Patollo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 4: Linia 4:
 
'''Patollo''' (Patollus) – [[Prusowie|pruski]] bóg śmierci.  
 
'''Patollo''' (Patollus) – [[Prusowie|pruski]] bóg śmierci.  
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
===Elementy kultu===
+
==Elementy kultu==
Oddawano mu cześć w [[Romowe]] przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.
+
Oddawano mu cześć w [[Romowe]], przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.
  
 
Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.
 
Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską [[Potrimpos|Potrimposa]], od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.

Wersja z 00:00, 8 sty 2015

Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Ch. M. Hartknoch, Altes und Neues Preussen, Francfurt-Leipzig 1684
Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)

Patollo (Patollus) – pruski bóg śmierci.

Elementy kultu

Oddawano mu cześć w Romowe, przy świętym dębie. W sposób symboliczny korzenie drzewa miały oznaczać sferę władztwa przypisaną do Patolla, tj. świat podziemny. Pod dębem znajdowały się rekwizyty symbolizujące go. Były to trzy czaszki: człowieka, konia i krowy.

Mógł być jedynie hipostazą, ucieleśnieniem, drugą osobą boską Potrimposa, od którego przejął część kompetencji związanych właśnie ze śmiercią.

Bibliografia

Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).