Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|") |
|||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie| województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. | + | '''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa| | + | "Nowoczesna wieś" jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r. |
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
− | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). | + | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w [[Olsztyn|Olsztynie]]. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). |
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). | ||
− | '''Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś''' | + | '''Rys. 1. OSI "Nowoczesna wieś"'''. |
[[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | [[Plik:Nowoczesna wieś.jpg]] | ||
− | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'']. | + | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]. |
+ | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.: | OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.: | ||
− | * | + | *gmin o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) |
− | * | + | *gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) |
− | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków | + | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. |
− | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w | + | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. |
− | Do atutów OSI zaliczyć można: | + | Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można: |
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | *bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | ||
*bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | *bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | ||
Linia 32: | Linia 34: | ||
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów | *wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów | ||
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych | *wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych | ||
− | Wśród słabości | + | Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy: |
*odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności | *odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności | ||
*problemy na rynku pracy | *problemy na rynku pracy | ||
*niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości | *niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości | ||
*niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych | *niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych | ||
− | * | + | *niską zamożność gmin |
*niewielki ruch na rynku mieszkaniowym | *niewielki ruch na rynku mieszkaniowym | ||
− | * | + | *niski potencjał rozwojowy |
*niewielką aktywność społeczną | *niewielką aktywność społeczną | ||
*słabą dostępność komunikacyjną | *słabą dostępność komunikacyjną | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: | + | [[Kategoria:Gospodarka]] |
+ | |||
+ | [[Kategoria: Rolnictwo]] | ||
+ | [[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]] | ||
+ | [[Kategoria: 1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 12:57, 17 mar 2015
Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
Spis treści
Wprowadzenie
"Nowoczesna wieś" jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
Rys. 1. OSI "Nowoczesna wieś".
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].
Charakterystyka
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
- gmin o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można:
- bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
- bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- konkurencyjne małe miasta i miasteczka
- wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
- wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy:
- odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
- problemy na rynku pracy
- niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
- niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
- niską zamożność gmin
- niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
- niski potencjał rozwojowy
- niewielką aktywność społeczną
- słabą dostępność komunikacyjną
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]