Obszary przygraniczne: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Lokalizacja) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''''Obszary przygraniczne'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 50 gmin leżących wzdłuż północnej granicy województwa warmińsko-mazurskiego | + | '''''Obszary przygraniczne''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 50 gmin leżących wzdłuż północnej granicy województwa warmińsko-mazurskiego. |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Za kryterium wyznaczenia obszaru przygranicznego przyjęto rozwiązanie zaproponowane w ‘’Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020’’ (str. 37) opierające się na siatce powiatów i uwzględniające odległość stolicy powiatu od granicy Państwa (do 50 km). | Za kryterium wyznaczenia obszaru przygranicznego przyjęto rozwiązanie zaproponowane w ‘’Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020’’ (str. 37) opierające się na siatce powiatów i uwzględniające odległość stolicy powiatu od granicy Państwa (do 50 km). | ||
− | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
Linia 65: | Linia 64: | ||
*gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]], | *gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]], | ||
*gmina wiejska [[gmina Wydminy|Wydminy]]. | *gmina wiejska [[gmina Wydminy|Wydminy]]. | ||
− | |||
'''Rys. 1. OSI ''Obszary przygraniczne''''' | '''Rys. 1. OSI ''Obszary przygraniczne''''' | ||
Linia 76: | Linia 74: | ||
W OSI ''Obszary przygraniczne'' znajdują się bardzo zróżnicowane gminy, zarówno zaliczone do biegunów wzrostu (Elbląg), jak i te, które zmagają się z wieloma problemami społeczno-ekonomicznymi. Ogólnie obszar ten charakteryzuje się relatywnie niskim poziomem przedsiębiorczości (pomimo siły Elbląga, którego oddziaływanie jest w tym przypadku ograniczone) oraz trudnościami na rynku pracy (niska podaż miejsc pracy i wysokie bezrobocie). | W OSI ''Obszary przygraniczne'' znajdują się bardzo zróżnicowane gminy, zarówno zaliczone do biegunów wzrostu (Elbląg), jak i te, które zmagają się z wieloma problemami społeczno-ekonomicznymi. Ogólnie obszar ten charakteryzuje się relatywnie niskim poziomem przedsiębiorczości (pomimo siły Elbląga, którego oddziaływanie jest w tym przypadku ograniczone) oraz trudnościami na rynku pracy (niska podaż miejsc pracy i wysokie bezrobocie). | ||
− | |||
Do atutów OSI ''Obszary przygraniczne'' zaliczyć można: | Do atutów OSI ''Obszary przygraniczne'' zaliczyć można: | ||
Linia 85: | Linia 82: | ||
*relatywnie wysoką aktywność społeczną w części wschodniej, | *relatywnie wysoką aktywność społeczną w części wschodniej, | ||
*dobre połączenia komunikacyjne wewnątrz OSI. | *dobre połączenia komunikacyjne wewnątrz OSI. | ||
− | |||
Wśród słabości OSI ''Obszary przygraniczne'' wskazać należy: | Wśród słabości OSI ''Obszary przygraniczne'' wskazać należy: | ||
Linia 103: | Linia 99: | ||
*słabą dostępność komunikacyjną do miast powiatowych w części zachodniej, | *słabą dostępność komunikacyjną do miast powiatowych w części zachodniej, | ||
*bardzo niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna – szczególnie części wschodniej. | *bardzo niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna – szczególnie części wschodniej. | ||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] [28.04.2014] |
− | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] | + | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014] |
<br/> | <br/> | ||
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> |
Wersja z 09:28, 6 maj 2014
Obszary przygraniczne – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 50 gmin leżących wzdłuż północnej granicy województwa warmińsko-mazurskiego.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary przygraniczne to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Za kryterium wyznaczenia obszaru przygranicznego przyjęto rozwiązanie zaproponowane w ‘’Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020’’ (str. 37) opierające się na siatce powiatów i uwzględniające odległość stolicy powiatu od granicy Państwa (do 50 km).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary przygraniczne zaliczono 50 gmin leżących w północnej części regionu (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie,
- gmina wiejska Barciany,
- gmina miejska Bartoszyce,
- gmina wiejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Bisztynek,
- gmina miejska Braniewo,
- gmina wiejska Braniewo,
- gmina wiejska Budry,
- gmina wiejska Dubeninki,
- gmina wiejska Elbląg,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejsko-wiejska Frombork,
- gmina miejska Giżycko,
- gmina wiejska Giżycko,
- gmina wiejska Godkowo,
- gmina miejsko-wiejska Gołdap,
- gmina miejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie,
- gmina miejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kiwity,
- gmina miejsko-wiejska Korsze,
- gmina wiejska Kowale Oleckie,
- gmina wiejska Kruklanki,
- gmina wiejska Lelkowo,
- gmina miejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lubomino,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina wiejska Milejewo,
- gmina wiejska Miłki,
- gmina miejsko-wiejska Młynary,
- gmina miejsko-wiejska Olecko,
- gmina miejsko-wiejska Orneta,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina miejsko-wiejska Pieniężno,
- gmina wiejska Płoskinia,
- gmina wiejska Pozezdrze,
- gmina miejsko-wiejska Reszel,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Ryn,
- gmina miejsko-wiejska Sępopol,
- gmina wiejska Srokowo,
- gmina wiejska Świętajno,
- gmina miejsko-wiejska Tolkmicko,
- gmina miejsko-wiejska Węgorzewo,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina wiejska Wilczęta,
- gmina wiejska Wydminy.
Rys. 1. OSI Obszary przygraniczne
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
W OSI Obszary przygraniczne znajdują się bardzo zróżnicowane gminy, zarówno zaliczone do biegunów wzrostu (Elbląg), jak i te, które zmagają się z wieloma problemami społeczno-ekonomicznymi. Ogólnie obszar ten charakteryzuje się relatywnie niskim poziomem przedsiębiorczości (pomimo siły Elbląga, którego oddziaływanie jest w tym przypadku ograniczone) oraz trudnościami na rynku pracy (niska podaż miejsc pracy i wysokie bezrobocie).
Do atutów OSI Obszary przygraniczne zaliczyć można:
- przejścia graniczne,
- mały udział obszarów chronionych w części zachodniej,
- dość znaczące nasycenie obiektami zabytkowymi,
- relatywnie wysoką aktywność społeczną w części wschodniej,
- dobre połączenia komunikacyjne wewnątrz OSI.
Wśród słabości OSI Obszary przygraniczne wskazać należy:
- zmniejszanie się liczby ludności, ujemne migracje,
- ogólnie niską zamożność gmin,
- relatywnie niską przedsiębiorczość,
- wysokie bezrobocie i negatywne zmiany na rynku pracy (ubytek miejsc pracy),
- słabe nasycenie organizacjami społecznymi w środkowej części obszaru,
- bardzo słabe wyniki w zakresie wzrostu powierzchni użytkowej mieszkań,
- ogólnie słabą aktywność inwestorów zagranicznych (z kilkoma wyjątkami),
- bardzo zróżnicowaną konkurencyjność wojewódzką,
- dużą liczbę gmin o niskim potencjale rozwojowym,
- niewielkie wykorzystanie miejsc noclegowych w części zachodniej,
- ogólnie niską jeziorność (z wyjątkiem kilku gmin),
- bardzo zróżnicowane wykorzystanie środków z UE,
- słabą dostępność komunikacyjną do miast powiatowych w części zachodniej,
- bardzo niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna – szczególnie części wschodniej.
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa [28.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [28.04.2014]