Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Znaczenie dla regionu)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
''' Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej ''' – w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]], w 2012 r. wartość produkcji budowlano-montażowej wyniosła 923,5 mln złotych, z czego około 62% stanowiła wartości robót inwestycyjnych,a 38% wartość robót remontowych.<br/>
+
''' Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej ''' – w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]] w 2012 r. wartość produkcji budowlano-montażowej wyniosła 923,5 mln złotych, z czego około 62% stanowiła wartości robót inwestycyjnych,a 38% wartość robót remontowych.<br/>
 
== Ogólna charakterystyka ==
 
== Ogólna charakterystyka ==
 
W ramach budownictwa inżynierii lądowej i wodnej wyróżnić można następujące rodzaje obiektów budowlanych:<br/>
 
W ramach budownictwa inżynierii lądowej i wodnej wyróżnić można następujące rodzaje obiektów budowlanych:<br/>
Linia 7: Linia 7:
  
 
== Znaczenie dla regionu ==
 
== Znaczenie dla regionu ==
W 2012 r. na Warmii i Mazurach wartość produkcji budowlano-montażowej obiektów inżynierii lądowej i wodnej wynosiła 923,5 mln złotych i stanowiła ponad 43% w ogólnej wartości produkcji budowlano-montażowej. Wśród wymienionych powyżej obiektów inżynierii lądowej i wodnej największa wartość produkcji, zarówno w ramach robót inwestycyjnych jak i remontowych, przypadła na rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Na kolejnym miejscu uplasowały się roboty inwestycyjne w ramach budowy dróg i autostrad.
+
W 2012 r. na [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazurach]] wartość produkcji budowlano-montażowej obiektów inżynierii lądowej i wodnej wynosiła 923,5 mln złotych i stanowiła ponad 43% w ogólnej wartości produkcji budowlano-montażowej. Wśród wymienionych powyżej obiektów inżynierii lądowej i wodnej największa wartość produkcji, zarówno w ramach robót inwestycyjnych jak i remontowych, przypadła na rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Na kolejnym miejscu uplasowały się roboty inwestycyjne w ramach budowy dróg i autostrad.
 
Wśród obiektów infrastruktury transportowej wysoką wartość w ramach robót inwestycyjnych osiągnęła produkcja budowlano-montażowa budowli wodnych, która osiągnęła wynik blisko trzykrotnie wyższy od wartości produkcji mostów, wiaduktów, estakad czy tuneli. [2]
 
Wśród obiektów infrastruktury transportowej wysoką wartość w ramach robót inwestycyjnych osiągnęła produkcja budowlano-montażowa budowli wodnych, która osiągnęła wynik blisko trzykrotnie wyższy od wartości produkcji mostów, wiaduktów, estakad czy tuneli. [2]
 
<br/>
 
<br/>
Linia 14: Linia 14:
 
* niski poziom gęstości linii kolejowych (13 miejsce w kraju),<br/>
 
* niski poziom gęstości linii kolejowych (13 miejsce w kraju),<br/>
 
* zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,<br/>
 
* zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,<br/>
* Mało rozwinięty transport lotniczy,<br/>
+
* słabo rozwinięty transport lotniczy,<br/>
* niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego)[3]
+
* niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego) [3]
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
[1] http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ [18.06.2014]<br/>
+
[http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ olsztyn.stat.gov.p] [18.06.2014]<br/>
[2] http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ [18.06.2014]<br/>
+
[http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ olsztyn.stat.gov.p] [18.06.2014]<br/>
[3] Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025<br/>
+
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025<br/>
 
<br/>
 
<br/>
 
[[Kategoria:Gospodarka]]<br />
 
[[Kategoria:Gospodarka]]<br />
[[Kategoria:Gospodarka regionalna]]<br />
+
[[Kategoria:Gospodarka regionalna]] [[Kategoria: 1990-]]<br />
[[Kategoria:Przemysł]]<br />
 
[[Kategoria:Budownictwo]]<br />
 

Aktualna wersja na dzień 16:24, 21 mar 2015

Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej – w województwie warmińsko-mazurskim w 2012 r. wartość produkcji budowlano-montażowej wyniosła 923,5 mln złotych, z czego około 62% stanowiła wartości robót inwestycyjnych,a 38% wartość robót remontowych.

Ogólna charakterystyka

W ramach budownictwa inżynierii lądowej i wodnej wyróżnić można następujące rodzaje obiektów budowlanych:

  • infrastruktura transportu (np. autostrady, drogi ekspresowe, ulice, drogi szynowe, mosty, wiadukty, tunele, przejścia podziemne i naziemne, budowle wodne),
  • rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne,
  • kompleksowe budowle na terenach przemysłowych, [1]

Znaczenie dla regionu

W 2012 r. na Warmii i Mazurach wartość produkcji budowlano-montażowej obiektów inżynierii lądowej i wodnej wynosiła 923,5 mln złotych i stanowiła ponad 43% w ogólnej wartości produkcji budowlano-montażowej. Wśród wymienionych powyżej obiektów inżynierii lądowej i wodnej największa wartość produkcji, zarówno w ramach robót inwestycyjnych jak i remontowych, przypadła na rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Na kolejnym miejscu uplasowały się roboty inwestycyjne w ramach budowy dróg i autostrad. Wśród obiektów infrastruktury transportowej wysoką wartość w ramach robót inwestycyjnych osiągnęła produkcja budowlano-montażowa budowli wodnych, która osiągnęła wynik blisko trzykrotnie wyższy od wartości produkcji mostów, wiaduktów, estakad czy tuneli. [2]
Warmia i Mazury wciąż należą do obszarów o najmniejszej dostępności komunikacyjnej w Europie. Za główne przyczyny takiego stanu uznaje się:

  • najniższą w całym kraju gęstość dróg o twardej nawierzchni,
  • niski poziom gęstości linii kolejowych (13 miejsce w kraju),
  • zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,
  • słabo rozwinięty transport lotniczy,
  • niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego) [3]

Bibliografia

olsztyn.stat.gov.p [18.06.2014]
olsztyn.stat.gov.p [18.06.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025