Dworzec w Budwitach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Dworzec w Budwitach''' | '''Dworzec w Budwitach''' | ||
+ | Dworzec zalicza się do najładniejszych w regionie. Pierwotnie został wzniesiony we wsi Prakwice woj. pomorskie gm. Dzierzgoń. | ||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
Linia 32: | Linia 33: | ||
}} | }} | ||
+ | == Historia== | ||
+ | Pierwsze połączenie kolejowe na terenie dzisiejszego województwa warmińsko – mazurskiego uruchomiono w latach 1852 – 1853 na trasie Elbląg – Braniewo – Królewiec (na świecie w 1825r.). Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach, wybudowano ok. 1893 r. pierwotnie w Prakwicach, należących wówczas do rodu Dohna, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Obie miejscowości znajdowały się na trasie kolejowej Małdyty – Malbork, uruchomionej w 1893 r. | ||
+ | Po pierwszej wojnie światowej drewniany dworzec rozebrano i ponownie wzniesiono w sąsiednich Budwitach, gdzie pozostaje do dziś. Budynek obecnie wpisany do rejestru zabytków. | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat ełcki]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat ełcki]] |
Wersja z 01:35, 2 wrz 2014
Dworzec w Budwitach Dworzec zalicza się do najładniejszych w regionie. Pierwotnie został wzniesiony we wsi Prakwice woj. pomorskie gm. Dzierzgoń.
Budwity | |
| |
Dworzec w Budwitach
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | ostródzki |
Gmina | Małdyty |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Historia
Pierwsze połączenie kolejowe na terenie dzisiejszego województwa warmińsko – mazurskiego uruchomiono w latach 1852 – 1853 na trasie Elbląg – Braniewo – Królewiec (na świecie w 1825r.). Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach, wybudowano ok. 1893 r. pierwotnie w Prakwicach, należących wówczas do rodu Dohna, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Obie miejscowości znajdowały się na trasie kolejowej Małdyty – Malbork, uruchomionej w 1893 r. Po pierwszej wojnie światowej drewniany dworzec rozebrano i ponownie wzniesiono w sąsiednich Budwitach, gdzie pozostaje do dziś. Budynek obecnie wpisany do rejestru zabytków.