Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach''' znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi Tomaryny | + | '''Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach''' znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi [[Tomaryny]] [[gmina Gietrzwałd]]. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. |
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
Linia 24: | Linia 25: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = 53 |minutN = | + | |stopniN = 53 |minutN = 43 |sekundN = 34 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 20 |minutE = 13 |sekundE = 29 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 31: | Linia 32: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej. | + | ==Historia== |
+ | Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej przebiegającej przez Toruń-Iławę-Ostródę-Olsztyn-Korsze-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważna rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich. | ||
+ | Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych. | ||
+ | |||
+ | W okresie 1900 – 1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie, połączone ze sobą, ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco na działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. | ||
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat. | ||
+ | |||
+ | W latach 90-tych XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie. | ||
+ | |||
+ | Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie gm. Ostróda. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz także== | ||
+ | http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm#top | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007 | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: gmina Gietrzwałd]] [[Kategoria: powiat olsztyński]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: gmina Gietrzwałd]] [[Kategoria: powiat olsztyński]] |
Wersja z 00:10, 7 sty 2015
Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach znajdują się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn w pobliżu wsi Tomaryny gmina Gietrzwałd. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Tomaryny | |
| |
Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach gm. Gietrzwałd
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Gietrzwałd |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
Historia
Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873r. jako część ważnej magistrali toruńsko – wystruckiej przebiegającej przez Toruń-Iławę-Ostródę-Olsztyn-Korsze-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważna rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich. Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.
W okresie 1900 – 1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie, połączone ze sobą, ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco na działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą.
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
Ciekawostki
Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.
W latach 90-tych XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.
Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie gm. Ostróda.
Zobacz także
http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm#top
Bibliografia
W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007