Dworzec w Iławie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa =Dworzec w Iławie |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 8: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Iławy | |dopełniacz wsi = Iławy | ||
|zdjęcie = dworzec_w_Iławie_2.jpg | |zdjęcie = dworzec_w_Iławie_2.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej. | + | |opis zdjęcia = Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.<br>Fot. Adam Płoski. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 31: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Dworzec w Iławie''' – jeden z najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartość budynku. | ||
+ | <br/><br/> | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala | + | Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez [[Iława|Iławę]], [[Ostróda|Ostródę]], [[Olsztyn]], [[Barczewo]], [[Korsze]] do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do [[Nowe Miasto Lubawskie|Nowego Miasta Lubawskiego]] i Brodnicy. |
− | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) . | + | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.). |
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast | + | W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast m.in. Malborka. |
Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne. | Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne. | ||
==Zobacz także== | ==Zobacz także== | ||
− | https://www.youtube.com/watch?v=Vz8Ii4NIn9A | + | [https://www.youtube.com/watch?v=Vz8Ii4NIn9A youtube.com] [08.02.2015]<br/> |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996 | + | A. Piątkowski, ''Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim'', Olsztyn 1996.<br/> |
− | [[Plik:dworzec_w_Iławie_1.jpg|290px|right|thumb|Dworzec w Iławie, widok od strony peronów]] | + | [[Plik:dworzec_w_Iławie_1.jpg|290px|right|thumb|Dworzec w Iławie, widok od strony peronów. Fot. Adam Płoski.]] |
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Iława]] [[Kategoria: 1801-1918]] |
Aktualna wersja na dzień 12:23, 16 mar 2015
Dworzec w Iławie | |
| |
Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
Fot. Adam Płoski. | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | iławski |
Gmina | Iława |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dworzec w Iławie – jeden z najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w województwie warmińsko-mazurskim. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartość budynku.
Spis treści
Historia
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy.
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.).
Ciekawostki
W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast m.in. Malborka.
Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne.
Zobacz także
youtube.com [08.02.2015]
Bibliografia
A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.