Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|nazwa = Rajd Polski | |nazwa = Rajd Polski | ||
|grafika = Rajd_samochodowy.jpg | |grafika = Rajd_samochodowy.jpg | ||
− | |podpis grafiki = | + | |podpis grafiki = Źródło: [http://www.rajdpolski.pl/ www.rajdpolski.pl] |
− | |Pełna nazwa klubu = | + | |Pełna nazwa klubu = rajd samochodowy, od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata |
|Data założenia = 1921 r. | |Data założenia = 1921 r. | ||
|Sekcje = | |Sekcje = | ||
|Adres = | |Adres = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Rajd Polski''' – rajd samochodowy, od 2006 r. rozgrywany na [[Mazury|Mazurach]], eliminacja mistrzostw świata. | ||
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
− | == | + | ==Historia i specyfika Rajdu Polski== |
− | Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. | + | Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 r. osiągnął długość 3798 km. W historii organizacji dorocznej imprezy były przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931–1936 rajd nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa w wyniku wybuchu II wojny światowej. |
− | + | Imprezę reaktywowano w 1947 roku. Trasa liczyła 2500 km i przebiegała przez całą Polskę. Rok później impreza odbywała się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. Kolejna przerwa w organizacji rajdu trwała do 1954 r. W 1960 roku po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). | |
− | *2003 Miguel Campos (Portugalia) | + | |
− | *2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja) | + | W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu rajdowych mistrzostw świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Organizatorzy rajdu znów musieli zabiegać o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tamtej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981–1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w mistrzostwach Europy. |
+ | |||
+ | Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku. Następnie została ona przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą rajdu zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu mistrzostw świata. W 2009 roku został rundą rajdowych mistrzostw świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą rajdowych mistrzostw świata. Dzięki usytuowaniu imprezy na Mazurach w Mikołajkach powstał tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | ||
+ | |||
+ | ==Ostatni zwycięzcy Rajdu Polski== | ||
+ | *2003 Miguel Campos (Portugalia) | ||
+ | *2004Luca Pedersoli (Włochy) 2005 | ||
+ | *[[Krzysztof Hołowczyc]] (Polska) | ||
+ | *2006 Leszek Kuzaj (Polska) | ||
+ | *2007 Oscar Svedlund (Szwecja) | ||
+ | *2008 Michał Bębenek (Polska) | ||
+ | *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) | ||
+ | *2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | ||
+ | *2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | ||
+ | *2012 Esapekka Lappi (Finlandia) | ||
+ | *2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | ||
+ | *2014 Sebastien Ogier (Francja) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Polski Rajd Polski, pl.wikipedia.org] [10.12.2014] <br/> | [http://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Polski Rajd Polski, pl.wikipedia.org] [10.12.2014] <br/> | ||
− | [[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]] | + | |
+ | [[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]] [[Kategoria: 1919-1944|Rajd Polski]] [[Kategoria: 1945-1989|Rajd Polski]] [[Kategoria:1990-|Rajd Polski]] |
Aktualna wersja na dzień 11:58, 26 lut 2015
Rajd Polski | |
| |
Źródło: www.rajdpolski.pl | |
Pełna nazwa klubu | rajd samochodowy, od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata |
Data założenia | 1921 r. |
Rajd Polski – rajd samochodowy, od 2006 r. rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata.
Historia i specyfika Rajdu Polski
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 r. osiągnął długość 3798 km. W historii organizacji dorocznej imprezy były przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931–1936 rajd nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa w wyniku wybuchu II wojny światowej.
Imprezę reaktywowano w 1947 roku. Trasa liczyła 2500 km i przebiegała przez całą Polskę. Rok później impreza odbywała się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. Kolejna przerwa w organizacji rajdu trwała do 1954 r. W 1960 roku po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski).
W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu rajdowych mistrzostw świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Organizatorzy rajdu znów musieli zabiegać o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tamtej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981–1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w mistrzostwach Europy.
Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku. Następnie została ona przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą rajdu zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu mistrzostw świata. W 2009 roku został rundą rajdowych mistrzostw świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą rajdowych mistrzostw świata. Dzięki usytuowaniu imprezy na Mazurach w Mikołajkach powstał tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
Ostatni zwycięzcy Rajdu Polski
- 2003 Miguel Campos (Portugalia)
- 2004Luca Pedersoli (Włochy) 2005
- Krzysztof Hołowczyc (Polska)
- 2006 Leszek Kuzaj (Polska)
- 2007 Oscar Svedlund (Szwecja)
- 2008 Michał Bębenek (Polska)
- 2009 Mikko Hirvonen (Finlandia)
- 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2012 Esapekka Lappi (Finlandia)
- 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2014 Sebastien Ogier (Francja)
Bibliografia
Rajd Polski, pl.wikipedia.org [10.12.2014]