Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Lokalizacja) |
(→Charakterystyka) |
||
Linia 79: | Linia 79: | ||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | ... | + | Tygrys warmińsko-mazurski obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. |
+ | |||
+ | Do atutów tego obszaru zaliczyć można: | ||
+ | |||
+ | *duże ośrodki miejskie, | ||
+ | *relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej), | ||
+ | *dynamiczny rynek pracy, | ||
+ | *dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym, | ||
+ | *poprawiającą się dostępność komunikacyjna, | ||
+ | *znacząco rozwinięte funkcje turystyczne, | ||
+ | *relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin), | ||
+ | *rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach, | ||
+ | *stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych, | ||
+ | *wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa, | ||
+ | *znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych, | ||
+ | *skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych, | ||
+ | *relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www. | ||
+ | |||
+ | Wśród słabości tego obszaru wskazać należy: | ||
+ | |||
+ | *presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów, | ||
+ | *relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin, | ||
+ | *bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy, | ||
+ | *trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16, | ||
+ | *mniejsze, niż warmińsko-mazurskie, zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7. | ||
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
... | ... | ||
<br/> | <br/> | ||
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br /> |
Wersja z 21:02, 16 kwi 2014
Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.
Spis treści
Wprowadzenie
Tygrys warmińsko-mazurski to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Tygrys warmińsko-mazurski zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Znajdują się wśród nich:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo,
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec,
- gmina wiejska Biskupiec Pomorski,
- gmina wiejska Dywity,
- gmina wiejska Dźwierzuty,
- gmina wiejska Elbląg,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejska Ełk,
- gmina wiejska Ełk,
- gmina wiejska Grunwald,
- gmina wiejska Gietrzwałd,
- gmina wiejska Godkowo,
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie,
- gmina miejska Iława,
- gmina wiejska Iława,
- gmina wiejska Iłowo-Osada,
- gmina wiejska Janowiec Kościelny,
- gmina wiejska Jonkowo,
- gmina wiejska Kalinowo,
- gmina miejsko-wiejska Kisielice,
- gmina wiejska Kozłowo,
- gmina miejska Lubawa,
- gmina wiejska Lubawa,
- gmina wiejska Łukta,
- gmina wiejska Małdyty,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina miejsko-wiejska Mikołajki,
- gmina wiejska Milejewo,
- gmina wiejska Miłki,
- gmina miejsko-wiejska Miłomłyn,
- gmina miejsko-wiejska Młynary,
- gmina miejsko-wiejska Morąg,
- gmina miejska Mrągowo,
- gmina wiejska Mrągowo,
- gmina miejsko-wiejska Nidzica,
- gmina miejska Olsztyn,
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek,
- gmina miejsko-wiejska Orzysz,
- gmina miejska Ostróda,
- gmina wiejska Ostróda,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina wiejska Piecki,
- gmina wiejska Prostki,
- gmina wiejska Purda,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Ryn,
- gmina wiejska Sorkwity,
- gmina wiejska Stare Juchy,
- gmina wiejska Stawiguda,
- gmina miejsko-wiejska Susz,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina miejsko-wiejska Zalewo.
Rys. 1. OSI Tygrys warmińsko-mazurski
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Tygrys warmińsko-mazurski obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te które zaliczane są do najsłabszych w Polsce.
Do atutów tego obszaru zaliczyć można:
- duże ośrodki miejskie,
- relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej),
- dynamiczny rynek pracy,
- dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym,
- poprawiającą się dostępność komunikacyjna,
- znacząco rozwinięte funkcje turystyczne,
- relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin),
- rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach,
- stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych,
- wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa,
- znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych,
- skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych,
- relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www.
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:
- presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów,
- relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin,
- bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy,
- trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16,
- mniejsze, niż warmińsko-mazurskie, zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7.
Bibliografia
...