Regionalna Strategia Innowacyjności: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Informacje podstawowe) |
|||
Linia 9: | Linia 9: | ||
− | RIS określają obszary w dziedzinie innowacji wynikające z wiedzy, doświadczeń i specyficznych cech regionu. Ich zadaniem jest wspomaganie władz oraz organizacji rozwoju regionalnego we wdrażaniu efektywnego systemu wspomagania innowacyjności w regionie. Określają one kierunki polityki innowacyjnej oraz cechy regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność, zwłaszcza w stosunku do przedsiębiorstw sektora MSP <ref>Juchniewicz M. (2006), ''Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa'', [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), ''Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur'', Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.</ref>. Są to plany strategiczne tworzone na podstawie analizy porównawczej potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, możliwości i potencjału sektora badawczego w zakresie technologii, organizacji, zarządzania, finansów i szkolenia <ref>''Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r.'' (2004), Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa, s. 40.</ref>. Juchniewicz | + | RIS określają obszary w dziedzinie innowacji wynikające z wiedzy, doświadczeń i specyficznych cech regionu. Ich zadaniem jest wspomaganie władz oraz organizacji rozwoju regionalnego we wdrażaniu efektywnego systemu wspomagania innowacyjności w regionie. Określają one kierunki polityki innowacyjnej oraz cechy regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność, zwłaszcza w stosunku do przedsiębiorstw sektora MSP <ref>Juchniewicz M. (2006), ''Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa'', [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), ''Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur'', Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.</ref>. Są to plany strategiczne tworzone na podstawie analizy porównawczej potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, możliwości i potencjału sektora badawczego w zakresie technologii, organizacji, zarządzania, finansów i szkolenia <ref>''Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r.'' (2004), Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa, s. 40.</ref>. Juchniewicz <ref>Juchniewicz M. (2006), ''Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa'', [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), ''Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur'', Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.</ref> za M. Klepką wskazuje, że RSI są dokumentami tworzonymi wielowątkowo i wielowymiarowo przy zaangażowaniu dużej liczby osób i instytucji. Dzięki temu są w stanie przedstawić faktyczne potrzeby i oczekiwania jednostek gospodarczych (przedsiębiorstw i organizacji z ich otoczenia) w zakresie tworzenia warunków sprzyjających wdrażaniu innowacji. Jednak zasadniczy cel wdrażania RSI, zarówno w Polsce jak i w innych regionach europejskich, koncentruje się na zwiększaniu świadomości dużego znaczenia innowacji dla rozwoju gospodarczego. |
Geneza bezpośredniego działania w zakresie pobudzania innowacji na poziomie regionalnym sięga początku lat 90. XX w. kiedy to pojawiły się koncepcje budowy strategicznego podejścia do innowacyjności i konkurencyjności regionów z wykorzystaniem środków funduszy strukturalnych <ref></ref> | Geneza bezpośredniego działania w zakresie pobudzania innowacji na poziomie regionalnym sięga początku lat 90. XX w. kiedy to pojawiły się koncepcje budowy strategicznego podejścia do innowacyjności i konkurencyjności regionów z wykorzystaniem środków funduszy strukturalnych <ref></ref> |
Wersja z 12:38, 5 sty 2014
Dokument_do_definicji – ...
Informacje podstawowe
Regionalna Strategia Innowacji (RIS) to podstawowe narzędzie kształtowania polityki innowacyjnej na poziomie regionu ukierunkowane na [1]:
- optymalne zagospodarowanie potencjału jakim dysponuje region oraz uruchomienie jego zdolności innowacyjnych (funkcja efektywnościowa);
- integrację regionalnego środowiska i poszukiwanie konsensusu wśród podmiotów kształtujących procesy innowacyjne w regionie (funkcja integrująca);
- zwiększenie spójności bieżących decyzji i działań władz publicznych i innych podmiotów kształtujących regionalną politykę innowacyjną (funkcja koordynacyjna);
- dostarczenie informacji o przyszłości rozwoju regionu, a poprzez to zwiększenie poczucia stabilności działania podmiotów i zachęcenia ich do działań proinnowacyjnych (funkcja informacyjna);
- wzrost zrozumienia procesów innowacyjnych zachodzących w regionie oraz potrzeby działania w tym zakresie (funkcja edukacyjna).
RIS określają obszary w dziedzinie innowacji wynikające z wiedzy, doświadczeń i specyficznych cech regionu. Ich zadaniem jest wspomaganie władz oraz organizacji rozwoju regionalnego we wdrażaniu efektywnego systemu wspomagania innowacyjności w regionie. Określają one kierunki polityki innowacyjnej oraz cechy regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność, zwłaszcza w stosunku do przedsiębiorstw sektora MSP [2]. Są to plany strategiczne tworzone na podstawie analizy porównawczej potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, możliwości i potencjału sektora badawczego w zakresie technologii, organizacji, zarządzania, finansów i szkolenia [3]. Juchniewicz [4] za M. Klepką wskazuje, że RSI są dokumentami tworzonymi wielowątkowo i wielowymiarowo przy zaangażowaniu dużej liczby osób i instytucji. Dzięki temu są w stanie przedstawić faktyczne potrzeby i oczekiwania jednostek gospodarczych (przedsiębiorstw i organizacji z ich otoczenia) w zakresie tworzenia warunków sprzyjających wdrażaniu innowacji. Jednak zasadniczy cel wdrażania RSI, zarówno w Polsce jak i w innych regionach europejskich, koncentruje się na zwiększaniu świadomości dużego znaczenia innowacji dla rozwoju gospodarczego.
Geneza bezpośredniego działania w zakresie pobudzania innowacji na poziomie regionalnym sięga początku lat 90. XX w. kiedy to pojawiły się koncepcje budowy strategicznego podejścia do innowacyjności i konkurencyjności regionów z wykorzystaniem środków funduszy strukturalnych Błąd rozszerzenia cite: Błąd w składni elementu <ref>
. Przypisy bez podanej nazwy muszą posiadać treść
Efekty realizacji
...
Bibliografia
...
Przypisy
- ↑ Innowacje i transfer technologii – słownik pojęć (2005), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, s. 139-140.
- ↑ Juchniewicz M. (2006), Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa, [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.
- ↑ Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r. (2004), Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa, s. 40.
- ↑ Juchniewicz M. (2006), Innowacyjność na poziomie kraju, regionu, przedsiębiorstwa, [w:] W. Dziemianowicz, M. Juchniewicz, W. Samulowski, K. Szmigiel (red.), Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki Warmii i Mazur, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warszawa-Olsztyn, s. 39.