Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 7: | Linia 7: | ||
− | SPO RZL był '''zarządzany''' przez Ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Funkcję instytucji pośredniczących pełnili: Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Jako instytucje wdrażające powołano: Ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, Ministra właściwego do spraw pracy i zabezpieczenia społecznego, Wojewódzkie urzędy pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów <ref>[http://www.mir.gov.pl/fundusze/fundusze_europejskie/wykorzystanie_funduszy/sprawozdania_roczne/Documents/Sprawozdanie_koncowe_z_realizacji_NPR_2004_2006_071013.pdf | + | SPO RZL był '''zarządzany''' przez Ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Funkcję instytucji pośredniczących pełnili: Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Jako instytucje wdrażające powołano: Ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, Ministra właściwego do spraw pracy i zabezpieczenia społecznego, Wojewódzkie urzędy pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów <ref>[http://www.mir.gov.pl/fundusze/fundusze_europejskie/wykorzystanie_funduszy/sprawozdania_roczne/Documents/Sprawozdanie_koncowe_z_realizacji_NPR_2004_2006_071013.pdf ''Sprawozdanie końcowe z realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004–2006'']</ref>. |
Wersja z 21:46, 1 lip 2014
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) – jeden z siedmiu programów operacyjnych, w oparciu o które wdrażano w Polsce fundusze strukturalne 2004-2006.
Spis treści
Ogólna charakterystyka Programu
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które w latach 2004-2006 służyły realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty (NPR/CSF). Program ten rozwijał cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa uruchamianych z udziałem funduszy strukturalnych.
SPO RZL był zarządzany przez Ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Funkcję instytucji pośredniczących pełnili: Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Jako instytucje wdrażające powołano: Ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, Ministra właściwego do spraw pracy i zabezpieczenia społecznego, Wojewódzkie urzędy pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów [1].
Głównym celem Programu była budowa otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy. Cel ten realizowany był poprzez następujące cele szczegółowe:
- poprawę zatrudnienia poprzez rozwój jakości zasobów ludzkich,
- rozwój przedsiębiorczości,
- poprawę zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i ich pracowników do warunków zmieniającego się rynku,
- wzmocnienie polityki równości szans na rynku pracy.
Powyższe cele były osiągane poprzez koncentrację środków krajowych i współfinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego na dwóch priorytetach:
- priorytet I:aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, a w tym:
- rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy (działanie I.1),
- perspektywy dla młodzieży (działanie I.2),
- przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia (działanie I.3),
- integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych (działanie I.4),
- wspieranie integracji zawodowej i społecznej grup szczególnego ryzyka (działanie I.5),
- integracja i reintegracja zawodowa kobiet (działanie I.6),
- priorytet II: rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, a w tym:
- dostosowanie oferty edukacyjnej szkół, uczelni i placówek kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy (działanie II.1),
- wzmocnienie systemu edukacji ustawicznej osób dorosłych (działanie II.2),
- rozwój kadr nowoczesnej gospodarki i przedsiębiorczości (działanie II.3) [2].
SPO RZL w woj. warmińsko-mazurskim
Z SPO RZL na Warmii i Mazurach sfinansowano łącznie 194 projekty, z czego 177 ze środków priorytetu I, 8 z II i 9 z pomocy technicznej. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 1.
Rys. 1. Liczba projektów zrealizowanych w ramach SPO RZL (woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju)
Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Wartość projektów wyniosła 179.462,9 tys. zł, a w tym: 166.202,4 tys. zł przypadło na priorytet I, 11.387,8 tys. zł na II i 1.827,7 tys. zł na pomoc techniczną. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 2.
Rys. 2. Wartość projektów zrealizowanych w ramach SPO RZL (woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju) (tys. zł)
Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Bibliografia
Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006
‘’Sprawozdanie końcowe z realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004–2006’’
Przypisy