Nowoczesna wieś: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Charakterystyka) |
|||
Linia 26: | Linia 26: | ||
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. | Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, [[Olsztyn|Olsztyna]] i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. | ||
− | Do atutów OSI zaliczyć można: | + | Do atutów OSI Nowoczesna wieś zaliczyć można: |
*bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | *bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B) | ||
*bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | *bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A) | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
*niewielką aktywność społeczną | *niewielką aktywność społeczną | ||
*słabą dostępność komunikacyjną | *słabą dostępność komunikacyjną | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]<br/> |
Wersja z 10:10, 9 lip 2014
Nowoczesna wieś – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 97 gmin wybranych ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa.
Spis treści
Wprowadzenie
Nowoczesna wieś jest jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiła waloryzacja przestrzeni województwa ze względu na kierunki rozwoju rolnictwa dokonana przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie. Waloryzacja ta uwzględnia zarówno możliwości wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (w tym ekologicznego)(typ A), jak i kierunek intensywnego rozwoju rolnictwa pokrywającego się z najlepszymi parametrami rolniczej przestrzeni produkcyjnej (typ B).
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Nowoczesna wieś" zaliczono 97 ze 116 gmin województwa warmińsko-mazurskiego (rys. 1).
Rys. 1. OSI Nowoczesna wieś
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].
Charakterystyka
OSI "Nowoczesna wieś" składa się z dwóch typów obszarów, tj.:
- gminy o predyspozycjach do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- gminy o predyspozycjach do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
Pierwsza grupa (typ A) obejmuje gminy, w których mieszka 45% ludności województwa. Cała grupa charakteryzuje się słabymi wskaźnikami gospodarczymi, ale wysokim udziałem w wykorzystaniu środków UE. Wysokie jest również bezrobocie i nasycenie organizacjami społecznymi. Gminy z grupy A charakteryzują się słabą dostępnością komunikacyjną.
Z kolei na obszarze drugiej grupy gmin (typ B) mieszka ponad 28% ludności województwa. Wszystkie wskaźniki gospodarcze plasują się w tym przypadku poniżej średniej wojewódzkiej. Obszar ten charakteryzuje się bardzo małym zainteresowaniem turystów, ale znacznym wykorzystaniem funduszy unijnych. Ponadto, panuje tu niekorzystna sytuacja związana z rynkiem pracy (wysokie bezrobocie, stosunkowo niska liczba pracujących). Aktywność organizacji społecznych na omawianym terenie jest relatywnie niska, podobnie jak wskaźnik uczestniczących w imprezach. Czasy dojazdów do miasta powiatowego, Olsztyna i Warszawy wskazują na niską dostępność komunikacyjną. Do atutów OSI Nowoczesna wieś zaliczyć można:
- bardzo dobre warunki do intensywnego rozwoju rolnictwa (typ B)
- bardzo dobre warunki do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa (typ A)
- konkurencyjne małe miasta i miasteczka
- wysokie noty przyznawane poszczególnym gminom przez pojawiających się inwestorów
- wysoką skuteczność niektórych gmin w pozyskiwaniu środków zagranicznych
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- odpływ ludności (migracje) i zmniejszanie liczby ludności
- problemy na rynku pracy
- niskie wskaźniki dotyczące przedsiębiorczości
- niewielki odsetek zatrudnionych w usługach rynkowych
- ogólnie niską zamożność gmin
- niewielki ruch na rynku mieszkaniowym
- ogólnie niski potencjał rozwojowy
- niewielką aktywność społeczną
- słabą dostępność komunikacyjną
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]