Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ''' Tygrys warmińsko-mazurski ''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16. | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
− | == | + | == Informacje ogólne == |
− | + | OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[Strategia rozwoju województwa|Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r. | |
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
+ | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Są to: | ||
− | + | *gmina miejsko-wiejska [[Barczewo (gmina miejsko-wiejska)|Barczewo]] | |
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Biskupiec (gmina miejsko-wiejska)|Biskupiec]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Biskupiec (gmina wiejska)|Biskupiec Pomorski]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Dywity (gmina wiejska)|Dywity]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Dźwierzuty (gmina wiejska)|Dźwierzuty]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Elbląg (gmina wiejska)|Elbląg]] | ||
+ | *gmina miejska [[Elbląg|Elbląg]] | ||
+ | *gmina miejska [[Ełk|Ełk]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Ełk(gmina wiejska)|Ełk]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Grunwald (gmina wiejska)|Grunwald]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Gietrzwałd (gmina wiejska)|Gietrzwałd]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Godkowo (gmina wiejska)|Godkowo]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Gronowo Elbląskie (gmina wiejska)|Gronowo Elbląskie]] | ||
+ | *gmina miejska [[Iława|Iława]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Iława (gmina wiejska)|Iława]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Iłowo-Osada (gmina wiejska)|Iłowo-Osada]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Janowiec Kościelny (gmina wiejska)|Janowiec Kościelny]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Jonkowo (gmina wiejska)|Jonkowo]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Kalinowo (gmina wiejska)|Kalinowo]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Kisielice (gmina miejsko-wiejska)|Kisielice]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Kozłowo (gmina wiejska)|Kozłowo]] | ||
+ | *gmina miejska [[Lubawa|Lubawa]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Lubawa (gmina wiejska)|Lubawa]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Łukta (gmina wiejska)|Łukta]] | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Małdyty (gmina wiejska)|Małdyty]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Markusy (gmina wiejska)|Markusy]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Mikołajki (gmina miejsko-wiejska)|Mikołajki]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Milejewo (gmina wiejska)|Milejewo]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Miłki (gmina wiejska)|Miłki]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Miłomłyn (gmina miejsko-wiejska)|Miłomłyn]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Młynary (gmina miejsko-wiejska)|Młynary]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Morąg (gmina miejsko-wiejska)|Morąg]] | ||
+ | *gmina miejska [[Mrągowo|Mrągowo]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Mrągowo (gmina wiejska)|Mrągowo]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Nidzica (gmina miejsko-wiejska)|Nidzica]] | ||
+ | *gmina miejska [[Olsztyn|Olsztyn]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Olsztynek (gmina miejsko-wiejska)|Olsztynek]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]] | ||
+ | *gmina miejska [[Ostróda|Ostróda]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Ostróda (gmina wiejska)|Ostróda]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Pasłęk (gmina miejsko-wiejska)|Pasłęk]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Piecki (gmina wiejska)|Piecki]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Prostki (gmina wiejska)|Prostki]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Purda (gmina wiejska)|Purda]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Rychliki (gmina wiejska)|Rychliki]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Ryn (gmina miejsko-wiejska)|Ryn]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Stawiguda (gmina wiejska)|Stawiguda]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Susz (gmina miejsko-wiejska)|Susz]] | ||
+ | *gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]] | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[Zalewo (gmina miejsko-wiejska)|Zalewo]] | ||
− | + | '''Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | '''Rys. 1. OSI | ||
[[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | [[Plik:Tygrys warmińsko-mazurski.jpg]] | ||
− | '' | + | Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', oprac. na zlecenie Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012, [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014] |
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | + | "Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można: | |
− | |||
− | Do atutów tego obszaru zaliczyć można: | ||
− | *duże ośrodki miejskie | + | *duże ośrodki miejskie |
− | *relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej) | + | *relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej) |
− | *dynamiczny rynek pracy | + | *dynamiczny rynek pracy |
− | *dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym | + | *dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym |
− | *poprawiającą się dostępność komunikacyjna | + | *poprawiającą się dostępność komunikacyjna |
− | *znacząco rozwinięte funkcje turystyczne | + | *znacząco rozwinięte funkcje turystyczne |
− | *relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin) | + | *relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin) |
− | *rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach | + | *rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach |
− | *stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych | + | *stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych |
− | *wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa | + | *wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa |
− | *znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych | + | *znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych |
− | *skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych | + | *skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych |
− | *relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www | + | *relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www |
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy: | Wśród słabości tego obszaru wskazać należy: | ||
− | *presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów | + | *presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów |
− | *relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin | + | *relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin |
− | *bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy | + | *bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy |
− | *trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16 | + | *trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16 |
− | *mniejsze | + | *mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7 |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html | + | Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', oprac. na zlecenie Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012, [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014]<br> |
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html | + | ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html strategia2025.warmia.mazury.pl] [20.04.2014]<br/> |
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: | + | [[Kategoria:Gospodarka]] |
+ | |||
+ | [[Kategoria:Strategia rozwoju województwa]] | ||
+ | [[Kategoria:1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 12:11, 20 mar 2015
Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.
Informacje ogólne
OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Są to:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec
- gmina wiejska Biskupiec Pomorski
- gmina wiejska Dywity
- gmina wiejska Dźwierzuty
- gmina wiejska Elbląg
- gmina miejska Elbląg
- gmina miejska Ełk
- gmina wiejska Ełk
- gmina wiejska Grunwald
- gmina wiejska Gietrzwałd
- gmina wiejska Godkowo
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie
- gmina miejska Iława
- gmina wiejska Iława
- gmina wiejska Iłowo-Osada
- gmina wiejska Janowiec Kościelny
- gmina wiejska Jonkowo
- gmina wiejska Kalinowo
- gmina miejsko-wiejska Kisielice
- gmina wiejska Kozłowo
- gmina miejska Lubawa
- gmina wiejska Lubawa
- gmina wiejska Łukta
- gmina wiejska Małdyty
- gmina wiejska Markusy
- gmina miejsko-wiejska Mikołajki
- gmina wiejska Milejewo
- gmina wiejska Miłki
- gmina miejsko-wiejska Miłomłyn
- gmina miejsko-wiejska Młynary
- gmina miejsko-wiejska Morąg
- gmina miejska Mrągowo
- gmina wiejska Mrągowo
- gmina miejsko-wiejska Nidzica
- gmina miejska Olsztyn
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek
- gmina miejsko-wiejska Orzysz
- gmina miejska Ostróda
- gmina wiejska Ostróda
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk
- gmina wiejska Piecki
- gmina wiejska Prostki
- gmina wiejska Purda
- gmina wiejska Rychliki
- gmina miejsko-wiejska Ryn
- gmina wiejska Sorkwity
- gmina wiejska Stare Juchy
- gmina wiejska Stawiguda
- gmina miejsko-wiejska Susz
- gmina wiejska Wieliczki
- gmina miejsko-wiejska Zalewo
Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, oprac. na zlecenie Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Charakterystyka
"Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można:
- duże ośrodki miejskie
- relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej)
- dynamiczny rynek pracy
- dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym
- poprawiającą się dostępność komunikacyjna
- znacząco rozwinięte funkcje turystyczne
- relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin)
- rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach
- stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych
- wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa
- znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych
- skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych
- relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:
- presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów
- relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin
- bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy
- trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16
- mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, oprac. na zlecenie Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]