Regionalna Strategia Innowacyjności: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Założenia Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020) |
(→Założenia Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020) |
||
Linia 171: | Linia 171: | ||
#promocja zarządzania strategicznego oraz innowacyjnych form organizacji w firmach; | #promocja zarządzania strategicznego oraz innowacyjnych form organizacji w firmach; | ||
#pomoc przedsiębiorcom w pozyskiwaniu kapitału zewnętrznego na innowacyjne inwestycje. | #pomoc przedsiębiorcom w pozyskiwaniu kapitału zewnętrznego na innowacyjne inwestycje. | ||
+ | |||
+ | '''Cel: Usprawnienie instytucjonalnego systemu innowacji:''' | ||
+ | #koordynacja działań proinnowacyjnych samorządów i instytucji otoczenia biznesu; | ||
+ | #rozwijanie usług proinnowacyjnych, a w tym: | ||
+ | ##budowanie Regionalnego Systemu Usług wspierającego innowacje w przedsiębiorstwach, | ||
+ | ##wzrost efektywności działań Regionalnego Systemu Wspierania Innowacyjności, | ||
+ | ##rozwój usług i doradztwa w zakresie zarządzania własnością intelektualną, | ||
+ | ##rozwinięcie kapitałowych instrumentów finansowania innowacji, | ||
+ | ##motywowanie instytucji wspierających do działania prorynkowego; | ||
+ | #utworzenie i efektywne wykorzystanie infrastruktury proinnowacyjnej, w tym parków naukowo-technologicznych i inkubatorów technologicznych; | ||
+ | #usprawnienie wsparcia dla innowacji przez administrację publiczną; | ||
+ | #dostosowywanie działań sektora nauki do potrzeb regionalnej gospodarki. | ||
<br/> | <br/> | ||
Wersja z 20:56, 5 sty 2014
Dokument_do_definicji – ...
Spis treści
Informacje podstawowe
Regionalna Strategia Innowacji (RIS) to podstawowe narzędzie kształtowania polityki innowacyjnej na poziomie regionu ukierunkowane na [1]:
- optymalne zagospodarowanie potencjału jakim dysponuje region oraz uruchomienie jego zdolności innowacyjnych (funkcja efektywnościowa);
- integrację regionalnego środowiska i poszukiwanie konsensusu wśród podmiotów kształtujących procesy innowacyjne w regionie (funkcja integrująca);
- zwiększenie spójności bieżących decyzji i działań władz publicznych i innych podmiotów kształtujących regionalną politykę innowacyjną (funkcja koordynacyjna);
- dostarczenie informacji o przyszłości rozwoju regionu, a poprzez to zwiększenie poczucia stabilności działania podmiotów i zachęcenia ich do działań proinnowacyjnych (funkcja informacyjna);
- wzrost zrozumienia procesów innowacyjnych zachodzących w regionie oraz potrzeby działania w tym zakresie (funkcja edukacyjna).
RIS określają obszary w dziedzinie innowacji wynikające z wiedzy, doświadczeń i specyficznych cech regionu. Ich zadaniem jest wspomaganie władz oraz organizacji rozwoju regionalnego we wdrażaniu efektywnego systemu wspomagania innowacyjności w regionie. Określają one kierunki polityki innowacyjnej oraz cechy regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność, zwłaszcza w stosunku do przedsiębiorstw sektora MSP [2]. Są to plany strategiczne tworzone na podstawie analizy porównawczej potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, możliwości i potencjału sektora badawczego w zakresie technologii, organizacji, zarządzania, finansów i szkolenia [3]. M. Juchniewicz [4] za M. Klepką wskazuje, że RSI są dokumentami tworzonymi wielowątkowo i wielowymiarowo przy zaangażowaniu dużej liczby osób i instytucji. Dzięki temu są w stanie przedstawić faktyczne potrzeby i oczekiwania jednostek gospodarczych (przedsiębiorstw i organizacji z ich otoczenia) w zakresie tworzenia warunków sprzyjających wdrażaniu innowacji. Jednak zasadniczy cel wdrażania RSI, zarówno w Polsce jak i w innych regionach europejskich, koncentruje się na zwiększaniu świadomości dużego znaczenia innowacji dla rozwoju gospodarczego.
Geneza bezpośredniego działania w zakresie pobudzania innowacji na poziomie regionalnym sięga początku lat 90. XX w. kiedy to pojawiły się koncepcje budowy strategicznego podejścia do innowacyjności i konkurencyjności regionów z wykorzystaniem środków funduszy strukturalnych [5]
Regionalna Strategia Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego (pierwsza wersja)
Region warmińsko-mazurski znalazł się w grupie pięciu regionów, które jako pierwsze podjęły prace nad zdefiniowaniem założeń innowacyjnego rozwoju regionu wykorzystując europejską metodykę RITTS/RIS [6]. Ze względu na pionierski charakter przedsięwzięcia Samorząd Województwa zwrócił się z prośbą o wsparcie do regionów o znacznie większym doświadczeniu w tym zakresie – swą pomoc zaoferowały instytucje z Weser-Ems (Niemcy) oraz Shannon (Irlandia). Wspólnym wysiłkiem i przy zaangażowaniu dużej grupy partnerów lokalnych, w skład której wchodzili przedstawiciele przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu, świata nauki oraz finansów, powstał dokument wytyczający kierunki dalszych działań mających na celu stworzenie klimatu sprzyjającego innowacjom, poprawy funkcjonowania otoczenia małych i średnich przedsiębiorstw, a także rozwoju działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwach. Regionalna Strategia Innowacyjności dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego opracowywana była w latach 2002-2004 i została przyjęta uchwałą Sejmiku Województwa 31.08.2004 r.
Głównym celem Strategii było zwiększenie konkurencyjności Warmii i Mazur w procesie budowania potencjału gospodarczego i tworzenia nowoczesnych miejsc pracy.
Osiągnięcie celu głównego miało nastąpić w związku z realizacją czterech celów cząstkowych (rys. 1) oraz 64 działań podzielonych na trzy grupy, tj.:
- działań o charakterze regionalnym,
- działań ukierunkowanych na budowę systemu wsparcia innowacji,
- działań bezpośrednich.
Rys. 1. Cele Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego (wersja z 2004 r.)
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Regionalna Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Aktualizacja Strategii
Od momentu uchwalenia dokumentu w sytuacji regionu oraz w jego otoczeniu zaszło wiele zmian, w tym tak istotne jak włączenie Polski do Unii Europejskiej czy też aktualizacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020. Ponadto [7]:
- pojawiły się nowe dokumenty strategiczne, w których naświetlono i zidentyfikowano nowe problemy;
- podmioty odpowiedzialne za implementację Strategii wzbogaciły wiedzę i doświadczenie, a także zapoznały się z dobrymi praktykami w zakresie innowacyjności w związku z udziałem w projektach finansowanych m.in. ze środków ZPORR, czy 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej;
- przeprowadzono szereg badań i analiz mających na celu ocenę jakości, kompleksowości i wdrażania RIS-ów w Polsce.
W odpowiedzi na zaistniałą sytuację, 1.02.2009 r. Samorząd Województwa rozpoczął realizację projektu systemowego pn. RIS Warmia Mazury Plus, który miał m.in. na celu aktualizację zapisów pierwotnego dokumentu Strategii. Głównym źródłem finansowania projektu były środki EFS alokowane w ramach Priorytetu VIII. Regionalne Kadry Gospodarki, Działania 8.2. Transfer Wiedzy, Poddziałania 8.2.2. Regionalne Strategie Innowacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Na potrzeby aktualizacji RIS dokonano inwentaryzacji oraz przeglądu wykonanych badań i analiz, zidentyfikowano mocne i słabe strony regionu, szukając pól, na których województwo może budować swój rozwój w oparciu o innowacje. W proces ten zaangażowani byli przedstawiciele władz samorządowych oraz partnerzy społeczni i gospodarczy, którzy pracowali w Grupach Roboczych oraz w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego ds. RSI. Prace zwieńczone zostały sformułowaniem wizji i misji oraz celów strategicznych i operacyjnych. Regionalna Strategia Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego zakłada realizację celów do 2020 r. Jest ona spójna ze Strategią Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020, będąc w stosunku do niej strategią dziedzinową, uszczegółowiającą wizję i cele w odniesieniu do zagadnień innowacyjności regionu [8].
Kluczowe etapy procesu aktualizacji zestawiono w tabeli 1.
data | wydarzenie |
---|---|
31.03.2009 | Przyjęcie przez Sejmik Województwa Uchwały w sprawie przystąpienia do prac nad aktualizacją RIS oraz przyjęcia zasad, trybu i harmonogramu prac. |
29.04.2009 | Inaugurujące posiedzenie Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego (RKS ds. RIS), powołanego przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego uchwałą z dnia 2.03.2009 r. Regionalny Komitet Sterujący ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności jest niezależnym ciałem opiniodawczo-doradczym Zarządu Województwa. Do głównych zadań Komitetu należy: nadzorowanie procesu aktualizacji, wdrażania i monitoringu Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Komitet reprezentowany jest przez przedstawicieli kluczowych dla regionu instytucji naukowych, okołobiznesowych oraz pracodawców. Podczas spotkania powołano 3 tematyczne Grupy Robocze, których zadanie polegało na opracowaniu rekomendacji dla aktualizowanego dokumentu w obszarze:
|
22.06.2009 | Konferencja inaugurująca projekt pt. RIS Warmia Mazury Plu. Miała ona na celu przybliżenie działań proinnowacyjnych prowadzonych w regionie, a także przedstawienie dalszego kierunku ich rozwoju w związku z realizowanym projektem RIS Warmia Mazury Plu. |
20-21.08.2009 | Szkolenie dla przedstawicieli Grup Roboczych Regionalnego Komitetu Sterującego. Szkolenie ukierunkowane było na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu innowacyjności, kreowania polityki innowacyjnej, a także budowania Regionalnych Strategii Innowacyjności. |
4.09.2009 | Spotkanie przedstawiciela Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego z konsultantami Regionalnego Systemu Wspierania Innowacji w celu prezentacji głównych założeń projektu w ramach którego dokonywana była aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacyjności dla Warmii i Mazur. Regionalny System Wspierania Innowacji to sieć 21 Powiatowych Punktów Kontaktowych rozmieszczonych we wszystkich powiatach województwa warmińsko-mazurskiego, z siedzibą przy Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA. W każdym z Punktów RSWI zatrudniony jest konsultant, którego zadaniem jest pomoc o charakterze informacyjno-doradczym przedsiębiorcom z danego powiatu. |
23.10.2009 | Posiedzenie RKS ds. RIS podczas którego:
|
26-27.11.2009 | Warsztaty Grup Roboczych RKS ds. RIS. Głównym celem spotkania było wypracowanie rekomendacji do aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacyjności. W trakcie warsztatów zidentyfikowano najważniejsze zjawiska, zagadnienia i problemy, które powinny być brane pod uwagę w trakcie opracowywania RIS; zweryfikowano dotychczasowe zapisy analizy SWOT; określono cele strategiczne dla aktualizowanej RIS. Ponadto członkowie Grup Roboczych dyskutowali nad problemami i barierami wzrostu innowacyjności w regionie oraz metodami eliminowania tych barier oraz o kolejności i rodzaju działań jakie powinno się realizować w ramach wdrażania Regionalnej Strategii Innowacyjności. |
6-10.12.2009 | Wizyta studyjna Członków RKS ds. RIS oraz pracowników Jednostki Zarządzającej Projektem RIS Warmia Mazury PLUS do regionu Yorkshire w Wielkiej Brytanii oraz Londynu. Celem wizyty było zdobycie wiedzy i poznanie doświadczeń regionów zaawansowanych w zakresie wdrażania RIS, a zwłaszcza: procesu powstawania Regionalnej Strategii Innowacyjności oraz wdrażania dokumentu; funkcjonowania regionalnych instytucji wspierających innowacyjność; stosowanych instrumentów wspierania innowacji; sposobu budowania postaw innowacyjnych wśród dzieci i młodzieży; metod stymulowania współpracy przedsiębiorstw, jednostek samorządowych oraz B+R. |
25-26.03.2010 | Warsztaty szkoleniowe RKS ds. RIS podczas których przekazano informacje na temat:
|
19-20.05.2010 | Warsztaty Grup Roboczych RKS ds. RIS, które prowadzone były przez przedstawicieli Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Podczas warsztatów wypracowano założenia do aktualizowanego dokumentu Strategii w zakresie:
|
1-2.06.2010 | Wspólne warsztaty RKS ds. RIS i Grup Roboczych poświecone omówieniu oraz przyjęciu materiałów wypracowanych przez Grupy Robocze. Ponadto, podczas spotkania przeprowadzona została dyskusja nad systemem wdrażania i monitorowania RIS, a także określono wytyczne dla misji Strategii. W trakcie warsztatów z przedstawicielami Regionalnego Komitetu Sterującego ds. RIS sformułowano ostateczną formę:
|
30.06.2010 | Posiedzenie RKS ds. RIS, podczas którego zaprezentowany został wstępny projekt Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020, opracowany przez Fundację im. A Mickiewicza w Poznaniu. Dokument przygotowany został na podstawie rekomendacji wypracowanych w trakcie łączonych warsztatów RKS ds. RIS oraz Grup Roboczych. W wyniku głosowania RKS ds. RIS przyjął projekt dokumentu do konsultacji społecznych. |
7-20.07.2010 | Konsultacje społeczne dokumentu Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020. |
28.07.2010 | Posiedzenie RKS ds. RIS poświęcone analizie uwag zgłoszonych w formie pisemnej w trakcie konsultacji społecznych. Komitet wypracował wspólne stanowisko w sprawie rekomendacji odnośnie przyjęcia bądź odrzucenia nadesłanych spostrzeżeń. Dyskutowano również nad wskaźnikami do monitoringu realizacji RIS. |
7.09.2010 | Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego przyjął projekt zaktualizowanej Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020. Dokument uwzględnia wyniki konsultacji społecznych oraz rekomendacje RKS ds. RIS. |
28.09.2010 | Zatwierdzenie Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020 przez Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego. |
29.09.2010 | Posiedzenie RKS ds. RIS podczas którego rozpoczęto prace nad opracowaniem Planu Działań dla RIS. Plan zawiera konkretne działania umożliwiające wdrażanie Strategii i tym samym kształtowanie przyszłej pozycji Województwa w innowacyjnej gospodarce. |
4.11.2010 | Konferencja pn. Innowacyjny Region – Kreatywne Społeczeństwo, której głównym tematem była rola innowacyjności w rozwoju gospodarki województwa warmińsko-mazurskiego oraz prezentacja zaktualizowanej Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020. |
19.11.2010 | Przyjęcie przez RKS ds. RIS Planu działań Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020. Jest to dokument, w którym wskazano konkretne działania jakie powinny być zrealizowane w odniesieniu do każdego celu operacyjnego, a także podmiot realizujący oraz źródła finansowania. |
21.04.2011 | Gala-RIS – spotkanie podsumowujące realizację projektu RIS Warmia Mazury Plus. |
Źródło: Babuchowska K., Wojarska M. Rola regionalnych strategii innowacji w stymulowaniu innowacyjności woj. warmińsko-mazurskiego. W: Spin off, spin out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej oraz stymulowania innowacyjności regionu. Red. A. P. Balcerzak, M. Moszyński 2011. PTE, Toruń, s. 255-290.
Założenia Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020
Zgodnie z kanonami planowania strategicznego, w ramach Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020 określono wizję i misję, a także cele strategiczne i operacyjne (rys. 2).
Rys. 2. Podstawowe elementy RIS województwa warmińsko-mazurskiego
Źródło: Babuchowska K., Wojarska M. Rola regionalnych strategii innowacji w stymulowaniu innowacyjności woj. warmińsko-mazurskiego. W: Spin off, spin out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej oraz stymulowania innowacyjności regionu. Red. A. P. Balcerzak, M. Moszyński 2011. PTE, Toruń, s. 255-290.
Przedstawione na rysunku 2 cele strategiczne, zgodnie z zasadą dezagregacji, podzielone zostały na bardziej precyzyjne cele operacyjne, tj. [9]:
Cel: Budowanie silnego kapitału społecznego i kultury innowacji:
- promowanie postaw innowacyjnych wśród kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw, samorządów instytucji wsparcia oraz wśród społeczeństwa;
- pobudzanie lokalnych inicjatyw na rzecz innowacji, a w tym:
- rozwój planowania strategicznego w administracji na poziomie lokalnym oraz ponadlokalnym w zakresie polityki innowacyjnej,
- promowanie inicjatyw oddolnych;
- promocja współpracy wśród wszystkich uczestników regionalnego systemu innowacji;
- budowanie kapitału społecznego w procesie tworzenia i wdrażania RSI oraz promocja tego procesu jako dobrej praktyki współdziałania na rzecz innowacji w regionie, a w tym:
- tworzenie szerokiej koalicji aktorów społeczno-gospodarczych na rzecz polityki innowacyjnej w celu uniezależnienia jej od podziałów i zmian politycznych,
- zwiększenie umiejętności pozyskiwania środków z różnych źródeł na cele wdrażania RSI,
- tworzenie wizerunku Warmii i Mazur jako regionu otwartego na innowacje.
Cel: Transformacja gospodarki w kierunku specjalistycznych produktów i usług opartych na wiedzy:
- budowanie innowacyjnej specjalizacji regionalnej, a w tym:
- rozwój sektora turystycznego w kierunku nowych usług opartych na wiedzy,
- rozwinięcie sektora ICT,
- wsparcie sektora meblarskiego we wdrażaniu nowych technologii oraz innowacyjnego wzornictwa,
- promowanie rozwoju sektora spożywczego w kierunku żywności naturalnej, tradycyjnej i prozdrowotnej;
- pozyskiwanie inwestycji zewnętrznych w produkcję wyspecjalizowaną i usługi oparte na wiedzy;
- promocja i wsparcie przedsięwzięć biznesowych opartych na współpracy ze sferą B+R oraz tworzenie działów badawczych przez firmy;
- promocja zarządzania strategicznego oraz innowacyjnych form organizacji w firmach;
- pomoc przedsiębiorcom w pozyskiwaniu kapitału zewnętrznego na innowacyjne inwestycje.
Cel: Usprawnienie instytucjonalnego systemu innowacji:
- koordynacja działań proinnowacyjnych samorządów i instytucji otoczenia biznesu;
- rozwijanie usług proinnowacyjnych, a w tym:
- budowanie Regionalnego Systemu Usług wspierającego innowacje w przedsiębiorstwach,
- wzrost efektywności działań Regionalnego Systemu Wspierania Innowacyjności,
- rozwój usług i doradztwa w zakresie zarządzania własnością intelektualną,
- rozwinięcie kapitałowych instrumentów finansowania innowacji,
- motywowanie instytucji wspierających do działania prorynkowego;
- utworzenie i efektywne wykorzystanie infrastruktury proinnowacyjnej, w tym parków naukowo-technologicznych i inkubatorów technologicznych;
- usprawnienie wsparcia dla innowacji przez administrację publiczną;
- dostosowywanie działań sektora nauki do potrzeb regionalnej gospodarki.
Bibliografia
...
Przypisy
- ↑ Innowacje i transfer technologii – słownik pojęć (2005), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, s. 139-140.
- ↑ Juchniewicz M. (2006), Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa, [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.
- ↑ Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r. (2004), Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa, s. 40.
- ↑ Juchniewicz M. (2006), Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa, [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.
- ↑ Klepka M. (2005), Raport z inwentaryzacji Regionalnych Strategii Innowacji w Polsce, PARP, Warszawa, s. 4.
- ↑ Regionalna Strategia Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020, http://ris.warmia.mazury.pl/userfiles/file/dokumenty/RIS%20Warmia%20Mazury%20do%20roku%202020%20-%20www.pdf, s.3.
- ↑ http://ris.warmia.mazury.pl/o-projekcie
- ↑ Regionalna Strategia Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020, http://ris.warmia.mazury.pl/userfiles/file/dokumenty/RIS%20Warmia%20Mazury%20do%20roku%202020%20-%20www.pdf, s. 3.
- ↑ Regionalna Strategia Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2020, http://ris.warmia.mazury.pl/userfiles/file/dokumenty/RIS%20Warmia%20Mazury%20do%20roku%202020%20-%20www.pdf, s. 17-27