Patollo: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Plik:romowe.jpg| right | 242px |thumb| Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Christophori M. Hartknoch, ''Alte- und Neues Preussischer Historien'', Francfurt-Leipzig 1684]] | ||
+ | [[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]] | ||
+ | [[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]] | ||
'''Patollo''' (Patollus) był pruskim bogiem śmierci, choć mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos]]a, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią. | '''Patollo''' (Patollus) był pruskim bogiem śmierci, choć mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos]]a, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią. | ||
Wersja z 22:04, 8 sie 2014
Patollo (Patollus) był pruskim bogiem śmierci, choć mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
Oddawano mu cześć w Romowe przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miał oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla – świat podziemny. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – trzy czaszki (człowieka, konia i krowy).
Bibliografia
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).