Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Lokalizacja) |
|||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji'' zaliczono 30 gmin (rys. 1), tj.: | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji'' zaliczono 30 gmin (rys. 1), tj.: | ||
*gmina miejsko-wiejska [[gminaBarczewo|Barczewo]], | *gmina miejsko-wiejska [[gminaBarczewo|Barczewo]], | ||
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoBartoszyce|Bartoszyce]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaBiskupiec|Biskupiec]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoBraniewo|Braniewo]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[gminaDobre | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaDobre Miasto|Dobre Miasto]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoDziałdowo|Działdowo]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoElbląg|Elbląg]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoEłk|Ełk]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoGiżycko|Giżycko]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaGołdap|Gołdap]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoIława|Iława]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoKętrzyn|Kętrzyn]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaLidzbark|Lidzbark]], |
− | *gmina miejska [[miastoLidzbark | + | *gmina miejska [[miastoLidzbark Warmiński|Lidzbark Warmiński]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoLubawa|Lubawa]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaMorąg|Morąg]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoMrągowo|Mrągowo]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaNidzica|Nidzica]], |
− | *gmina miejska [[miastoNowe Miasto | + | *gmina miejska [[miastoNowe Miasto Lubawskie|Nowe Miasto Lubawskie]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaOlecko|Olecko]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoOlsztyn|Olsztyn]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaOlsztynek|Olsztynek]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaOrneta|Orneta]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaOrzysz|Orzysz]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoOstróda|Ostróda]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaPasłęk|Pasłęk]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaPisz|Pisz]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaSusz|Susz]], |
− | *gmina miejska [[ | + | *gmina miejska [[miastoSzczytno|Szczytno]], |
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[gminaWęgorzewo|Węgorzewo]]. |
Wersja z 16:42, 17 maj 2014
Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 30 gmin miejskich i gmin miejsko-wiejskich na terenie których funkcjonuje miasto liczące powyżej 5000 mieszkańców.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
W trakcie delimitacji obszaru przejęto, że w jego skład wchodzić będą gminy miejskie oraz wszystkie gminy miejsko-wiejskie, na obszarze których znajduje się miasto liczące powyżej 5000 mieszkańców.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji zaliczono 30 gmin (rys. 1), tj.:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo,
- gmina miejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec,
- gmina miejska Braniewo,
- gmina miejsko-wiejska Dobre Miasto,
- gmina miejska Działdowo,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejska Ełk,
- gmina miejska Giżycko,
- gmina miejsko-wiejska Gołdap,
- gmina miejska Iława,
- gmina miejska Kętrzyn,
- gmina miejsko-wiejska Lidzbark,
- gmina miejska Lidzbark Warmiński,
- gmina miejska Lubawa,
- gmina miejsko-wiejska Morąg,
- gmina miejska Mrągowo,
- gmina miejsko-wiejska Nidzica,
- gmina miejska Nowe Miasto Lubawskie,
- gmina miejsko-wiejska Olecko,
- gmina miejska Olsztyn,
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek,
- gmina miejsko-wiejska Orneta,
- gmina miejsko-wiejska Orzysz,
- gmina miejska Ostróda,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina miejsko-wiejska Pisz,
- gmina miejsko-wiejska Susz,
- gmina miejska Szczytno,
- gmina miejsko-wiejska Węgorzewo.
Rys. 1. OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji skupia ok. 62% mieszkańców województwa, ponad 70% nowo zarejestrowanych podmiotów gospodarczych i ponad 80% pracujących. Z drugiej strony, teren analizowanych gmin zamieszkuje ok. 55% wszystkich bezrobotnych zarejestrowanych w regionie.
Do atutów OSI ‘’Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji” zaliczyć można:
- relatywnie wysokie dochody własne i wskaźnik zamożności,
- miejsca pracy i relatywnie niskie bezrobocie,
- wysoki udział pracujących w usługach rynkowych,
- wysoki odsetek ludności z wyższym wykształceniem,
- nasycenie podmiotami prywatnymi oraz relatywnie wysoką przedsiębiorczość,
- ogólnie wysokie nasycenie organizacjami społecznymi,
- liczne obiekty zabytkowe,
- skuteczność w pozyskiwaniu środków z UE,
- wysoką jakość stron www skierowanych do turystów i przedsiębiorców.
Wśród słabości OSI ‘’Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji” wskazać należy:
- spadek liczby ludności (w zdecydowanej większości miast, głównie na skutek migracji),
- spadek liczby miejsc pracy (w znacznej części ośrodków),
- zahamowanie procesów rozwoju budownictwa mieszkaniowego (w dużej części miast),
- małą atrakcyjność inwestycyjną dużej części miast (w ujęciu krajowym),
- brak lub mała liczbę miejsc noclegowych w niektórych gminach,
- bardzo zróżnicowaną aktywność społeczną (imprezy, frekwencja wyborcza).
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa [28.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [28.04.2014]