Dworzec w Tolkmicku: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Historia i opis) |
|||
Linia 38: | Linia 38: | ||
Obecnie linia uruchamiana jest sezonowo dla celów turystycznych. Dworzec w Tolkmicku wpisany jest do rejestru zabytków. | Obecnie linia uruchamiana jest sezonowo dla celów turystycznych. Dworzec w Tolkmicku wpisany jest do rejestru zabytków. | ||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)]] [[Kategoria: Powiat elbląski]][[Kategoria: Inne | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)]] [[Kategoria: Powiat elbląski]][[Kategoria: Inne obiekty architektury]] |
Wersja z 11:52, 10 lut 2015
Dworzec w Tolkmicku | |
| |
Dworzec w Tolkmicku
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | elbląski |
Gmina | Tolkmicko |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dworzec w Tolkmicku – jeden z najciekawszych architektonicznie dworców w regionie, znajduje się na trasie tzw. kolei nadzalewowej.
Historia i opis
Dworzec został wzniesiony w konstrukcji szkieletowej z wypełnieniem ceglanym. Znajduje się na trasie kolei nadzalewowej Elbląg – Braniewo, która funkcjonowała od 1899 r. Linia ta obsługiwała m.in. największe elbląskie zakłady przemysłowe F. Schichaua i Komnicka oraz ruch osobowy. Była ceniona przez podróżnych za możliwość podziwiania widoku Zalewu Wiślanego, wzdłuż wybrzeża którego została poprowadzona.
Na trasie kolei nadzalewowej istniały podobne dworce, wzniesione także w konstrukcji tzw. muru pruskiego, w Braniewie i Fromborku.
Obecnie linia uruchamiana jest sezonowo dla celów turystycznych. Dworzec w Tolkmicku wpisany jest do rejestru zabytków.