Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach''' znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi Tomaryny gm. Gietrzwałd.
+
'''Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach''' znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi [[Tomaryny]] [[gmina Gietrzwałd]]. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
 +
 
  
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
Linia 24: Linia 25:
 
  |mapa wsi              =
 
  |mapa wsi              =
 
  |kod mapy              = PL-WN
 
  |kod mapy              = PL-WN
  |stopniN = 53 |minutN = 42 |sekundN = 56
+
  |stopniN = 53 |minutN = 43 |sekundN = 34
  |stopniE = 21 |minutE = 19 |sekundE = 02
+
  |stopniE = 20 |minutE = 13 |sekundE = 29
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodróże          =
 
  |wikipodróże          =
Linia 31: Linia 32:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu  w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej. Wybudowane w latach 1901-1902 dwie ceglane wieże miały za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn. W latach 1900 – 1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano tego typu umocnienia mostów kolejowych. Do dziś zachowało się kilka podobnych obiektów, np.: w Samborowie gm. Ostróda, Iławie i Tomarynach.
+
==Historia==
 +
Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu  w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej przebiegającej przez Toruń-Iławę-Ostródę-Olsztyn-Korsze-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważna rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich.
 +
Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.
 +
 
 +
W okresie 1900 – 1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie, połączone ze sobą, ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco na działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą.
  
 
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
 
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
 +
 +
==Ciekawostki==
 +
Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.
 +
 +
W latach 90-tych XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.
 +
 +
Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie gm. Ostróda.
 +
 +
==Zobacz także==
 +
http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm#top
 +
 +
 +
==Bibliografia==
 +
W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007
 +
 +
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: gmina Gietrzwałd]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: gmina Gietrzwałd]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]

Wersja z 00:10, 7 sty 2015

Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi Tomaryny gmina Gietrzwałd. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.


Tomaryny

Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach gm. Gietrzwałd
Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach gm. Gietrzwałd
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Gietrzwałd
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Tomaryny
Tomaryny
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Tomaryny
Tomaryny
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Historia

Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej przebiegającej przez Toruń-Iławę-Ostródę-Olsztyn-Korsze-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważna rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich. Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.

W okresie 1900 – 1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie, połączone ze sobą, ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco na działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą.

Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.

Ciekawostki

Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.

W latach 90-tych XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.

Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie gm. Ostróda.

Zobacz także

http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm#top


Bibliografia

W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007