Obszary o słabym dostępie do usług publicznych: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Charakterystyka) |
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Gospodarka komunalna" na " ") |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 24: | Linia 24: | ||
*w niektórych gminach bliskość silnego miasta powiatowego | *w niektórych gminach bliskość silnego miasta powiatowego | ||
*relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne | *relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne | ||
− | *poprawę konkurencyjności dynamicznej w | + | *poprawę konkurencyjności dynamicznej w części gmin |
*duże nasycenie obiektami zabytkowymi | *duże nasycenie obiektami zabytkowymi | ||
Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
<references/> | <references/> | ||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: | + | [[Kategoria:Gospodarka]] |
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Pozostałe kategorie ekonomiczne]] | ||
+ | [[Kategoria: 1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 14:00, 18 mar 2015
Obszary o słabym dostępie do usług publicznych – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z gmin, dla których wskaźniki charakteryzujące usługi publiczne kształtowały się poniżej średniej wojewódzkiej[1].
Wprowadzenie
"Obszary o słabym dostępie do usług publicznych" są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary o słabym dostępie do usług publicznych" zaliczono gminy przedstawione na rysunku 1.
Rys. 1. OSI "Obszary o słabym dostępie do usług publicznych".
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].
Charakterystyka
Obszar OSI zamieszkuje niecałe 8% ludności województwa. Zdecydowana większość zaliczonych do niego gmin charakteryzuje się niską lub bardzo niską konkurencyjnością. Ponadto niezbyt korzystnie prezentują się dane dotyczące aktywności przedsiębiorców krajowych i zagranicznych. Również napływ środków zewnętrznych do tych gmin jest bardzo niski. Problemy widoczne są także w sferze społecznej, na co nakładają się dodatkowo kłopoty komunikacyjne – w szczególności niekorzystne są czasy dojazdu do miast powiatowych.
Do atutów OSI zaliczyć można:
- bliskość Olsztyna i Elbląga, a także Ełku i innych miast powiatowych
- w niektórych gminach bliskość silnego miasta powiatowego
- relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne
- poprawę konkurencyjności dynamicznej w części gmin
- duże nasycenie obiektami zabytkowymi
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji
- problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy
- niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych
- bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej
- niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków Unii Europejskiej
- bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego
- małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych
- niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową
- niski udział pracujących w usługach rynkowych
- duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi
- bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów
- niską jeziorność
- niską aktywność społeczną (za wyjątkiem kilku gmin)
- znaczne odległości czasowe od miast powiatowych
- słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami)
Przypisy
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]