Zapusty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Zapusty
 
  |Nazwa                = Zapusty
  |zdjecie              = Zapusty.jpg
+
  |zdjecie              =  
  |opis zdjecia          = Zapusty   
+
  |opis zdjecia          =  
  |dzien                = Pole-obowiązkowe
+
  |dzien                = ostatnie trzy dni karnawału
  |typ swieta            = Czas od Trzech Króli do Popielca
+
  |typ swieta            =  
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |znaczenie            =  
  |symbole              =
+
  |symbole              = przebierańcy, huczne zabawy
 
  |inne nazwy            =Zapust
 
  |inne nazwy            =Zapust
 
  |commons              =
 
  |commons              =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
'''Zapusty''' – ostatnie trzy dni karnawału obchodzone hucznie przez wszystkich członków wiejskiej społeczności. Równie często termin odnosił się do ostatniego dnia karnawału.  
''' Zapusty''' ...
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
==Etymologia==
 
...
 
<br/>
 
 
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
Zapusty - ostatnie trzy dni karnawału, obchodzone hucznie przez wszystkich członków wiejskiej społeczności. Równie często termin odnosił się do ostatniego dnia karnawału. W tym okresie przygotowywano najlepsze i najsmaczniejsze potrawy: [[Plińce|plińce]] i pączki. Jeśli istniała taka możliwość to główną zabawę składkową organizowano w miejscowej karczmie. Wędrówkę po wsi w celu zebrania składek rozpoczynał wówczas ''niedźwiedź. Młody chłopak w kożuchu lub gorchowych strąkach tańczył pod każdą chałupą, dopóki nie otrzymał datku.
+
W tym okresie przygotowywano najlepsze i najsmaczniejsze potrawy: [[Plińce|plińce]] i pączki. Jeśli istniała taka możliwość, to główną zabawę składkową organizowano w miejscowej karczmie. Wędrówkę po wsi w celu zebrania składek rozpoczynał wówczas ''niedźwiedź''. Młody chłopak w kożuchu lub grochowych strąkach tańczył pod każdą chałupą, dopóki nie otrzymał datku. Na [[Warmia|Warmii]] zabawa zapustna był nazywana ''giełdą''.  
Popularne były również orszaki przebierańców. Często mężczyźni przebierali się z kobiety, a kobiety wkładały męskie stroje. Straszono także zakładając maski z dyni lub burakaW obrzędach dominującą rolę odgrywały kobiety - to one organizowały zabawy i wykonywały tańce o magicznym znaczeniu. Mężczyźni dołączali zazwyczaj pod koniec zabaw. Jednym z zapustowych zwyczajów było wróżenie. Jedna z popularnych wróżb polegała na zarzucaniu przez dziewczęta wianka z choiny na gałąź przybitą nad drzwiami.Jeśli wianek zawisł na gałęzi za pierwszym razem oznaczało to zamążpójście w nadchodzącym roku. Zapusty kończyły się o północy we wtorek. Był to dzień najhuczniejszych zabaw.Na [[Warmia|Warmii]] powszechnym zwyczajem było wynoszenie patelni do lasu lub zawieszanie jej w kominie - był to znak, że oto zaczął się okres postu. Oznajmiał to także dźwięk dzwonu, bijącego o północy.
 
 
 
Zapustny wtorek rozpoczynały tańce z obręczą, którą zarzucano na dziewczęta. Partnert pomagał jej wyskoczyć skoła, a wówczas dziewczyna biegła do muzykantów i płaciła okup.
 
  
Na Warmii zabawa zapustna był nazywana ''giełdą''
+
Popularne były również orszaki przebierańców. Często mężczyźni przebierali się za kobiety, a kobiety wkładały męskie stroje. Straszono także, zakładając maski z dyni lub buraka. W obrzędach dominującą rolę odgrywały kobiety. To one organizowały zabawy i wykonywały tańce o magicznym znaczeniu. Mężczyźni dołączali zazwyczaj pod koniec zabaw.
<br/>
 
  
==Wierzenia==
+
Jednym z zapustowych zwyczajów było wróżenie. Popularna wróżba polegała na zarzucaniu przez dziewczęta wianka z choiny na gałąź przybitą nad drzwiami. Jeśli wianek zawisł na gałęzi za pierwszym razem, oznaczało to zamążpójście w nadchodzącym roku. Zapustny wtorek rozpoczynały tańce z obręczą, którą zarzucano na dziewczęta. Partner pomagał dziewczynie wyskoczyć z koła, a wówczas ona biegła do muzykantów i płaciła okup. Zapusty kończyły się o północy we wtorek. Był to dzień najhuczniejszych zabaw. Na Warmii powszechnym zwyczajem było wynoszenie patelni do lasu lub zawieszanie jej w kominie – był to znak, że oto zaczął się okres postu. Oznajmiał to także dźwięk dzwonu bijącego o północy.
...
 
 
<br/>
 
<br/>
  
 
== Symbole ==
 
== Symbole ==
...
+
*pączki
<br/>
+
*[[plińce]]
 
+
*huczna zabawa urządzana ze składek mieszkańców wsi
== Znaczenie ==
+
*tańce z obręczą
...
+
*przebierańcy
<br/>
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Chłosta Jan,''Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii'', Olsztyn 2009.
+
Chłosta Jan,''Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii'', Olsztyn 2009.<br/>
#Hochleitner Janusz, ''Kuchnia świąteczna na Warmii'', [w:] ''Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność'', red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
+
Hochleitner Janusz, ''Kuchnia świąteczna na Warmii'', [w:] ''Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność'', red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.<br/>
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
+
''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.<br/>
#Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.
+
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
#''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.<br/>
{{Przypisy}}
 
<references>
 
 
 
<br/>
 
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] ]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]

Aktualna wersja na dzień 18:06, 17 mar 2015

Zapusty

Dzień ostatnie trzy dni karnawału
Symbole przebierańcy, huczne zabawy
Inne nazwy Zapust

Zapusty – ostatnie trzy dni karnawału obchodzone hucznie przez wszystkich członków wiejskiej społeczności. Równie często termin odnosił się do ostatniego dnia karnawału.

Zwyczaje na Warmii i Mazurach

W tym okresie przygotowywano najlepsze i najsmaczniejsze potrawy: plińce i pączki. Jeśli istniała taka możliwość, to główną zabawę składkową organizowano w miejscowej karczmie. Wędrówkę po wsi w celu zebrania składek rozpoczynał wówczas niedźwiedź. Młody chłopak w kożuchu lub grochowych strąkach tańczył pod każdą chałupą, dopóki nie otrzymał datku. Na Warmii zabawa zapustna był nazywana giełdą.

Popularne były również orszaki przebierańców. Często mężczyźni przebierali się za kobiety, a kobiety wkładały męskie stroje. Straszono także, zakładając maski z dyni lub buraka. W obrzędach dominującą rolę odgrywały kobiety. To one organizowały zabawy i wykonywały tańce o magicznym znaczeniu. Mężczyźni dołączali zazwyczaj pod koniec zabaw.

Jednym z zapustowych zwyczajów było wróżenie. Popularna wróżba polegała na zarzucaniu przez dziewczęta wianka z choiny na gałąź przybitą nad drzwiami. Jeśli wianek zawisł na gałęzi za pierwszym razem, oznaczało to zamążpójście w nadchodzącym roku. Zapustny wtorek rozpoczynały tańce z obręczą, którą zarzucano na dziewczęta. Partner pomagał dziewczynie wyskoczyć z koła, a wówczas ona biegła do muzykantów i płaciła okup. Zapusty kończyły się o północy we wtorek. Był to dzień najhuczniejszych zabaw. Na Warmii powszechnym zwyczajem było wynoszenie patelni do lasu lub zawieszanie jej w kominie – był to znak, że oto zaczął się okres postu. Oznajmiał to także dźwięk dzwonu bijącego o północy.

Symbole

  • pączki
  • plińce
  • huczna zabawa urządzana ze składek mieszkańców wsi
  • tańce z obręczą
  • przebierańcy

Bibliografia

Chłosta Jan,Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii, Olsztyn 2009.
Hochleitner Janusz, Kuchnia świąteczna na Warmii, [w:] Życie codzienne na dawnych ziemiach pruskich. Kuchnia dawnych ziem pruskich - tradycja i nowoczesność, red. Tomasz Chrzanowski, Olsztyn 2011, s. 132-148.
Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.