Tartak w Rucianem-Nidzie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "'''Tartak w Rucianym-Nida''' {{Wieś infobox |nazwa = Ruciane-Nida |herb wsi = |flaga wsi = |herb artykuł = ...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Tartak w Rucianym-Nida''' | + | '''Tartak w Rucianym-Nida''' to wyjątkowy w skali regionu zabytek techniki. |
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Ruciane-Nida | |nazwa = Ruciane-Nida | ||
Linia 30: | Linia 31: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | ==Lokalizacja== | ||
+ | Zespół budynków tartaku, składający się z kilkunastu obiektów, zlokalizowany jest przy ul. Dworcowej 11. Budynki posadowione są na parceli graniczącej bezpośrednio z jeziorem Guzianka. W pobliżu zabudowań gospodarczych znajduje się dawna willa właściciela tartaku, która została współcześnie wydzielona z zespołu i zaadaptowana na przedszkole. | ||
+ | |||
+ | ==Historia== | ||
+ | Pierwszym właścicielem i budowniczym tartaku w Rucianym – Nida był Richard Anders, który około 1900r. przejął niewielki tartak należący wcześniej do E. Lehmann (jego pozostałością jest budynek kuźni i stolarni). Był to okres, gdy dynamicznie rozwijał się nowoczesny, oparty na maszynie parowej, przemysł drzewny w dawnej prowincji wschodniopruskiej. W 1901r. tartak został rozbudowany o nowe budynki, w tym dużą halę traków, która została wyposażony w nowoczesne urządzenia produkcji szwedzkiej. Zakład zaliczał się wówczas do najnowocześniejszych tego typu przedsiębiorstw w całych Niemczach. Zakład był systematycznie rozbudowywany do lat 30 – tych XXw. Transport wewnątrzzakładowy realizowany był m.in. za pomocą kolejki wąskotorowej | ||
+ | o pociągu konnym. | ||
+ | |||
+ | ==Richard Anders== | ||
+ | Właściciel tartaku określany był przez mu współczesnych mianem „wschodniopruskiego króla drewna”. Pełnił on funkcję przewodniczącego Związku Wschodniopruskich Tartaków oraz Związku Wschodniopruskich Handlarzy Drewnem i Właścicieli Tartaków. Posiadał zakłady w wielu miejscowościach dawnych Prus Wschodnich m.in. w Szczytnie, Szymonkach, Królewcu i innych. Założył także przedstawicielstwa swych firm w Berlinie i Duisburgu. Dla pracowników tartaku R. Anders wybudował w Rucianym osiedle robotnicze, a dla siebie i rodziny dwie wille mieszkalne (obie zachowane do dnia dzisiejszego). | ||
+ | |||
+ | ==Nacjonalizacja i dalsze dzieje== | ||
+ | Po drugiej wojnie światowej zakład został znacjonalizowany, a w latach 1948 – 1952 przygotowany do wznowienia produkcji (uruchomiono go w kwietniu 1952r.). W latach | ||
+ | 70 – tych XX w. był to największy i najnowocześniejszy tartak w dawnym województwie olsztyńskim i jeden z największych w kraju. Głównym produktem tartaku była tarcica eksportowa wysyłana do krajów zachodnich. Do przełomu lat 1967/1968r. tartak wykorzystywał do produkcji przedwojenną lokomobilę (napędzająca maszyny za pomocą pasów transmisyjnych), która w tym okresie została zdemontowana. Wymieniono także pozostałe zachowane wyposażenie tartaku. Początkowo zatrudnienie w tartaku wynosiło | ||
+ | 50 osób. W 1968r. pracowało już 250 osób. Do pracy wykorzystywano także siłę pociągową koni. Zakład funkcjonował pod nazwą: Tartak Ruciane – Nida, a w latach następnych działał jako Zakład Przemysłu Drzewnego podlegający pod Olsztyńskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego (do 1986r.) i Suwalskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego | ||
+ | (do 1990r.). W latach 90 – tych XX w. tartak rozbudowano o nowe budynki. Maksymalna produkcja wynosiła 80.000 m3 drewna rocznie. Tartak pozostawał zakładem państwowym | ||
+ | do 1999r., kiedy to został sprywatyzowany. Obecnie zakład pozostaje nieczynny. | ||
+ | |||
+ | ==Tartak – zespół obiektów== | ||
+ | W skład tartaku wchodzi szereg budowli obiektów, w tym o charakterze hydrotechnicznym. Są to: hala traków, budynek kotłowni i warsztatu mechanicznego, budynek kuźni i stolarni, wodociągowa wieża ciśnień, budynek stajni i magazynu siana, wozownia, magazyn wyrobów gotowych, basen rozdzielczy, kanał transportu. W porcie drzewnym zachowany jest historyczny system transportu drewna. Wszystkie obiekty tworzą dobrze zachowany zespół architektury przemysłowej (tartacznej) charakterystyczny dla przełomu XIX i XX w. | ||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat piski]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat piski]] |
Wersja z 20:09, 5 wrz 2014
Tartak w Rucianym-Nida to wyjątkowy w skali regionu zabytek techniki.
Ruciane-Nida | |
| |
Tartak w Rucianym-Nida Tartak w Rucianym-Nida
| |
Państwo | ![]() |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | piski |
Gmina | Ruciane-Nida |
![]() {{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
[ukryj]Lokalizacja
Zespół budynków tartaku, składający się z kilkunastu obiektów, zlokalizowany jest przy ul. Dworcowej 11. Budynki posadowione są na parceli graniczącej bezpośrednio z jeziorem Guzianka. W pobliżu zabudowań gospodarczych znajduje się dawna willa właściciela tartaku, która została współcześnie wydzielona z zespołu i zaadaptowana na przedszkole.
Historia
Pierwszym właścicielem i budowniczym tartaku w Rucianym – Nida był Richard Anders, który około 1900r. przejął niewielki tartak należący wcześniej do E. Lehmann (jego pozostałością jest budynek kuźni i stolarni). Był to okres, gdy dynamicznie rozwijał się nowoczesny, oparty na maszynie parowej, przemysł drzewny w dawnej prowincji wschodniopruskiej. W 1901r. tartak został rozbudowany o nowe budynki, w tym dużą halę traków, która została wyposażony w nowoczesne urządzenia produkcji szwedzkiej. Zakład zaliczał się wówczas do najnowocześniejszych tego typu przedsiębiorstw w całych Niemczach. Zakład był systematycznie rozbudowywany do lat 30 – tych XXw. Transport wewnątrzzakładowy realizowany był m.in. za pomocą kolejki wąskotorowej o pociągu konnym.
Richard Anders
Właściciel tartaku określany był przez mu współczesnych mianem „wschodniopruskiego króla drewna”. Pełnił on funkcję przewodniczącego Związku Wschodniopruskich Tartaków oraz Związku Wschodniopruskich Handlarzy Drewnem i Właścicieli Tartaków. Posiadał zakłady w wielu miejscowościach dawnych Prus Wschodnich m.in. w Szczytnie, Szymonkach, Królewcu i innych. Założył także przedstawicielstwa swych firm w Berlinie i Duisburgu. Dla pracowników tartaku R. Anders wybudował w Rucianym osiedle robotnicze, a dla siebie i rodziny dwie wille mieszkalne (obie zachowane do dnia dzisiejszego).
Nacjonalizacja i dalsze dzieje
Po drugiej wojnie światowej zakład został znacjonalizowany, a w latach 1948 – 1952 przygotowany do wznowienia produkcji (uruchomiono go w kwietniu 1952r.). W latach 70 – tych XX w. był to największy i najnowocześniejszy tartak w dawnym województwie olsztyńskim i jeden z największych w kraju. Głównym produktem tartaku była tarcica eksportowa wysyłana do krajów zachodnich. Do przełomu lat 1967/1968r. tartak wykorzystywał do produkcji przedwojenną lokomobilę (napędzająca maszyny za pomocą pasów transmisyjnych), która w tym okresie została zdemontowana. Wymieniono także pozostałe zachowane wyposażenie tartaku. Początkowo zatrudnienie w tartaku wynosiło 50 osób. W 1968r. pracowało już 250 osób. Do pracy wykorzystywano także siłę pociągową koni. Zakład funkcjonował pod nazwą: Tartak Ruciane – Nida, a w latach następnych działał jako Zakład Przemysłu Drzewnego podlegający pod Olsztyńskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego (do 1986r.) i Suwalskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego (do 1990r.). W latach 90 – tych XX w. tartak rozbudowano o nowe budynki. Maksymalna produkcja wynosiła 80.000 m3 drewna rocznie. Tartak pozostawał zakładem państwowym do 1999r., kiedy to został sprywatyzowany. Obecnie zakład pozostaje nieczynny.
Tartak – zespół obiektów
W skład tartaku wchodzi szereg budowli obiektów, w tym o charakterze hydrotechnicznym. Są to: hala traków, budynek kotłowni i warsztatu mechanicznego, budynek kuźni i stolarni, wodociągowa wieża ciśnień, budynek stajni i magazynu siana, wozownia, magazyn wyrobów gotowych, basen rozdzielczy, kanał transportu. W porcie drzewnym zachowany jest historyczny system transportu drewna. Wszystkie obiekty tworzą dobrze zachowany zespół architektury przemysłowej (tartacznej) charakterystyczny dla przełomu XIX i XX w.