Dworzec w Budwitach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Bibliografia) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa = Dworzec w Budwitach |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Budwit | |dopełniacz wsi = Budwit | ||
|zdjęcie = Budwity - dworzec.jpg | |zdjęcie = Budwity - dworzec.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Dworzec w Budwitach | + | |opis zdjęcia = Dworzec w Budwitach.<br>Fot. Adam Płoski. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
S. Solarz-Taciak, P.W. Taciak, ''Budwity – cesarski dworzec'', "Spotkania z zabytkami" 2006, nr 10, s. 25-26. | S. Solarz-Taciak, P.W. Taciak, ''Budwity – cesarski dworzec'', "Spotkania z zabytkami" 2006, nr 10, s. 25-26. | ||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Inne | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] [[Kategoria: Powiat ostródzki]] [[Kategoria: Małdyty (gmina wiejska)]] |
[[Kategoria: 1801-1918]] | [[Kategoria: 1801-1918]] |
Aktualna wersja na dzień 11:58, 16 mar 2015
Dworzec w Budwitach | |
| |
Dworzec w Budwitach.
Fot. Adam Płoski. | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | ostródzki |
Gmina | Małdyty |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dworzec w Budwitach – budynek zaliczany do najładniejszych dworców w regionie Warmii i Mazur. Pierwotnie został wzniesiony we wsi Prakwice (woj. pomorskie, gm. Dzierzgoń), a następnie przeniesiony na obecne miejsce.
Historia
Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach wybudowano ok. 1893 r., pierwotnie w Prakwicach, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Odwiedzał on pobliski majątek należący do rodziny zu Dohna-Schlobitten ze Słobit. Dworzec nazywany był powszechnie "cesarskim pawilonem". W związku z tym, iż Wilhelm II był znanym miłośnikiem stylu staronorweskiego, w detalach budynku zastosowano elementy nawiązujące go kultury Wikingów.
Po konflikcie cesarza z właścicielem Prakwic w 1906 r. cesarz zaprzestał odwiedzin i tym samym regularnego korzystania z dworca, który jeszcze przed pierwszą wojną został przebudowany. Około 1921 r. budynek został rozebrany i przeniesiono do Budwit, gdzie pozostaje do dziś. Budwity znajdowały się wówczas na trasie tej samej linii kolejowej Malbork – Myślice – Małdyty uruchomionej w 1893 r. (obecnie nieczynna). Po przeniesieniu budynku z Prakwic do Budwit zrezygnowano z ganku od strony torów, do dworca dobudowano natomiast nastawnię.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej tory na trasie Malbork – Myślice – Małdyty zostały zdemontowane przez Armię Czerwoną. Ruch na trasie wznowiono w 1949 r. W późniejszym okresie dworzec pełnił także funkcje mieszkalne. W 1999 r. linia kolejowa została zamknięta. W kolejnych latach dworzec sprzedano osobie prywatnej. Obecnie budynek wpisany jest do rejestru zabytków.
Bibliografia
S. Solarz-Taciak, P.W. Taciak, Budwity – cesarski dworzec, "Spotkania z zabytkami" 2006, nr 10, s. 25-26.