Kanał Łuczański: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 12: | Linia 12: | ||
<br/> | <br/> | ||
== Położenie == | == Położenie == | ||
− | [[Plik: | + | [[Plik:giz3.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]] |
[[Kapliczki|Kapliczka]] usytuowana poza zwartą zabudową wsi, przy drodze z [[Różynka|Różynki]] do [[Kwiecewo|Kwiecewa]]. | [[Kapliczki|Kapliczka]] usytuowana poza zwartą zabudową wsi, przy drodze z [[Różynka|Różynki]] do [[Kwiecewo|Kwiecewa]]. | ||
<br/> | <br/> | ||
== Opis == | == Opis == | ||
− | [[Plik: | + | [[Plik:giz2.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]] |
+ | [[Plik:fr17.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]] | ||
Kanał Łuczański w Giżycku jest częścią Kanału Mazurskiego. Znajduje się on w zachodniej części Giżycka i łączy jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Został wykopany w latach 1765-1772. Ma długość 2130 m i średnią głębokość 1,9 m. Natomiast jego szerokość wynosi w granicach od 12 do 15 m. Kanał służy głównie Żegludze Mazurskiej oraz żeglarzom płynącym z północy i południa Mazur. Nad kanałem biegnie jeden most kolejowy linii kolejowej Ełk - Olsztyn, kładka dla pieszych i trzy mosty przeznaczone do ruchu kołowego. Pierwszym mostem, w ciągu ulic Moniuszki i Olsztyńskiej, jest most obrotowy. Zbudowany został w 1898 roku jako połączenie miasta ze znajdującą się na zachód od niego twierdzą Boyen. Most jest skonstruowany w ten sposób, że przęsło mostowe obraca się w bok, a nie do góry jak w zwykłych mostach zwodzonych. Obracany jest ręcznie przez jednego operatora. Cała operacja otwierania mostu zajmuje około 5 min i jest atrakcją turystyczną Giżycka. Drugi most nad kanałem powstał w ciągu Szosy Obwodowej, a trzeci przebiega w ciągu ul. Wojska Polskiego. Charakterystycznym elementem kanału są przesiadujący wędkarze, którzy poławiają typowe dla wód jeziornych: płocie, leszcze, krąpie, okonie, rzadziej szczupaki i węgorze. | Kanał Łuczański w Giżycku jest częścią Kanału Mazurskiego. Znajduje się on w zachodniej części Giżycka i łączy jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Został wykopany w latach 1765-1772. Ma długość 2130 m i średnią głębokość 1,9 m. Natomiast jego szerokość wynosi w granicach od 12 do 15 m. Kanał służy głównie Żegludze Mazurskiej oraz żeglarzom płynącym z północy i południa Mazur. Nad kanałem biegnie jeden most kolejowy linii kolejowej Ełk - Olsztyn, kładka dla pieszych i trzy mosty przeznaczone do ruchu kołowego. Pierwszym mostem, w ciągu ulic Moniuszki i Olsztyńskiej, jest most obrotowy. Zbudowany został w 1898 roku jako połączenie miasta ze znajdującą się na zachód od niego twierdzą Boyen. Most jest skonstruowany w ten sposób, że przęsło mostowe obraca się w bok, a nie do góry jak w zwykłych mostach zwodzonych. Obracany jest ręcznie przez jednego operatora. Cała operacja otwierania mostu zajmuje około 5 min i jest atrakcją turystyczną Giżycka. Drugi most nad kanałem powstał w ciągu Szosy Obwodowej, a trzeci przebiega w ciągu ul. Wojska Polskiego. Charakterystycznym elementem kanału są przesiadujący wędkarze, którzy poławiają typowe dla wód jeziornych: płocie, leszcze, krąpie, okonie, rzadziej szczupaki i węgorze. | ||
Wersja z 15:30, 20 sty 2014
Mała architektura sakralna | |
| |
typ obiektu: | kapliczka |
lokalizacja: | przydrożna |
datacja: | k. XIX w. |
powiat: | olsztyński |
gmina: | Świątki |
miejscowość: | Różynka |
Kapliczka w Różynce
Spis treści
Położenie
Kapliczka usytuowana poza zwartą zabudową wsi, przy drodze z Różynki do Kwiecewa.
Opis
Kanał Łuczański w Giżycku jest częścią Kanału Mazurskiego. Znajduje się on w zachodniej części Giżycka i łączy jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Został wykopany w latach 1765-1772. Ma długość 2130 m i średnią głębokość 1,9 m. Natomiast jego szerokość wynosi w granicach od 12 do 15 m. Kanał służy głównie Żegludze Mazurskiej oraz żeglarzom płynącym z północy i południa Mazur. Nad kanałem biegnie jeden most kolejowy linii kolejowej Ełk - Olsztyn, kładka dla pieszych i trzy mosty przeznaczone do ruchu kołowego. Pierwszym mostem, w ciągu ulic Moniuszki i Olsztyńskiej, jest most obrotowy. Zbudowany został w 1898 roku jako połączenie miasta ze znajdującą się na zachód od niego twierdzą Boyen. Most jest skonstruowany w ten sposób, że przęsło mostowe obraca się w bok, a nie do góry jak w zwykłych mostach zwodzonych. Obracany jest ręcznie przez jednego operatora. Cała operacja otwierania mostu zajmuje około 5 min i jest atrakcją turystyczną Giżycka. Drugi most nad kanałem powstał w ciągu Szosy Obwodowej, a trzeci przebiega w ciągu ul. Wojska Polskiego. Charakterystycznym elementem kanału są przesiadujący wędkarze, którzy poławiają typowe dla wód jeziornych: płocie, leszcze, krąpie, okonie, rzadziej szczupaki i węgorze.
Alternatywnym połączeniem jezior Niegocin i Kisajno, z którego mogą skorzystać jednostki mniejsze niż statki pasażerskie Żeglugi Mazurskiej, jest tzw. Stary Kanał, który tworzą Kanał Niegociński na jezioro Tajty i dalej kanał Piękna Góra z jeziora Tajty na jezioro Kisajno. Kanał ten był wykorzystywany również przez wszystkie większe jednostki, gdy na czas remontu mostu obrotowego przykryto go tymczasową kładką.
Bibliografia
Bojenko Mirosław, Brosch Adam, Warmińskie kapliczki, cz. 1, Dobre Miasto 2011.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.
Kuprjaniuk Stanisław, Liżewska Iwona, Warmińskie kapliczki, Olsztyn 2012.