Bruno Satori-Neumann: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna)
Linia 38: Linia 38:
 
<br/>
 
<br/>
  
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna ===
+
=== Działalność kulturalna i naukowa ===
W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach 1920-1922 wydawał pierwsze pismo naukowe poświęcone teatrowi. W 1925 roku wypuścił nowy tytuł: "Gazeta teatrologiczna. Organ specjalistyczny poświęcony nauce, sztuce, technice i kulturze teatru''. Opublikowano sześć numerów pisma. Natomiast w latach 1932–1933 Satori-Neumann był redaktorem pisma "Scena. Czasopismo poświęcone sztuce scenicznej".  
+
W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach 1920–1922 wydawał pierwsze pismo naukowe poświęcone teatrowi. W 1925 roku wypuścił nowy tytuł: "Gazeta teatrologiczna. Organ specjalistyczny poświęcony nauce, sztuce, technice i kulturze teatru". Opublikowano sześć numerów pisma. Natomiast w latach 1932–1933 Satori-Neumann był redaktorem pisma "Die Scene" ("Scena"), czasopisma poświęconego sztuce scenicznej. Było to w owym czasie jedno z najważniejszych pism poświęconych teatrowi.  Poruszano w nim problematykę sztuki aktorskiej, reżyserii, interpretacji poszczególnych scen dramatów itp.  
  
W 1933 roku ukazała się jego książka "Elbing in Biedermeier und Vormärz. Ernstes und Heiteres aus den guten Zeiten (1815–1848). Przedstawił w niej społeczno-obyczajowy obraz Elbląga. Trzy lata później ukazał się pierwszy tom jego najważniejszej pracy – historii teatru w w Elblągu.
+
W 1933 roku ukazała się jego książka ''Elbing in Biedermeier und Vormärz. Ernstes und Heiteres aus den guten Zeiten (1815–1848)''. Przedstawił w niej społeczno-obyczajowy obraz Elbląga. Trzy lata później ukazał się pierwszy tom jego najważniejszej pracy – historii teatru w w Elblągu.
 
<br/>
 
<br/>
 +
Pisma (wybór):
 +
*1920: ''Die Frühzeit des Weimarischen Hoftheaters unter Goethes Leitung (1791 bis 1798)'', Berlin
 +
*1933: ''Elbing im Biedermeier und Vormärz: Ernstes und Heiteres aus der guten alten Zeit (1815-1848)''. Band 2 der Elbinger Heimatbücher, Elbing
 +
*1936: ''Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing''. Band 1: ''Die Geschichte einer ostdeutschen Provinzialbühne 1605–1846'', Danzig
 +
*1962: ''Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing''. Band 2: ''Berufsständisches Theater in Elbing 1846–1888'', Marburg (posthum)
 +
 
== Bibliografia  ==
 
== Bibliografia  ==
 
Charytoniuk Janusz, ''Bruno Satori-Neumann'', "Tygiel" 2000, nr 21.  
 
Charytoniuk Janusz, ''Bruno Satori-Neumann'', "Tygiel" 2000, nr 21.  

Wersja z 10:49, 9 sty 2015

Bruno Satori-Neumann

Data i miejsce urodzenia 6 listopada 1886 r.
Elbląg
Data i miejsce śmierci 23 listopada 1943 r.
Berlin

Bruno Satori-Neumann (ur. 6 listopada 1886 r. w Elblągu, zm. 23 listopada 1943 r. w Berlinie) – historyk, aktor, reżyser.

Życiorys

Rodzina Satori-Neumann osiadła w Elblągu w roku 1793. Przodkowie przyszłego historyka pochodzili z Gdańska. Przedstawiciele rodziny zajmowali się handlem i armatorstwem. Dziadek Bruna ukończył studia wokalne w Berlinie i występował na scenach w całym kraju. Po trzydziestu latach artystycznego życia powrócił do Elbląga i zaczął pracować jako urzędnik w magistracie. Ojciec Bruna, Leopold, był sekretarzem sądowym. W 1885 roku poślubił Helenę French, córkę angielskiego ogrodnika zatrudnionego w Prusach Zachodnich.

W sierpniu 1914 roku Bruno poślubił Ernę Mendelsohn, córkę kompozytora Leopolda. Doczekali się trojga dzieci. Po dojściu nazistów do władzy badacza spotkały liczne i bolesne szykany związane z żydowskim pochodzeniem żony Erny i przynależnością Satori-Neumanna do loży masońskiej. Został pozbawiony pracy i wszelkich sprawowanych dotychczas funkcji; odszedł na przymusową emeryturę. W 1942 roku został aresztowany i osadzony w Moabicie, a następnie trafił do obozu pracy pod Lublinem. Dzięki interwencji przyjaciół jesienią 1943 roku powrócił do rodziny w Berlinie.

Jego syn Max Hermann zmarł w dzieciństwie. Najmłodszy Ludwig zginął wraz z rodzicami w czasie bombardowania Berlina w 1943 roku. Pierworodna córka Helena po zakończeniu II wojny światowej zamieszkała w Nowym Jorku.

Szkoła i wykształcenie

Był absolwentem elbląskiego gimnazjum. Świadectwo maturalne uzyskał w wieku 21 lat. W 1907 roku rozpoczął studia na wydziale geodezji Uniwersytetu Berlińskiego. Po dwóch latach przeniósł się na filologię niemiecką i teatrologię, co martwiło ojca, który pragnął dla niego solidnego wykształcenia dającego szansę na posadę i pewny zarobek. Sprzeciwienie się planom ojca przypłacił Satori-Neumann znacznym ochłodzeniem relacji z rodzicami.

Praca

Jego debiut aktorski miał mieć miejsce 30 marca 1910 roku. W latach 1910-1913 pracował jako aktor, dramaturg i bibliotekarz w Rixdorfer Theater pod Berlinem. W czasie I wojny światowej pracował jako nauczyciel w berlińskich szkołach średnich. W 1919 roku obronił doktorat poświęcony teatrowi dworskiemu w Weimarze w czasach J. W. Goethego. Następnie prowadził zajęcia na Uniwersytecie w Berlinie. W 1920 roku zdał państwowy egzamin na wykładowcę szkół średnich. Prowadził zajęcia z języka niemieckiego, geografii i historii.

Działalność kulturalna i naukowa

W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach 1920–1922 wydawał pierwsze pismo naukowe poświęcone teatrowi. W 1925 roku wypuścił nowy tytuł: "Gazeta teatrologiczna. Organ specjalistyczny poświęcony nauce, sztuce, technice i kulturze teatru". Opublikowano sześć numerów pisma. Natomiast w latach 1932–1933 Satori-Neumann był redaktorem pisma "Die Scene" ("Scena"), czasopisma poświęconego sztuce scenicznej. Było to w owym czasie jedno z najważniejszych pism poświęconych teatrowi. Poruszano w nim problematykę sztuki aktorskiej, reżyserii, interpretacji poszczególnych scen dramatów itp.

W 1933 roku ukazała się jego książka Elbing in Biedermeier und Vormärz. Ernstes und Heiteres aus den guten Zeiten (1815–1848). Przedstawił w niej społeczno-obyczajowy obraz Elbląga. Trzy lata później ukazał się pierwszy tom jego najważniejszej pracy – historii teatru w w Elblągu.
Pisma (wybór):

  • 1920: Die Frühzeit des Weimarischen Hoftheaters unter Goethes Leitung (1791 bis 1798), Berlin
  • 1933: Elbing im Biedermeier und Vormärz: Ernstes und Heiteres aus der guten alten Zeit (1815-1848). Band 2 der Elbinger Heimatbücher, Elbing
  • 1936: Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing. Band 1: Die Geschichte einer ostdeutschen Provinzialbühne 1605–1846, Danzig
  • 1962: Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing. Band 2: Berufsständisches Theater in Elbing 1846–1888, Marburg (posthum)

Bibliografia

Charytoniuk Janusz, Bruno Satori-Neumann, "Tygiel" 2000, nr 21.