Bruno Satori-Neumann: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 38: | Linia 38: | ||
<br/> | <br/> | ||
− | === Działalność | + | === Działalność kulturalna i naukowa === |
− | W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach | + | W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach 1920–1922 wydawał pierwsze pismo naukowe poświęcone teatrowi. W 1925 roku wypuścił nowy tytuł: "Gazeta teatrologiczna. Organ specjalistyczny poświęcony nauce, sztuce, technice i kulturze teatru". Opublikowano sześć numerów pisma. Natomiast w latach 1932–1933 Satori-Neumann był redaktorem pisma "Die Scene" ("Scena"), czasopisma poświęconego sztuce scenicznej. Było to w owym czasie jedno z najważniejszych pism poświęconych teatrowi. Poruszano w nim problematykę sztuki aktorskiej, reżyserii, interpretacji poszczególnych scen dramatów itp. |
− | W 1933 roku ukazała się jego książka | + | W 1933 roku ukazała się jego książka ''Elbing in Biedermeier und Vormärz. Ernstes und Heiteres aus den guten Zeiten (1815–1848)''. Przedstawił w niej społeczno-obyczajowy obraz Elbląga. Trzy lata później ukazał się pierwszy tom jego najważniejszej pracy – historii teatru w w Elblągu. |
<br/> | <br/> | ||
+ | ====Wybrane pisma:==== | ||
+ | *1920: ''Die Frühzeit des Weimarischen Hoftheaters unter Goethes Leitung (1791 bis 1798)'', Berlin | ||
+ | *1933: ''Elbing im Biedermeier und Vormärz: Ernstes und Heiteres aus der guten alten Zeit (1815-1848)''. Band 2 der Elbinger Heimatbücher, Elbing | ||
+ | *1936: ''Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing''. Band 1: ''Die Geschichte einer ostdeutschen Provinzialbühne 1605–1846'', Danzig | ||
+ | *1962: ''Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing''. Band 2: ''Berufsständisches Theater in Elbing 1846–1888'', Marburg (posthum) | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | Charytoniuk Janusz, ''Bruno Satori-Neumann'', "Tygiel" 2000, nr 21. | + | Charytoniuk Janusz, ''Bruno Satori-Neumann'', "Tygiel" 2000, nr 21.<br/> |
− | <br/> | + | [http://de.wikipedia.org/wiki/Bruno_Satori-Neumann de.wikipedia.org] [09.01.2014]<br/> |
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Osoby|Satori-Neumann, Bruno]] [[Kategoria:1801-1918|Satori-Neumann, Bruno]] [[Kategoria:1919-1944|Satori-Neumann, Bruno]] [[Kategoria: Elbląg|Satori-Neumann, Bruno]][[Kategoria:Ludzie kultury|Satori-Neumann, Bruno]] |
− | [[Kategoria:Aktorzy i reżyserzy|Satori-Neumann, Bruno]] [[Kategoria: Badacze historii i kultury|Satori-Neumann, Bruno]] | + | [[Kategoria:Aktorzy i reżyserzy|Satori-Neumann, Bruno]] [[Kategoria:Badacze historii i kultury|Satori-Neumann, Bruno]] |
Aktualna wersja na dzień 08:57, 24 sie 2015
Bruno Satori-Neumann | |
| |
Data i miejsce urodzenia | 6 listopada 1886 r. Elbląg |
Data i miejsce śmierci | 23 listopada 1943 r. Berlin |
Bruno Satori-Neumann (ur. 6 listopada 1886 r. w Elblągu, zm. 23 listopada 1943 r. w Berlinie) – historyk, aktor, reżyser.
Spis treści
Życiorys
Rodzina Satori-Neumann osiadła w Elblągu w roku 1793. Przodkowie przyszłego historyka pochodzili z Gdańska. Przedstawiciele rodziny zajmowali się handlem i armatorstwem. Dziadek Bruna ukończył studia wokalne w Berlinie i występował na scenach w całym kraju. Po trzydziestu latach artystycznego życia powrócił do Elbląga i zaczął pracować jako urzędnik w magistracie. Ojciec Bruna, Leopold, był sekretarzem sądowym. W 1885 roku poślubił Helenę French, córkę angielskiego ogrodnika zatrudnionego w Prusach Zachodnich.
W sierpniu 1914 roku Bruno poślubił Ernę Mendelsohn, córkę kompozytora Leopolda. Doczekali się trojga dzieci. Po dojściu nazistów do władzy badacza spotkały liczne i bolesne szykany związane z żydowskim pochodzeniem żony Erny i przynależnością Satori-Neumanna do loży masońskiej. Został pozbawiony pracy i wszelkich sprawowanych dotychczas funkcji; odszedł na przymusową emeryturę. W 1942 roku został aresztowany i osadzony w Moabicie, a następnie trafił do obozu pracy pod Lublinem. Dzięki interwencji przyjaciół jesienią 1943 roku powrócił do rodziny w Berlinie.
Jego syn Max Hermann zmarł w dzieciństwie. Najmłodszy Ludwig zginął wraz z rodzicami w czasie bombardowania Berlina w 1943 roku. Pierworodna córka Helena po zakończeniu II wojny światowej zamieszkała w Nowym Jorku.
Szkoła i wykształcenie
Był absolwentem elbląskiego gimnazjum. Świadectwo maturalne uzyskał w wieku 21 lat. W 1907 roku rozpoczął studia na wydziale geodezji Uniwersytetu Berlińskiego. Po dwóch latach przeniósł się na filologię niemiecką i teatrologię, co martwiło ojca, który pragnął dla niego solidnego wykształcenia dającego szansę na posadę i pewny zarobek. Sprzeciwienie się planom ojca przypłacił Satori-Neumann znacznym ochłodzeniem relacji z rodzicami.
Praca
Jego debiut aktorski miał mieć miejsce 30 marca 1910 roku. W latach 1910-1913 pracował jako aktor, dramaturg i bibliotekarz w Rixdorfer Theater pod Berlinem. W czasie I wojny światowej pracował jako nauczyciel w berlińskich szkołach średnich. W 1919 roku obronił doktorat poświęcony teatrowi dworskiemu w Weimarze w czasach J. W. Goethego. Następnie prowadził zajęcia na Uniwersytecie w Berlinie. W 1920 roku zdał państwowy egzamin na wykładowcę szkół średnich. Prowadził zajęcia z języka niemieckiego, geografii i historii.
Działalność kulturalna i naukowa
W 1919 roku założył Akademickie Towarzystwo Teatrologiczne, przy którym gromadził archiwum, bibliotekę oraz organizował cotygodniowe spotkania ludzi teatru. W latach 1920–1922 wydawał pierwsze pismo naukowe poświęcone teatrowi. W 1925 roku wypuścił nowy tytuł: "Gazeta teatrologiczna. Organ specjalistyczny poświęcony nauce, sztuce, technice i kulturze teatru". Opublikowano sześć numerów pisma. Natomiast w latach 1932–1933 Satori-Neumann był redaktorem pisma "Die Scene" ("Scena"), czasopisma poświęconego sztuce scenicznej. Było to w owym czasie jedno z najważniejszych pism poświęconych teatrowi. Poruszano w nim problematykę sztuki aktorskiej, reżyserii, interpretacji poszczególnych scen dramatów itp.
W 1933 roku ukazała się jego książka Elbing in Biedermeier und Vormärz. Ernstes und Heiteres aus den guten Zeiten (1815–1848). Przedstawił w niej społeczno-obyczajowy obraz Elbląga. Trzy lata później ukazał się pierwszy tom jego najważniejszej pracy – historii teatru w w Elblągu.
Wybrane pisma:
- 1920: Die Frühzeit des Weimarischen Hoftheaters unter Goethes Leitung (1791 bis 1798), Berlin
- 1933: Elbing im Biedermeier und Vormärz: Ernstes und Heiteres aus der guten alten Zeit (1815-1848). Band 2 der Elbinger Heimatbücher, Elbing
- 1936: Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing. Band 1: Die Geschichte einer ostdeutschen Provinzialbühne 1605–1846, Danzig
- 1962: Dreihundert Jahre berufsständisches Theater in Elbing. Band 2: Berufsständisches Theater in Elbing 1846–1888, Marburg (posthum)
Bibliografia
Charytoniuk Janusz, Bruno Satori-Neumann, "Tygiel" 2000, nr 21.
de.wikipedia.org [09.01.2014]