Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Lokalizacja)
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|")
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie| województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
+
'''Nowoczesna wieś''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
Linia 7: Linia 7:
 
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
 
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
  
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w [[Olsztyn|Olsztynie]]. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
+
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w [[Olsztyn|Olsztynie]]. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
 
<br/>
 
<br/>
  
Linia 25: Linia 25:
 
*gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
 
*gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
  
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W ich obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
+
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
  
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
+
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
 
Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można:
 
Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można:
 
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
 
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
Linia 34: Linia 34:
 
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
 
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
 
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
 
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
+
Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy:
 
*odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
 
*odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
 
*problemy na rynku pracy
 
*problemy na rynku pracy
 
*niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
 
*niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
 
*niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
 
*niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
*ogólnie niską zamożność gmin
+
*niską zamożność gmin
 
*niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
 
*niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
*ogólnie niski potencjał rozwojowy
+
*niski potencjał rozwojowy
 
*niewielką aktywność społeczną
 
*niewielką aktywność społeczną
 
*słabą dostępność komunikacyjną
 
*słabą dostępność komunikacyjną
Linia 49: Linia 49:
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/>
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/>
  
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]] [[Kategoria: Olsztyn]]<br />
+
[[Kategoria:Gospodarka]]
 +
 
 +
[[Kategoria: Rolnictwo]]
 +
[[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]]
 +
[[Kategoria: 1990-]]

Aktualna wersja na dzień 12:57, 17 mar 2015

Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.

Wprowadzenie

"Nowoczesna wieś" jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego) (typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).

Rys. 1. OSI "Nowoczesna wieś".

Nowoczesna wieś.jpg

Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].

Charakterystyka

OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:

  • gmin o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
  • gmin o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)

Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków Unii Europejskiej. W jej obrębie wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.

Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w jej przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto panuje na nim niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. Do atutów OSI "Nowoczesna wieś" zaliczyć można:

  • bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
  • bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
  • konkurencyjne małe miasta i miasteczka
  • wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
  • wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych

Wśród słabości OSI "Nowoczesna wieś" wskazać należy:

  • odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
  • problemy na rynku pracy
  • niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
  • niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
  • niską zamożność gmin
  • niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
  • niski potencjał rozwojowy
  • niewielką aktywność społeczną
  • słabą dostępność komunikacyjną

Bibliografia

Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]