Mieczysław Jesionowski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Ludzie sportu infobox | {{Ludzie sportu infobox | ||
|nazwa = Mieczysław Jesionowski | |nazwa = Mieczysław Jesionowski | ||
− | |grafika = | + | |grafika = Jesionowski.jpeg |
− | |podpis grafiki = | + | |podpis grafiki = z archiwum Janusza Poryckiego |
|Imię i Nazwisko = Mieczysław Jesionowski | |Imię i Nazwisko = Mieczysław Jesionowski | ||
|Data i miejsce urodzenia = 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża | |Data i miejsce urodzenia = 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża | ||
− | |Data śmierci = | + | |Data śmierci = 15 października 2007 r., w Olsztynie |
− | |Dyscyplina = | + | |Dyscyplina = sporty motorowe |
|Największy sukces = | |Największy sukces = | ||
}} | }} | ||
− | '''Mieczysław Jesionowski''' (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 | + | '''Mieczysław Jesionowski''' (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 r. w [[Olsztyn|Olsztynie]]) – organizator sportu motorowego na [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazurach]]. |
− | <br/> | + | <br/><br/> |
− | = | + | ==Działalność sportowa== |
− | + | Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – [[Olsztyński Klub Motorowy]]. Jesionowski był sekretarzem klubu od początku jego działalności do roku 1950. Uprawiał motocyklowe rajdy terenowe i wyścigi drogowe (uliczne), startował w latach 1946–1954. | |
− | Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – Olsztyński Klub Motorowy. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | =Bibliografia= | + | Był wielokrotnym mistrzem województwa, mistrzem Polski strefy północnej. Jego największy sukces to wicemistrzostwo Polski w wyścigach (klasa 350 ccm), wywalczone w roku 1953. W okresie czynnego uprawiania sportu motorowego reprezentował barwy wspomnianego OKM, Kolejarza i Ogniwa Olsztyn. |
− | + | ||
− | [[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Działacze|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria: | + | W 1951 roku został wybrany sekretarzem sekcji motorowej zrzeszenia Ogniwo. Funkcję tę pełnił do roku 1955. Od następnego roku przez dziewięć lat był kierownikiem i trenerem Klubu Motorowego Ligi Przyjaciół Żołnierza, pełniąc jednocześnie obowiązki wojewódzkiego trenera koordynatora. Po rezygnacji LPŻ z patronowania i sponsorowania motorowego sportu wyczynowego związał się zawodowo z Olsztyńskimi Zakładami Opon Samochodowych w Budowie. Niemal natychmiast rozpoczął starania o zorganizowanie w fabryce klubu. Bardzo szybko uzyskał akceptację pomysłu ze strony kierownictwa zakładów [[Władysław Leonhard|Władysława Leonharda]] (dyrektora naczelnego) i [[Jerzy Majewski|Jerzego Majewskiego]]. |
+ | |||
+ | W 1968 roku powołano do życia [[Auto-Moto-Klub "OZOS"]], przemianowany po latach na [[AMK "Stomil"]]. Został jego wiceprezesem. | ||
+ | W 1975 roku AMK wchłonął OKS-OZOS. W nowej strukturze organizacja istniała do roku 1993, a Mieczysław Jesionowski pełnił w niej funkcję przewodniczącego zarządu sekcji samochodowo-motocyklowej najpierw [[OKS-OZOS]] (po zmianie nazwy – OKS "Stomil"). Był równocześnie członkiem jego zarządu. Gdy klub postawiono w stan likwidacji zraził się do sportu. Szybko jednak powrócił do działania i poparł inicjatywę powołania nowej organizacji motorowej już poza strukturami olsztyńskiej fabryki. Pomagał w pracach organizacyjnych na rzecz utworzenia Motoklubu. Wszedł w skład 25-osobowej grupy inicjatywnej. Następnie przyjął funkcję przewodniczącego komisji rewizyjnej klubu i stał na jej czele przez dwie czteroletnie kadencje – kiedy stan zdrowia pozwalał mu na aktywne działanie. | ||
+ | |||
+ | Od 1958 do 1993 roku był członkiem Głównej Komisji Sportu Motocyklowego [[PZMot]], a w latach 1987–1992 jej wiceprzewodniczącym. Kilka lat był przewodniczącym komisji sportowej w Centralnej Radzie Motorowej ZG LPŻ. Był wieloletnim członkiem zarządu okręgowego PZM. | ||
+ | |||
+ | W 1954 roku otrzymał uprawnienia sędziego motorowego klasy P (państwowej), a sześć lat później klasy M (międzynarodowej). W latach 1960–1992 wielokrotnie pełnił obowiązki sędziego głównego lub przewodniczącego jury mistrzostw Polski, a nawet mistrzostw Europy i świata. Dziesiątki razy stał na czele ekip reprezentacyjnych kraju uczestniczących w zawodach międzynarodowych, mistrzostwach kontynentu i świata. | ||
+ | |||
+ | ==Nagrody i odznaczenia== | ||
+ | Za swoją wieloletnią działalność został wyróżniony wieloma odznaczeniami państwowymi, resortowymi i sportowymi. W swym ostatnim wywiadzie prasowym udzielonym wiosną 2007 roku powiedział, że najbardziej cenił przyznany mu tytuł Honorowego Członka Polskiego Związku Motorowego, ale posiadał także m.in: | ||
+ | *Brązowy Krzyż Zasługi (1959) | ||
+ | *Złotą Odznakę Honorową PZM (1960) | ||
+ | *srebrną odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1980) | ||
+ | *Złoty Krzyż Zasługi (1983) | ||
+ | *złotą odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1989) | ||
+ | *odznakę "Za Zasługi dla Przemysłu Chemicznego" | ||
+ | *odznakę "Za Zasługi dla Obronności Kraju" | ||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | Archiwum Janusza Poryckiego<br/> | ||
+ | [[Kategoria:Sport|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Działacze sportowi|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Zawodnicy|Jesionowski, Mieczysław]][[Kategoria:Mistrzowie sportu|Jesionowski, Mieczysław]] [[kategoria: 1945-1989|Jesionowski, Mieczysław]] [[kategoria: 1990-|Jesionowski, Mieczysław]][[kategoria: Olsztyn|Jesionowski, Mieczysław]] | ||
+ | ==Galeria zdjęć== | ||
+ | |||
+ | <gallery mode=packed heights=210px caption="Mieczysław Jesionowski" class="left"> | ||
+ | Plik:Jesionowski1.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego | ||
+ | Plik:Jesionowski2.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego | ||
+ | Plik:Jesionowski3.jpeg|Z archiwum Janusza Poryckiego | ||
+ | </gallery> |
Aktualna wersja na dzień 17:57, 12 lut 2015
Mieczysław Jesionowski (ur. 2 lipca 1924 r. w miejscowości Ponikiew Duża, zm. 15 października 2007 r. w Olsztynie) – organizator sportu motorowego na Warmii i Mazurach.
Działalność sportowa
Z jego inicjatywy 12 czerwca 1946 roku powstało w Olsztynie pierwsze stowarzyszenie sportów motorowych – Olsztyński Klub Motorowy. Jesionowski był sekretarzem klubu od początku jego działalności do roku 1950. Uprawiał motocyklowe rajdy terenowe i wyścigi drogowe (uliczne), startował w latach 1946–1954.
Był wielokrotnym mistrzem województwa, mistrzem Polski strefy północnej. Jego największy sukces to wicemistrzostwo Polski w wyścigach (klasa 350 ccm), wywalczone w roku 1953. W okresie czynnego uprawiania sportu motorowego reprezentował barwy wspomnianego OKM, Kolejarza i Ogniwa Olsztyn.
W 1951 roku został wybrany sekretarzem sekcji motorowej zrzeszenia Ogniwo. Funkcję tę pełnił do roku 1955. Od następnego roku przez dziewięć lat był kierownikiem i trenerem Klubu Motorowego Ligi Przyjaciół Żołnierza, pełniąc jednocześnie obowiązki wojewódzkiego trenera koordynatora. Po rezygnacji LPŻ z patronowania i sponsorowania motorowego sportu wyczynowego związał się zawodowo z Olsztyńskimi Zakładami Opon Samochodowych w Budowie. Niemal natychmiast rozpoczął starania o zorganizowanie w fabryce klubu. Bardzo szybko uzyskał akceptację pomysłu ze strony kierownictwa zakładów Władysława Leonharda (dyrektora naczelnego) i Jerzego Majewskiego.
W 1968 roku powołano do życia Auto-Moto-Klub "OZOS", przemianowany po latach na AMK "Stomil". Został jego wiceprezesem. W 1975 roku AMK wchłonął OKS-OZOS. W nowej strukturze organizacja istniała do roku 1993, a Mieczysław Jesionowski pełnił w niej funkcję przewodniczącego zarządu sekcji samochodowo-motocyklowej najpierw OKS-OZOS (po zmianie nazwy – OKS "Stomil"). Był równocześnie członkiem jego zarządu. Gdy klub postawiono w stan likwidacji zraził się do sportu. Szybko jednak powrócił do działania i poparł inicjatywę powołania nowej organizacji motorowej już poza strukturami olsztyńskiej fabryki. Pomagał w pracach organizacyjnych na rzecz utworzenia Motoklubu. Wszedł w skład 25-osobowej grupy inicjatywnej. Następnie przyjął funkcję przewodniczącego komisji rewizyjnej klubu i stał na jej czele przez dwie czteroletnie kadencje – kiedy stan zdrowia pozwalał mu na aktywne działanie.
Od 1958 do 1993 roku był członkiem Głównej Komisji Sportu Motocyklowego PZMot, a w latach 1987–1992 jej wiceprzewodniczącym. Kilka lat był przewodniczącym komisji sportowej w Centralnej Radzie Motorowej ZG LPŻ. Był wieloletnim członkiem zarządu okręgowego PZM.
W 1954 roku otrzymał uprawnienia sędziego motorowego klasy P (państwowej), a sześć lat później klasy M (międzynarodowej). W latach 1960–1992 wielokrotnie pełnił obowiązki sędziego głównego lub przewodniczącego jury mistrzostw Polski, a nawet mistrzostw Europy i świata. Dziesiątki razy stał na czele ekip reprezentacyjnych kraju uczestniczących w zawodach międzynarodowych, mistrzostwach kontynentu i świata.
Nagrody i odznaczenia
Za swoją wieloletnią działalność został wyróżniony wieloma odznaczeniami państwowymi, resortowymi i sportowymi. W swym ostatnim wywiadzie prasowym udzielonym wiosną 2007 roku powiedział, że najbardziej cenił przyznany mu tytuł Honorowego Członka Polskiego Związku Motorowego, ale posiadał także m.in:
- Brązowy Krzyż Zasługi (1959)
- Złotą Odznakę Honorową PZM (1960)
- srebrną odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1980)
- Złoty Krzyż Zasługi (1983)
- złotą odznakę "Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej" (1989)
- odznakę "Za Zasługi dla Przemysłu Chemicznego"
- odznakę "Za Zasługi dla Obronności Kraju"
Bibliografia
Archiwum Janusza Poryckiego