Obszary przygraniczne: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Lokalizacja) |
(→Lokalizacja) |
||
Linia 68: | Linia 68: | ||
'''Rys. 1. OSI ''Obszary przygraniczne''''' | '''Rys. 1. OSI ''Obszary przygraniczne''''' | ||
+ | |||
[[Plik:Obszary przygraniczne.jpg]] | [[Plik:Obszary przygraniczne.jpg]] | ||
Wersja z 14:04, 28 kwi 2014
Obszary przygraniczne – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 50 gmin leżących wzdłuż północnej granicy województwa warmińsko-mazurskiego.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary przygraniczne to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Za kryterium wyznaczenia obszaru przygranicznego przyjęto rozwiązanie zaproponowane w ‘’Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020’’ (str. 37) opierające się na siatce powiatów i uwzględniające odległość stolicy powiatu od granicy Państwa (do 50 km).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary przygraniczne zaliczono 50 gmin leżących w północnej części regionu (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie,
- gmina wiejska Barciany,
- gmina miejska Bartoszyce,
- gmina wiejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Bisztynek,
- gmina miejska Braniewo,
- gmina wiejska Braniewo,
- gmina wiejska Budry,
- gmina wiejska Dubeninki,
- gmina wiejska Elbląg,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejsko-wiejska Frombork,
- gmina miejska Giżycko,
- gmina wiejska Giżycko,
- gmina wiejska Godkowo,
- gmina miejsko-wiejska Gołdap,
- gmina miejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie,
- gmina miejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kiwity,
- gmina miejsko-wiejska Korsze,
- gmina wiejska Kowale Oleckie,
- gmina wiejska Kruklanki,
- gmina wiejska Lelkowo,
- gmina miejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lubomino,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina wiejska Milejewo,
- gmina wiejska Miłki,
- gmina miejsko-wiejska Młynary,
- gmina miejsko-wiejska Olecko,
- gmina miejsko-wiejska Orneta,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina miejsko-wiejska Pieniężno,
- gmina wiejska Płoskinia,
- gmina wiejska Pozezdrze,
- gmina miejsko-wiejska Reszel,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Ryn,
- gmina miejsko-wiejska Sępopol,
- gmina wiejska Srokowo,
- gmina wiejska Świętajno,
- gmina miejsko-wiejska Tolkmicko,
- gmina miejsko-wiejska Węgorzewo,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina wiejska Wilczęta,
- gmina wiejska Wydminy.
Rys. 1. OSI Obszary przygraniczne
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
W OSI Obszary przygraniczne znajdują się bardzo zróżnicowane gminy, zarówno zaliczone do biegunów wzrostu (Elbląg), jak i te, które zmagają się z wieloma problemami społeczno-ekonomicznymi. Ogólnie obszar ten charakteryzuje się relatywnie niskim poziomem przedsiębiorczości (pomimo siły Elbląga, którego oddziaływanie jest w tym przypadku ograniczone) oraz trudnościami na rynku pracy (niska podaż miejsc pracy i wysokie bezrobocie).
Do atutów OSI Obszary przygraniczne zaliczyć można:
- przejścia graniczne,
- mały udział obszarów chronionych w części zachodniej,
- dość znaczące nasycenie obiektami zabytkowymi,
- relatywnie wysoką aktywność społeczną w części wschodniej,
- dobre połączenia komunikacyjne wewnątrz OSI.
Wśród słabości OSI Obszary przygraniczne wskazać należy:
- zmniejszanie się liczby ludności, ujemne migracje,
- ogólnie niską zamożność gmin,
- relatywnie niską przedsiębiorczość,
- wysokie bezrobocie i negatywne zmiany na rynku pracy (ubytek miejsc pracy),
- słabe nasycenie organizacjami społecznymi w środkowej części obszaru,
- bardzo słabe wyniki w zakresie wzrostu powierzchni użytkowej mieszkań,
- ogólnie słabą aktywność inwestorów zagranicznych (z kilkoma wyjątkami),
- bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką,
- dużą liczbę gmin o niskim potencjale rozwojowym,
- niewielkie wykorzystanie miejsc noclegowych w części zachodniej,
- ogólnie niską jeziorność (z wyjątkiem kilku gmin),
- bardzo zróżnicowane wykorzystanie środków z UE,
- słabą dostępność komunikacyjną do miast powiatowych w części zachodniej,
- bardzo niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna – szczególnie części wschodniej.
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025