Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa = Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Tomaryn | |dopełniacz wsi = Tomaryn | ||
|zdjęcie = Tomaryny_1.jpg | |zdjęcie = Tomaryny_1.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach w gm. Gietrzwałd | + | |opis zdjęcia = Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach w gm. Gietrzwałd. Fot. Adam Płoski. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych. | Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych. | ||
− | W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901–1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na [[Rzeka Pasłęka|rzece Pasłęce]] w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. | + | W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901–1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na [[Rzeka Pasłęka|rzece Pasłęce]] w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat. |
+ | |||
+ | W latach 90. XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie. | ||
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w [[Samborowo|Samborowie]] w [[Ostróda (gmina wiejska)|gm. Ostróda]]. | Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w [[Samborowo|Samborowie]] w [[Ostróda (gmina wiejska)|gm. Ostróda]]. | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Gietrzwałd (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Gietrzwałd (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] |
Aktualna wersja na dzień 12:42, 16 mar 2015
Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach | |
| |
Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach w gm. Gietrzwałd. Fot. Adam Płoski.
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Gietrzwałd |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach – wieże z początku XX w. znajdujące się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn, w pobliżu wsi Tomaryny w gminie Gietrzwałd. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Spis treści
Historia
Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873 r. jako część ważnej magistrali toruńsko–wystruckiej przebiegającej przez Toruń – Iławę – Ostródę – Olsztyn – Korsze – Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważną rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich.
Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.
W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901–1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.
W latach 90. XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
Ciekawostki
Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie w gm. Ostróda.
Zobacz też
fortyfikacje.net [08.02.2015]
Bibliografia
W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007.