Antoni Blank: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Życiorys) |
|||
Linia 20: | Linia 20: | ||
|wikicytaty = | |wikicytaty = | ||
|www = | |www = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | ''' Antoni Jan Blank''' (ur. 6 maja 1785 r. w [[Olsztyn|Olsztynie]], zm. 20 lutego 1844 r. w Warszawie) – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, malarz.<br/><br/> | |
− | ''' Antoni Jan Blank''' (ur. 6 maja 1785 r. w Olsztynie, zm. 20 lutego 1844 r. w Warszawie) – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, malarz<br/> | + | {{Galeria|Nazwa=Antoni Blank|wielkość=290|pozycja=right |
− | + | |File: A.J.Blank, Portret Napoleona.jpg|A.J.Blank, Portret Napoleona | |
+ | |File:A.J.Blank, Stanisław Kostka Potocki.png|A.J.Blank, Stanisław Kostka Potocki | ||
+ | }} | ||
== Życiorys == | == Życiorys == | ||
− | Blank był synem właściciela zakładu włókienniczego. W wieku czterech lat stracił oboje rodziców. Zaopiekował się nim wówczas poczmistrz Kobert. | + | Blank był synem właściciela zakładu włókienniczego. W wieku czterech lat stracił oboje rodziców. Zaopiekował się nim wówczas poczmistrz Kobert. |
− | |||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
=== Szkoła i wykształcenie === | === Szkoła i wykształcenie === | ||
Do Warszawy trafił w wieku piętnastu lat. Rozpoczął wówczas naukę u Józefa Kosińskiego. Kosiński zasłynął w stolicy jako nadworny malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po dziewięciu latach w Warszawie podjął decyzję o wyjeździe do Drezna, w celu kontynuowania nauki. Jego nowym nauczycielem i przewodnikiem został ceniony portrecista Józef Grassi. W tym okresie Blank malował głównie portrety oraz kopie obrazów znajdujących się w miejscowej galerii. Zaprzyjaźnił się również z kilkoma przedstawicielami lokalnej polonii.Do kraju powrócił w roku 1815. | Do Warszawy trafił w wieku piętnastu lat. Rozpoczął wówczas naukę u Józefa Kosińskiego. Kosiński zasłynął w stolicy jako nadworny malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po dziewięciu latach w Warszawie podjął decyzję o wyjeździe do Drezna, w celu kontynuowania nauki. Jego nowym nauczycielem i przewodnikiem został ceniony portrecista Józef Grassi. W tym okresie Blank malował głównie portrety oraz kopie obrazów znajdujących się w miejscowej galerii. Zaprzyjaźnił się również z kilkoma przedstawicielami lokalnej polonii.Do kraju powrócił w roku 1815. | ||
− | |||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
=== Praca === | === Praca === | ||
W Warszawie podjął pracę konserwatora zbioru odlewów gipsowych oraz nauczyciela rysunku na wydziale sztuk pięknych. W 1819 roku uzyskał tytuł profesora. W późniejszym okresie zasłynął jako ambitny pedagog i teoretyk. Był między innymi autorem podręcznika metodyki nauczania, a swoje doświadczenia zdobyte poza krajem wykorzystywał w myślą o unowocześnieniu studiów plastycznych. W 1831 roku doszło do likwidacji Uniwersytetu Warszawskiego. Blank ponownie zajął się konserwacją odlewów gipsowych, pracował także jako korepetytor, udzielając lekcji rysunku. | W Warszawie podjął pracę konserwatora zbioru odlewów gipsowych oraz nauczyciela rysunku na wydziale sztuk pięknych. W 1819 roku uzyskał tytuł profesora. W późniejszym okresie zasłynął jako ambitny pedagog i teoretyk. Był między innymi autorem podręcznika metodyki nauczania, a swoje doświadczenia zdobyte poza krajem wykorzystywał w myślą o unowocześnieniu studiów plastycznych. W 1831 roku doszło do likwidacji Uniwersytetu Warszawskiego. Blank ponownie zajął się konserwacją odlewów gipsowych, pracował także jako korepetytor, udzielając lekcji rysunku. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna === | === Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna === | ||
Blank i jego uczniowie specjalizowali się w portretach oraz obrazach o tematyce religijnej, które trafiały do kościołów warmińskich. Sam Blank jest autorem portretu [[lkwim: Samuel Linde| Samuela Lindego]], króla saskiego Fryderyka Augusta, czy chociażby Stanisława Kostki Potockiego - ministra Królestwa Polskiego. Na płótnie utrwalił również postać cara Aleskandra i Mikołaja. W jego malarstwie przeważały motywy religijne i mitologiczne (spośród prac można wymienić; Edypa z Kolomos, Kobietę z Kanoi, św. Katarzynę, Matkę Boską Bolesną). Interesujący punkt w jego dorobku stanowią bez wątpienia ilustracje wykonane do utworów Juliana Ursyna Niemcewicza. | Blank i jego uczniowie specjalizowali się w portretach oraz obrazach o tematyce religijnej, które trafiały do kościołów warmińskich. Sam Blank jest autorem portretu [[lkwim: Samuel Linde| Samuela Lindego]], króla saskiego Fryderyka Augusta, czy chociażby Stanisława Kostki Potockiego - ministra Królestwa Polskiego. Na płótnie utrwalił również postać cara Aleskandra i Mikołaja. W jego malarstwie przeważały motywy religijne i mitologiczne (spośród prac można wymienić; Edypa z Kolomos, Kobietę z Kanoi, św. Katarzynę, Matkę Boską Bolesną). Interesujący punkt w jego dorobku stanowią bez wątpienia ilustracje wykonane do utworów Juliana Ursyna Niemcewicza. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | + | Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.<br/> | |
− | + | Oracki Tadeusz, ''Słownik biograficzny Warmii, Mazur i Powiśla XIX i XX wieku'', Warszawa 1983.<br/> | |
− | + | ''Słownik artystów polskich i obych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, palstycy'', t. I, Warszawa 1971, s. 173-175. | |
<br/> | <br/> | ||
− | |||
− | |||
[[Kategoria: Osoba| Blank Antoni]][[Kategoria:Ludzie kultury]] [[Kategoria:Malarze]] | [[Kategoria: Osoba| Blank Antoni]][[Kategoria:Ludzie kultury]] [[Kategoria:Malarze]] | ||
− | |||
− |
Wersja z 17:13, 21 gru 2014
Antoni Jan Blank | |
| |
Antoni Jan Blank. Autoportret z rodziną. Rok 1825
| |
Data i miejsce urodzenia | 6 maja 1785 r. Olsztyn |
Data i miejsce śmierci | 20 lutego 1844 r. Warszawa |
Zawód | malarz |
Antoni Jan Blank (ur. 6 maja 1785 r. w Olsztynie, zm. 20 lutego 1844 r. w Warszawie) – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, malarz.
Spis treści
Życiorys
Blank był synem właściciela zakładu włókienniczego. W wieku czterech lat stracił oboje rodziców. Zaopiekował się nim wówczas poczmistrz Kobert.
Szkoła i wykształcenie
Do Warszawy trafił w wieku piętnastu lat. Rozpoczął wówczas naukę u Józefa Kosińskiego. Kosiński zasłynął w stolicy jako nadworny malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po dziewięciu latach w Warszawie podjął decyzję o wyjeździe do Drezna, w celu kontynuowania nauki. Jego nowym nauczycielem i przewodnikiem został ceniony portrecista Józef Grassi. W tym okresie Blank malował głównie portrety oraz kopie obrazów znajdujących się w miejscowej galerii. Zaprzyjaźnił się również z kilkoma przedstawicielami lokalnej polonii.Do kraju powrócił w roku 1815.
Praca
W Warszawie podjął pracę konserwatora zbioru odlewów gipsowych oraz nauczyciela rysunku na wydziale sztuk pięknych. W 1819 roku uzyskał tytuł profesora. W późniejszym okresie zasłynął jako ambitny pedagog i teoretyk. Był między innymi autorem podręcznika metodyki nauczania, a swoje doświadczenia zdobyte poza krajem wykorzystywał w myślą o unowocześnieniu studiów plastycznych. W 1831 roku doszło do likwidacji Uniwersytetu Warszawskiego. Blank ponownie zajął się konserwacją odlewów gipsowych, pracował także jako korepetytor, udzielając lekcji rysunku.
Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna
Blank i jego uczniowie specjalizowali się w portretach oraz obrazach o tematyce religijnej, które trafiały do kościołów warmińskich. Sam Blank jest autorem portretu Samuela Lindego, króla saskiego Fryderyka Augusta, czy chociażby Stanisława Kostki Potockiego - ministra Królestwa Polskiego. Na płótnie utrwalił również postać cara Aleskandra i Mikołaja. W jego malarstwie przeważały motywy religijne i mitologiczne (spośród prac można wymienić; Edypa z Kolomos, Kobietę z Kanoi, św. Katarzynę, Matkę Boską Bolesną). Interesujący punkt w jego dorobku stanowią bez wątpienia ilustracje wykonane do utworów Juliana Ursyna Niemcewicza.
Bibliografia
Chłosta Jan, Słownik Warmii, Olsztyn 2002.
Oracki Tadeusz, Słownik biograficzny Warmii, Mazur i Powiśla XIX i XX wieku, Warszawa 1983.
Słownik artystów polskich i obych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, palstycy, t. I, Warszawa 1971, s. 173-175.