Patollo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja zweryfikowana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Dzieje" na "Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur")
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
  
 
==Elementy kultu==
 
==Elementy kultu==
Oddawano mu cześć w [[Romowe]], przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.
+
Oddawano mu cześć w [[Romowe]], przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny ale także podwodny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy. Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
 
 
Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
 
  
 
==Galeria zdjęć==
 
==Galeria zdjęć==
Linia 16: Linia 14:
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).<br/>
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).<br/>
  
[[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria: Społeczeństwo i kultura Prusów]]
+
[[Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur]] [[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów]][[Kategoria:Prusowie]]

Aktualna wersja na dzień 12:45, 16 wrz 2015

Patollo (Patollus) – pruski bóg śmierci.

Elementy kultu

Oddawano mu cześć w Romowe, przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny ale także podwodny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy. Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.

Galeria zdjęć

Bibliografia

Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).