Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
  |Nazwa                = Dzień Zwiastowania NMP  
+
  |Nazwa                = Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny  
  |zdjecie              = Fra Angelico, Zwiastowanie.jpg
+
  |zdjecie              =
  |opis zdjecia          = Fra Angelico, Zwiastowanie
+
  |opis zdjecia          =  
 
  |dzien                = 25 marca
 
  |dzien                = 25 marca
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
Linia 8: Linia 8:
 
  |znaczenie            =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
  |inne nazwy            =
+
  |inne nazwy            = Otworna, Matki Boskiej Otwornej, Matki Boskiej Roztwornej, Zwiastowanie Pańskie, Zwiastowanie Bogurodzicy
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodroze          =
 
  |wikipodroze          =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
''' Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny''' – przypadające na dzień 25 marca święto zwane na [[Mazur|Mazurach]] ''otworną'', a na [[Warmia|Warmii]] określane mianem ''Matki Boskiej Roztwornej'' lub ''Otwornej''.  
''' Nazwa''' ...
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
==Etymologia==
 
...
 
<br/>
 
 
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny - święto zwane na [[Mazur|Mazurach]] ''otworną'' na [[Warmia|Warmii]] - Matki Boskiej Roztwornej lub Otwornej. Przypadające na dzień 25 marca. Zgodnie ze zwyczajem odkładano wówczas pługiem pierwszą bruzdę roli pod zasiew. Mazur zwierzał tego dnia swoją ziemię Marii Pannie, wierząc że będzie czuwała nad pomyślnością przyszłych plonów. Tego dnia po raz pierwszy wyganiano na pastwiska bydło. Zanim to nastąpiło [[Zamawianie|zamawiacz]] obchodził wszystkie sztuki bydła zaklinając jednocześnie przed chorobami i napaścią wilków. Ponadto bydło powinno być wypędzane za pomocą brzozowej rózgi. Otrzymywało się ją od pasterza chodzącego po kolędzie. Gospodynie trzymała ją w zbożu na strychu. Co istotne, nie należało dotykać rózgi dłonią - używało się do tego szmatki. Równie ważne było zachowanie milczenia w czasie całego obrzędu zamawiania bydła. W chwili wyganiania bydła gospodarz kreslił siekierą znak krzyża na drzwiach obory.
+
Zgodnie ze zwyczajem w dzień świąteczny odkładano pługiem pierwszą bruzdę roli pod zasiew. Mazur zawierzał tego dnia swoją ziemię Maryi Pannie, wierząc, że będzie czuwała nad pomyślnością przyszłych plonów. Tego dnia po raz pierwszy wyganiano na pastwiska bydło. Zanim to nastąpiło, [[Zamawianie|zamawiacz]] obchodził wszystkie sztuki bydła, zaklinając je jednocześnie przed chorobami i napaścią wilków.  
<br/>
 
 
 
==Wierzenia==
 
...
 
<br/>
 
 
 
== Symbole ==
 
W tym dniu w samo południe we wszystkich kościołach i kaplicach biły dzwony na ''Anioł Pański''. W tym momencie ludzie pracujący na polu przerywali pracę i wspólnie odmawiali modlitwę. 25 marca należało wywozić nawóz na pole, a czynność ta winna przypadać na czas, kiedy księżyc stawał się coraz większy. Rolnicy wykonywali pierwszę bruzdę na polach i przystępowali do zasiewów. Kobiety natomaist siadały do kołowrotków. Tego dnia powracały również bociany.  
 
  
<br/>
+
Ponadto bydło powinno być wypędzane tego dnia na pastwisko za pomocą brzozowej rózgi. Otrzymywało się ją od pasterza chodzącego po kolędzie. Gospodyni trzymała ją w zbożu na strychu. Co istotne, nie należało dotykać rózgi dłonią, lecz przez szmatkę. Równie ważne było zachowanie milczenia w czasie całego obrzędu zamawiania bydła. W chwili wyganiania bydła gospodarz kreślił siekierą znak krzyża na drzwiach obory.
  
== Znaczenie ==
+
W tym dniu w samo południe we wszystkich kościołach i kaplicach biły dzwony na ''Anioł Pański''. Ludzie pracujący na polu przerywali wówczas pracę i wspólnie odmawiali modlitwę. 25 marca należało wywozić nawóz na pole, a czynność ta winna przypadać na czas, kiedy księżyc stawał się coraz większy. Rolnicy wykonywali pierwszą bruzdę na polach i przystępowali do zasiewów, kobiety natomiast siadały do kołowrotków. Tego dnia powracać miały również bociany.  
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
 
[[File:Obrazek-nazwa.jpg|thumb|Obyczaje-Opis-Ryzunku]]
 
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Chłosta Jan, ''Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii'', Olsztyn 2009.
+
Chłosta Jan, ''Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii'', Olsztyn 2009.<br/>
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
+
''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.<br/>
{{Przypisy}}
 
<references>
 
 
 
 
<br/>
 
<br/>
  
== Zobacz też ==
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]
...
 
 
 
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
 

Aktualna wersja na dzień 18:08, 17 mar 2015

Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny

Dzień 25 marca
Inne nazwy Otworna, Matki Boskiej Otwornej, Matki Boskiej Roztwornej, Zwiastowanie Pańskie, Zwiastowanie Bogurodzicy

Dzień Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny – przypadające na dzień 25 marca święto zwane na Mazurach otworną, a na Warmii określane mianem Matki Boskiej Roztwornej lub Otwornej.

Zwyczaje na Warmii i Mazurach

Zgodnie ze zwyczajem w dzień świąteczny odkładano pługiem pierwszą bruzdę roli pod zasiew. Mazur zawierzał tego dnia swoją ziemię Maryi Pannie, wierząc, że będzie czuwała nad pomyślnością przyszłych plonów. Tego dnia po raz pierwszy wyganiano na pastwiska bydło. Zanim to nastąpiło, zamawiacz obchodził wszystkie sztuki bydła, zaklinając je jednocześnie przed chorobami i napaścią wilków.

Ponadto bydło powinno być wypędzane tego dnia na pastwisko za pomocą brzozowej rózgi. Otrzymywało się ją od pasterza chodzącego po kolędzie. Gospodyni trzymała ją w zbożu na strychu. Co istotne, nie należało dotykać rózgi dłonią, lecz przez szmatkę. Równie ważne było zachowanie milczenia w czasie całego obrzędu zamawiania bydła. W chwili wyganiania bydła gospodarz kreślił siekierą znak krzyża na drzwiach obory.

W tym dniu w samo południe we wszystkich kościołach i kaplicach biły dzwony na Anioł Pański. Ludzie pracujący na polu przerywali wówczas pracę i wspólnie odmawiali modlitwę. 25 marca należało wywozić nawóz na pole, a czynność ta winna przypadać na czas, kiedy księżyc stawał się coraz większy. Rolnicy wykonywali pierwszą bruzdę na polach i przystępowali do zasiewów, kobiety natomiast siadały do kołowrotków. Tego dnia powracać miały również bociany.

Bibliografia

Chłosta Jan, Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii, Olsztyn 2009.
Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.