Kanał Jagielloński: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Bibliografia) |
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Jeziora i rzeki" na " ") |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 6: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Kanału Jagiellońskiego | |dopełniacz wsi = Kanału Jagiellońskiego | ||
|zdjęcie = Kanał Jagielloński_5.jpg | |zdjęcie = Kanał Jagielloński_5.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Wrota przeciwpowodziowe na Kanale Jagiellońskim | + | |opis zdjęcia = Wrota przeciwpowodziowe na Kanale Jagiellońskim.<br>Fot. Adam Płoski. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = | + | |stopniN = 54 |minutN = 09 |sekundN = 30 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 19 |minutE = 24 |sekundE = 10 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
C. Wawrzyński, ''Osiem wieków wschodniopruskiej żeglugi, kanałów i dróg wodnych'', Olsztyn 2014.<br/> | C. Wawrzyński, ''Osiem wieków wschodniopruskiej żeglugi, kanałów i dróg wodnych'', Olsztyn 2014.<br/> | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Przyroda]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Powiat elbląski]] [[Kategoria: 1401-1500]] |
− | [[Kategoria: Rzeki i kanały]] | + | [[Kategoria:Rzeki i kanały]] |
Aktualna wersja na dzień 10:07, 29 cze 2015
Kanał Jagielloński | |
| |
Wrota przeciwpowodziowe na Kanale Jagiellońskim.
Fot. Adam Płoski. | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | elbląski |
Gmina | Elbląg |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Kanał Jagielloński – jedna z najstarszych budowli hydrotechnicznych w Polsce.
Historia
Istniejący do dziś Kanał Jagielloński powstał ok. 1494 r. w rezultacie prac wodno–melioracyjnych. Połączył rzeki Elbląg i Nogat. W kolejnych wiekach kanał wielokrotnie remontowano. Na przełomie lat 1897/1898 wzniesiono u wejścia z Nogatu do kanału nową śluzę, dziś zredukowaną do wrót przeciwpowodziowych.
Kanał połączony był dawniej z Kanałem Elbląskim (Oberlandzkim) i wykorzystywany także do celów gospodarczych. Jest jedną z najstarszych tego typu budowli inżynieryjnych w kraju i do dziś zachował swój historyczny przebieg.
Bibliografia
C. Wawrzyński, Osiem wieków wschodniopruskiej żeglugi, kanałów i dróg wodnych, Olsztyn 2014.