Strajk w olsztyńskim PKS: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Społeczeństwo obywatelskie" na "Kategoria:Społeczeństwo") (Znacznik: mobile edit) |
(→Bibliografia) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria: Społeczeństwo]][[Kategoria:Społeczeństwo]][[Kategoria: Protesty i strajki]] [[kategoria: Olsztyn]] | + | [[Kategoria: Społeczeństwo]][[Kategoria:Społeczeństwo]][[Kategoria: Protesty i strajki]] [[kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: 1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 08:55, 22 mar 2015
Strajk w olsztyńskim PKS | |
| |
Organizator | związkowcy z Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej |
Data | 3 sierpień 2011 |
Miejsce | Olsztyn |
Strajk w olsztyńskim PKS – protest związkowców z olsztyńskiego PKS, którego powodem było wypowiedzenie przez zarząd spółki zakładowego zbiorowego układu pracy.
Cel
Strajkujący żądali między innymi przywrócenia premii i nagród jubileuszowych, które gwarantował zbiorowy układ pracy.
Przebieg
Olsztyński PKS w połowie 2011 roku zadłużony był na ponad milion złotych. Zarząd, szukając oszczędności, zaproponował pracownikom zawieszenie niektórych punktów układu zbiorowego. Gdy ci odmówili, w całości wypowiedział układ. Na takie działanie spółki odpowiedziały związki zawodowe, zapowiadając strajk.
W akcji protestacyjnej wzięły udział cztery związki zawodowe działające w PKS. Spór między związkami, a pracodawcą zaostrzył się, gdy ci pierwsi odmówili rozwiązania konfliktu drogą negocjacji. Podejrzewano, że układ zbiorowy został wypowiedziany, aby nowy inwestor – warszawska spółka Retail Provider – mogła zaoszczędzić na pracownikach. Protest ograniczył się do wywieszenie flag protestacyjnych lecz zapowiadano, że jeśli nie uda dojść się do porozumienia, na trasę przestaną wyruszać autobusy.
We wrześniu 2011 roku próbowano rozwiązać spór z pomocą mediatora przysłanego przez ministra skarbów. 30 września 2011 roku protest został zakończony podpisaniem porozumienia. Jacek Tamkun, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w PKS Olsztyn, stwierdził, że to związkowcy ustąpili, nie chcąc, aby nowy właściciel przejmował firmę, w której trwał konflikt. Związkowcy, zgadzając się na porozumienie, musieli zrezygnować z kilku przywilejów gwarantowanych im przez układ pracy. Nie udało się zachować odpraw emerytalnych, ale większość premii i nagród została zachowana, co zagwarantowało pracownikom niezmienność ich pensji.
Bibliografia
olsztyn.wm.pl, Koniec protestu w PKS Olsztyn [19.07.2014]
olsztyn.wm.pl, Mediator ma pomóc zakończyć spór w PKS [19.07.2014]
olsztyn.wm.pl, W olsztyńskim PKS-sie robi się goraco [19.07.2014]
wladzarobotnicza.pl[ 19.07.2014]