Dzwonniczki ludowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Dzwonniczki ludowe''' ...")
 
Linia 16: Linia 16:
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Sporadycznie w krajobrazie Warmii, zwłaszcza w jej południowej części, występują
 
  
dzwonniczki ludowe, które były obiektami wolno stojącymi. Dzwonniczki zazwyczaj wykonywano  
+
Sporadycznie w krajobrazie Warmii, zwłaszcza w jej południowej części, występują dzwonniczki ludowe, które były obiektami wolno stojącymi. Dzwonniczki zazwyczaj wykonywano ze specjalnie ukształtowanego drzewa, które w sposób naturalny rozchodziło się w wyższej partii tworząc dwie odnogi i miejsce na dzwon. Być może dokładniej powinno się obiekty te nazywać krzyżami z dzwonkiem, lub krzyżami – dzwonniczkami. Za takim określeniem przemawia widok dzwonniczki z profilu, gdy trzon wraz poprzecznicą, podtrzymującą daszek obiektu, tworzyły kształt krzyża. Na takiej poprzecznicy zwyczajowo był umieszczony drugi krzyż z wizerunkiem Chrystusa. Obecnie tylko jedna dzwonnica w Kaplitynach zachowała do dzisiaj figurę Ukrzyżowanego. Wierna kopia tej dzwonniczki znajduje się obecnie na terenie Muzeum Budownictwa Ludowego Olsztynku, będąc ważnym eksponatem regionalnego dziedzictwa kulturowego. Wszystkie warmińskie dzwonniczki ludowe zwieńczone były daszkami z desek lub obite blachą, aby zabezpieczyć w ten sposób figurkę przed prędkim zniszczeniem na słocie.
  
ze specjalnie ukształtowanego drzewa, które w sposób naturalny rozchodziło się w wyższej
+
Sama dzwonnica służyła do zawieszenia dzwonów, które wykorzystywano zarówno do celów sacrum i profanum. Żywot takiego obiektu był stosunkowo krótki. Wiek tych obiektów dochodził do 40 – 50 lat. Podobnie jak w przypadku fundacji krzyży drewnianych specjalnie dbano o to, by były bardzo wysokie, aby w miarę rozkładu drewnianego trzonu wkopanego w ziemię, można je było powtórnie zakopać. Najwyższą obecnie dzwonnicą jest obiekt w Kaplitynach 7 m, przeszło 6 m osiągają dębowe dzwonnice w Łęgajnach i Patrykach. Niższe są dzwonniczki w Dajtkach, Kronowie, Rozgitach (sam drzewiec), Praslitach i Rusi.  
 
+
   
partii tworząc dwie odnogi i miejsce na dzwon. Być może dokładniej powinno się obiekty te
 
 
 
nazywać krzyżami z dzwonkiem, lub krzyżami – dzwonniczkami. Za takim określeniem przemawia
 
 
 
widok dzwonniczki z profilu, gdy trzon wraz poprzecznicą, podtrzymującą daszek obiektu,  
 
 
 
tworzyły kształt krzyża. Na takiej poprzecznicy zwyczajowo był umieszczony drugi krzyż z
 
 
 
wizerunkiem Chrystusa. Obecnie tylko jedna dzwonnica w Kaplitynach zachowała do dzisiaj
 
  
figurę Ukrzyżowanego. Wierna kopia tej dzwonniczki znajduje się obecnie na terenie Muzeum
 
 
Budownictwa Ludowego Olsztynku, będąc ważnym eksponatem regionalnego dziedzictwa
 
 
kulturowego. Wszystkie warmińskie dzwonniczki ludowe zwieńczone były daszkami z desek lub
 
 
obite blachą, aby zabezpieczyć w ten sposób figurkę przed prędkim zniszczeniem na słocie.
 
 
Sama dzwonnica służyła do zawieszenia dzwonów, które wykorzystywano zarówno do celów sacrum
 
 
i profanum. Żywot takiego obiektu był stosunkowo krótki. Wiek tych obiektów dochodził do 40
 
 
– 50 lat. Podobnie jak w przypadku fundacji krzyży drewnianych specjalnie dbano o to, by
 
 
były bardzo wysokie, aby w miarę rozkładu drewnianego trzonu wkopanego w ziemię, można je
 
 
było powtórnie zakopać. Najwyższą obecnie dzwonnicą jest obiekt w Kaplitynach 7 m, przeszło
 
 
6 m osiągają dębowe dzwonnice w Łęgajnach i Patrykach. Niższe są dzwonniczki w Dajtkach,
 
 
Kronowie, Rozgitach (sam drzewiec), Praslitach i Rusi.
 
   
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Zdjęcia ==
 
== Zdjęcia ==
Linia 62: Linia 29:
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
  
Hochleitner Janusz, Kapliczki Warmii południowej. Przydrożne obiekty kultu jako element  
+
Hochleitner Janusz, ''Kapliczki Warmii południowej. Przydrożne obiekty kultu jako element ludowego systemu komunikacji'', Olsztyn 2004.
  
ludowego systemu komunikacji, Olsztyn 2004.
+
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym  
 
  
uwzględnieniem kapliczek, w druku.
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]]
 
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]]
 
  <br />
 
  <br />

Wersja z 12:09, 16 gru 2013


{{{nazwa}}}
typ obiektu: ...
lokalizacja: ...
właściciel: ...

Dzwonniczki ludowe – ...

Położenie

Kaplica usytuowana ...

Opis

Sporadycznie w krajobrazie Warmii, zwłaszcza w jej południowej części, występują dzwonniczki ludowe, które były obiektami wolno stojącymi. Dzwonniczki zazwyczaj wykonywano ze specjalnie ukształtowanego drzewa, które w sposób naturalny rozchodziło się w wyższej partii tworząc dwie odnogi i miejsce na dzwon. Być może dokładniej powinno się obiekty te nazywać krzyżami z dzwonkiem, lub krzyżami – dzwonniczkami. Za takim określeniem przemawia widok dzwonniczki z profilu, gdy trzon wraz poprzecznicą, podtrzymującą daszek obiektu, tworzyły kształt krzyża. Na takiej poprzecznicy zwyczajowo był umieszczony drugi krzyż z wizerunkiem Chrystusa. Obecnie tylko jedna dzwonnica w Kaplitynach zachowała do dzisiaj figurę Ukrzyżowanego. Wierna kopia tej dzwonniczki znajduje się obecnie na terenie Muzeum Budownictwa Ludowego Olsztynku, będąc ważnym eksponatem regionalnego dziedzictwa kulturowego. Wszystkie warmińskie dzwonniczki ludowe zwieńczone były daszkami z desek lub obite blachą, aby zabezpieczyć w ten sposób figurkę przed prędkim zniszczeniem na słocie.

Sama dzwonnica służyła do zawieszenia dzwonów, które wykorzystywano zarówno do celów sacrum i profanum. Żywot takiego obiektu był stosunkowo krótki. Wiek tych obiektów dochodził do 40 – 50 lat. Podobnie jak w przypadku fundacji krzyży drewnianych specjalnie dbano o to, by były bardzo wysokie, aby w miarę rozkładu drewnianego trzonu wkopanego w ziemię, można je było powtórnie zakopać. Najwyższą obecnie dzwonnicą jest obiekt w Kaplitynach 7 m, przeszło 6 m osiągają dębowe dzwonnice w Łęgajnach i Patrykach. Niższe są dzwonniczki w Dajtkach, Kronowie, Rozgitach (sam drzewiec), Praslitach i Rusi.



Zdjęcia

...

Bibliografia

Hochleitner Janusz, Kapliczki Warmii południowej. Przydrożne obiekty kultu jako element ludowego systemu komunikacji, Olsztyn 2004.

Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.