Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|") |
|||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | + | "Nowoczesna wieś" jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r. | |
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
− | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). | + | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w [[Olsztyn|Olsztynie]]. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). |
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). |
− | '''Rys. 1. OSI | + | '''Rys. 1. OSI "Nowoczesna wieś"'''. |
[[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | [[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | ||
− | + | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]. | |
+ | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | OSI | + | OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.: |
− | + | *gmin o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | |
− | + | *gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | |
− | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków | + | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. |
− | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w | + | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. |
+ | Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można: | ||
+ | *bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | ||
+ | *bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | ||
+ | *konkurencyjne małe miasta i miasteczka | ||
+ | *wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów | ||
+ | *wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych | ||
+ | Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy: | ||
+ | *odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności | ||
+ | *problemy na rynku pracy | ||
+ | *niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości | ||
+ | *niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych | ||
+ | *niską zamożność gmin | ||
+ | *niewielki ruch na rynku mieszkaniowym | ||
+ | *niski potencjał rozwojowy | ||
+ | *niewielką aktywność społeczną | ||
+ | *słabą dostępność komunikacyjną | ||
− | + | == Bibliografia == | |
+ | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
+ | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
− | + | [[Kategoria:Gospodarka]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | [[Kategoria: Rolnictwo]] | |
− | + | [[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]] | |
− | + | [[Kategoria: 1990-]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[Kategoria: |
Aktualna wersja na dzień 12:57, 17 mar 2015
Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
Spis treści
Wprowadzenie
"Nowoczesna wieś" jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
Rys. 1. OSI "Nowoczesna wieś".
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].
Charakterystyka
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
- gmin o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można:
- bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
- bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- konkurencyjne małe miasta i miasteczka
- wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
- wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy:
- odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
- problemy na rynku pracy
- niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
- niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
- niską zamożność gmin
- niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
- niski potencjał rozwojowy
- niewielką aktywność społeczną
- słabą dostępność komunikacyjną
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]