Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Znaczenie dla regionu) |
(→Znaczenie dla regionu) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
* zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,<br/> | * zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,<br/> | ||
* Mało rozwinięty transport lotniczy,<br/> | * Mało rozwinięty transport lotniczy,<br/> | ||
− | * niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego) | + | * niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego)[3] |
== Bibliografia == | == Bibliografia == |
Wersja z 12:47, 28 cze 2014
Budownictwo inżynierii lądowej i wodnej – w województwie warmińsko-mazurskim, w 2012 r. wartość produkcji budowlano-montażowej wyniosła 923,5 mln złotych, z czego około 62% stanowiła wartości robót inwestycyjnych,a 38% wartość robót remontowych.
Ogólna charakterystyka
W ramach budownictwa inżynierii lądowej i wodnej wyróżnić można następujące rodzaje obiektów budowlanych:
- infrastruktura transportu (np. autostrady, drogi ekspresowe, ulice, drogi szynowe, mosty, wiadukty, tunele, przejścia podziemne i naziemne, budowle wodne),
- rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne,
- kompleksowe budowle na terenach przemysłowych, [1]
Znaczenie dla regionu
W 2012 r. na Warmii i Mazurach wartość produkcji budowlano-montażowej obiektów inżynierii lądowej i wodnej wynosiła 923,5 mln złotych i stanowiła ponad 43% w ogólnej wartości produkcji budowlano-montażowej. Wśród wymienionych powyżej obiektów inżynierii lądowej i wodnej największa wartość produkcji, zarówno w ramach robót inwestycyjnych jak i remontowych, przypadła na rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Na kolejnym miejscu uplasowały się roboty inwestycyjne w ramach budowy dróg i autostrad.
Wśród obiektów infrastruktury transportowej wysoką wartość w ramach robót inwestycyjnych osiągnęła produkcja budowlano-montażowa budowli wodnych, która osiągnęła wynik blisko trzykrotnie wyższy od wartości produkcji mostów, wiaduktów, estakad czy tuneli. [2]
Warmia i Mazury wciąż należą do obszarów o najmniejszej dostępności komunikacyjnej w Europie. Za główne przyczyny takiego stanu uznaje się:
- najniższą w całym kraju gęstość dróg o twardej nawierzchni,
- niski poziom gęstości linii kolejowych (13 miejsce w kraju),
- zły lub średni stan eksploatowanych linii kolejowych w znacznej części regionu,
- Mało rozwinięty transport lotniczy,
- niski poziom przeładunkowego transportu wodnego (śródlądowego i morskiego)[3]
Bibliografia
[1] http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ [18.06.2014]
[2] http://olsztyn.stat.gov.pl/dane-o-wojewodztwie/wojewodztwo-927/nauka-technika-przemysl-budownictwo-inwestycjewojewodztwo2013-1190/ [18.06.2014]
[3] Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025