Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Tomaryny | |nazwa = Tomaryny | ||
Linia 32: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach''' – wieże znajdujące się na trasie linii kolejowej [[Ostróda]] – [[Olsztyn]], w pobliżu wsi [[Tomaryny]] [[Gietrzwałd (gmina wiejska)|gmina Gietrzwałd]]. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. | ||
+ | <br/><br/> | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w | + | Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873 r. jako część ważnej magistrali toruńsko–wystruckiej przebiegającej przez Toruń - [[Iława|Iławę]] - Ostródę - Olsztyn - [[Korsze]] - Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważną rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych [[Prusy Wschodnie|Prus Wschodnich]]. |
+ | |||
Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych. | Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych. | ||
− | W | + | W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na [[Rzeka Pasłęka|rzece Pasłęce]] w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą. |
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat. | Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat. | ||
− | W latach 90 | + | W latach 90. XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w [[Samborowo|Samborowie]] w [[Ostróda (gmina wiejska)|gm. Ostróda]]. | ||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [http://www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tomar001.htm#top fortyfikacje.net] [08.02.2015] <br/> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
− | W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007 | + | W. Rużewicz, ''Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik'', Łódź 2007.<br/> |
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1919-1944]] [[Kategoria: Gietrzwałd (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] |
Wersja z 19:41, 8 lut 2015
Tomaryny | |
| |
Jedna z dwóch wież obronnych w Tomarynach gm. Gietrzwałd
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Gietrzwałd |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce w Tomarynach – wieże znajdujące się na trasie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn, w pobliżu wsi Tomaryny gmina Gietrzwałd. Są jednymi z najciekawszych zabytków fortyfikacji nowoczesnej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Spis treści
Historia
Połączenie kolejowe Ostróda – Olsztyn zostało otwarte dla ruchu w 1873 r. jako część ważnej magistrali toruńsko–wystruckiej przebiegającej przez Toruń - Iławę - Ostródę - Olsztyn - Korsze - Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Linia ta odgrywała ważną rolę w systemie komunikacyjnym oraz obronnym dawnych Prus Wschodnich.
Z punktu widzenia militarnego ważne było zorganizowanie obrony przepraw mostowych, których ewentualne zniszczenie negatywnie wpłynęłoby na utrzymanie połączeń kolejowych w czasie działań wojennych.
W latach 1900–1905 na terenie dawnych Prus Wschodnich budowano umocnienia mostów kolejowych w formie masywnych wież. Dwie połączone ze sobą ceglane wieże z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach zostały wzniesione w latach 1901-1902. Miały one za zadanie obronę mostu kolejowego na rzece Pasłęce w pobliżu Tomaryn w przypadku ataku rosyjskiej kawalerii. Wieże nie zostały wykorzystane w bezpośredniej walce. Odstraszająco działał sam fakt obsadzenia ich uzbrojoną załogą.
Wieże w Tomarynach wpisane są do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
Ciekawostki
Wieże przystosowano dla broni ręcznej, maszynowej oraz dla armat.
W latach 90. XX w. kolekcjoner militariów zdemontował znajdujące się na dachach wież pancerne kopuły armat, które następnie przekazał do muzeum w Dreźnie.
Do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zachowały się podobne wieże obronne mostu kolejowego w Samborowie w gm. Ostróda.
Zobacz też
fortyfikacje.net [08.02.2015]
Bibliografia
W. Rużewicz, Fortyfikacje nowożytne w Prusach Wschodnich – przewodnik, Łódź 2007.