Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "{{Klub sportowy infobox |nazwa = Rajd Polski |grafika = |podpis grafiki = |Pełna nazwa klubu = rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja Mistr...") |
|||
Linia 10: | Linia 10: | ||
<br/> | <br/> | ||
=Wydarzenia= | =Wydarzenia= | ||
− | + | Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku i wiodła z Warszawy do Białowieży, a wygrał ją Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. Rajd Polski miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. Rok później impreza odbyła się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1960 r. Wówczas po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Przez trzy edycje (1997-1999) rajd organizowany był znów w Krakowie, po czym impreza powróciła na Dolny Śląsk. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do cyklu Mistrzostw Świata , aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowani imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | |
− | Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku i wiodła z Warszawy do Białowieży, a wygrał ją Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. Rajd Polski miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. Rok później impreza odbyła się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1960 r. Wówczas po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Przez trzy edycje (1997-1999) rajd organizowany był znów w Krakowie, po czym impreza powróciła na Dolny Śląsk. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do cyklu Mistrzostw Świata , aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowani imprezy w Mikołajkach powstał tam tor , gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | + | |
'''Ostatni zwycięzcy''' | '''Ostatni zwycięzcy''' | ||
*2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | *2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska) |
Wersja z 18:09, 10 lis 2014
Rajd Polski | |
| |
Pełna nazwa klubu | rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja Mistrzostw Świata |
Data założenia | 1921 |
Wydarzenia
Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku i wiodła z Warszawy do Białowieży, a wygrał ją Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. Rajd Polski miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. Rok później impreza odbyła się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1960 r. Wówczas po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Przez trzy edycje (1997-1999) rajd organizowany był znów w Krakowie, po czym impreza powróciła na Dolny Śląsk. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do cyklu Mistrzostw Świata , aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowani imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
Ostatni zwycięzcy
- 2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)