Obszary o słabym dostępie do usług publicznych: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Obszary o słabym dostępie do usług publicznych''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z gmin dla których wskaźniki charakteryzujące usługi publiczne kształtowały się poniżej średniej wojewódzkiej<ref>[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa''], str. 104</ref>. | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | + | Obszary o słabym dostępie do usług publicznych są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r. | |
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
− | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur. | + | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]]. |
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary o słabym dostępie do usług publicznych" zaliczono gminy przedstawione na rysunku 1. |
− | '''Rys. 1. OSI | + | '''Rys. 1. OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych''' |
[[Plik:Obszary o słabym dostępie do usług publicznych.jpg]] | [[Plik:Obszary o słabym dostępie do usług publicznych.jpg]] | ||
− | + | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'']. | |
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Do atutów OSI zaliczyć można: | Do atutów OSI zaliczyć można: | ||
− | + | *bliskość [[Olsztyn|Olsztyna]] i [[Elbląg|Elbląga]], a także [[Ełk|Ełku]] i innych miast powiatowych | |
− | *bliskość Olsztyna i Elbląga, a także Ełku i innych miast powiatowych | + | *w niektórych przypadkach bliskość silnego miasta powiatowego |
− | *w niektórych przypadkach bliskość silnego miasta powiatowego | + | *relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne |
− | *relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne | + | *poprawę konkurencyjności dynamicznej w kilku gminach |
− | *poprawę konkurencyjności dynamicznej w kilku gminach | + | *duże nasycenie obiektami zabytkowymi |
− | *duże nasycenie obiektami zabytkowymi | ||
− | |||
Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
− | + | *zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji | |
− | *zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji | + | *problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy |
− | *problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy | + | *niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych |
− | *niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych | + | *bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej |
− | *bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej | + | *niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków UE |
− | *niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków UE | + | *bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego |
− | *bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego | + | *małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych |
− | *małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych | + | *niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową |
− | *niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową | + | *niski udział pracujących w usługach rynkowych |
− | *niski udział pracujących w usługach rynkowych | + | *duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi |
− | *duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi | + | *bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów |
− | *bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów | + | *niską jeziorność |
− | *niską jeziorność | + | *wysoką aktywność społeczną (co dotyczy tylko kilku gmin) |
− | *wysoką aktywność społeczną (co dotyczy tylko kilku gmin) | + | *znaczne odległości czasowe od miast powiatowych |
− | *znaczne odległości czasowe od miast powiatowych | + | *słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami) |
− | *słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami) | + | {{Przypisy}} |
− | + | <references/> | |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa''] [15.06.2014] |
− | |||
− | [ | ||
− | |||
− | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [15.06.2014] | |
− | |||
<br/> | <br/> | ||
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria:Rozwój regionalny]][[Kategoria:Obszary strategicznej interwencji]]<br /> | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria:Rozwój regionalny]][[Kategoria:Obszary strategicznej interwencji]]<br /> |
Wersja z 14:35, 18 cze 2014
Obszary o słabym dostępie do usług publicznych – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z gmin dla których wskaźniki charakteryzujące usługi publiczne kształtowały się poniżej średniej wojewódzkiej[1].
Wprowadzenie
Obszary o słabym dostępie do usług publicznych są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania usług publicznych w gminach województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary o słabym dostępie do usług publicznych" zaliczono gminy przedstawione na rysunku 1.
Rys. 1. OSI Obszary o słabym dostępie do usług publicznych
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Obszar OSI zamieszkuje niecałe 8% ludności województwa. Zdecydowana większość zaliczonych tu gmin charakteryzuje się niską lub bardzo niską konkurencyjnością. Ponadto, niezbyt korzystnie prezentują się dane dotyczące aktywności przedsiębiorców krajowych i zagranicznych. Również napływ środków zewnętrznych do tych gmin jest bardzo niski. Problemy widoczne są także w sferze społecznej, na co nakładają się dodatkowo kłopoty komunikacyjne – w szczególności niekorzystne są czasy dojazdu do miast powiatowych.
Do atutów OSI zaliczyć można:
- bliskość Olsztyna i Elbląga, a także Ełku i innych miast powiatowych
- w niektórych przypadkach bliskość silnego miasta powiatowego
- relatywnie dobrze rozwinięte funkcje turystyczne
- poprawę konkurencyjności dynamicznej w kilku gminach
- duże nasycenie obiektami zabytkowymi
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- zmniejszającą się liczbę ludności i ujemne saldo migracji
- problemy na rynku pracy oraz ubytek miejsc pracy
- niską przedsiębiorczość i niewielki przyrost nowych podmiotów gospodarczych
- bardzo niskie wskaźniki przyrostu powierzchni mieszkaniowej
- niski poziom zamożności oraz małe wykorzystanie środków UE
- bardzo zróżnicowany poziom potencjału rozwojowego
- małe zainteresowanie inwestorów zagranicznych
- niską, ale bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką oraz niską konkurencyjność krajową
- niski udział pracujących w usługach rynkowych
- duże zróżnicowanie nasycenia organizacjami społecznymi
- bardzo duże zróżnicowanie liczby korzystających z noclegów
- niską jeziorność
- wysoką aktywność społeczną (co dotyczy tylko kilku gmin)
- znaczne odległości czasowe od miast powiatowych
- słabą jakość stron www z punktu widzenia inwestorów i turystów (poza kilkoma wyjątkami)
Przypisy
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa [15.06.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [15.06.2014]