Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Charakterystyka) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''''Nowoczesna wieś'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. | + | '''''Nowoczesna wieś''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa. |
− | <br/> | + | <br/><br/> |
− | |||
− | |||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
Linia 11: | Linia 9: | ||
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). | Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B). | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
− | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Nowoczesna wieś'' zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Nowoczesna wieś'' zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1). | ||
− | |||
'''Rys. 1. OSI ''Nowoczesna wieś''''' | '''Rys. 1. OSI ''Nowoczesna wieś''''' | ||
Linia 23: | Linia 18: | ||
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']. | ''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | |||
OSI ''Nowoczesna wieś'' składa się z dwóch typów obszarów, tj.: | OSI ''Nowoczesna wieś'' składa się z dwóch typów obszarów, tj.: | ||
#gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A), | #gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A), | ||
#gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B). | #gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B). | ||
− | |||
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. | Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną. | ||
− | |||
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. | ||
− | |||
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można: | Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można: | ||
Linia 46: | Linia 34: | ||
*wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów, | *wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów, | ||
*wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych. | *wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych. | ||
− | |||
Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
Linia 59: | Linia 46: | ||
*niewielką aktywność społeczną, | *niewielką aktywność społeczną, | ||
*słabą dostępność komunikacyjną. | *słabą dostępność komunikacyjną. | ||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] |
Wersja z 20:16, 27 kwi 2014
Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
Spis treści
Wprowadzenie
Nowoczesna wieś to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Nowoczesna wieś zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
OSI Nowoczesna wieś składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
- gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
- gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B).
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną.
Uogólniając, do atutów OSI zaliczyć można:
- bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B),
- bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A),
- konkurencyjne małe miasta i miasteczka,
- wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów,
- wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych.
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności,
- problemy na rynku pracy,
- niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości,
- niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych,
- ogólnie niską zamożność gmin,
- niewielki ruch na rynku mieszkaniowym,
- ogólnie niski potencjał rozwojowy,
- niewielką aktywność społeczną,
- słabą dostępność komunikacyjną.
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025