Dworzec w Iławie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 43: | Linia 43: | ||
==Zobacz także== | ==Zobacz także== | ||
https://www.youtube.com/watch?v=Vz8Ii4NIn9A | https://www.youtube.com/watch?v=Vz8Ii4NIn9A | ||
+ | |||
+ | [[Plik:dworzec_w_Iławie_1.jpg|290px|right|thumb|Dworzec w Iławie, widok od strony peronów]] | ||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Iława]] [[Kategoria: powiat iławski]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Iława]] [[Kategoria: powiat iławski]] |
Wersja z 20:26, 4 sty 2015
Dworzec w Iławie zalicza się do najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w województwie warmińsko-mazurskim. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartości budynku.
Iława | |
| |
Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | iławski |
Gmina | Iława |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Historia
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko – wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stała się ważnym węzłem kolejowym. Od 1876-1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko – mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy.
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) .
Ciekawostki
W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast regionu, w tym Malborka.
Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne.