Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→ZPORR w woj. warmińsko-mazurskim) |
(→Ogólna charakterystyka Programu) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach: | Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach: | ||
− | *'''priorytet | + | *'''priorytet I''': rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, a w tym: |
**modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1), | **modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1), | ||
**infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2), | **infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2), |
Wersja z 15:30, 1 lip 2014
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – jeden z siedmiu programów operacyjnych, w oparciu o które wdrażano w Polsce fundusze strukturalne 2004-2006.
Spis treści
Ogólna charakterystyka Programu
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które w latach 2004-2006 służyły realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty (NPR/CSF). Program ten rozwijał cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa uruchamianych z udziałem funduszy strukturalnych.
ZPORR był zarządzany przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a jego wdrażanie nadzorowane było przez Komitet Monitorujący ZPORR. W każdym z 16 województw działały instytucje pośredniczące, których funkcję pełniły urzędy wojewódzkie. Dodatkowo, we wdrażanie programu włączone zostały urzędy marszałkowskie jako jednostki uczestniczące w zarządzaniu komponentem regionalnym. Wdrażanie ZPORR w każdym województwie nadzorowane było przez podkomitet monitorujący komponent regionalny.
Sposób podziału środków ZPORR na województwa uwzględniał 3 kryteria:
- liczbę mieszkańców (80% środków rozdzielono mając na uwadze tę kwestię),
- zamożność regionów (10% funduszy podzielono pomiędzy województwa, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 1997-1999 był niższy niż 80% średniej krajowej; podziału dokonano proporcjonalnie do liczby mieszkańców);
- stopę bezrobocia (pozostałe 10% środków przeznaczono dla powiatów, w których średnia stopa bezrobocia w latach 1999-2001 przekraczała 150% średniej krajowej).
Głównym celem Programu było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z UE.
Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach:
- priorytet I: rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, a w tym:
- modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1),
- infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2),
- regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna (działanie I.3),
- zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego (działanie I.4),
- infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (działanie I.5),
- rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach (działanie I.6);
- priorytet II: wspieranie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich, a w tym:
- rozwój zawodowy dostosowujący zasoby ludzkie do potrzeb regionalnego rynku pracy (działanie II.1),
- reorientacja zawodowa (działanie II.2),
- rozwój kadr regionalnej gospodarki (działanie II.3),
- regionalne strategie innowacyjne (działanie II.4),
- mikroprzedsiębiorstwa (działanie II.5),
- rozwój turystyki (działanie II.6);
- priorytet III: rozwój lokalny, a w tym:
- infrastruktura lokalna (działanie III.1),
- rewitalizacja obszarów zdegradowanych (działanie III.2) [1].
ZPORR w woj. warmińsko-mazurskim
Alokacja środków z funduszy strukturalnych dla woj. warmińsko-mazurskiego w ramach ZPORR 2004-2006 wyniosła 182 mln euro, co stanowiło 6,59% puli krajowej. Kwota środków przypadająca na mieszkańca była wyższa od średniej krajowej o ok. 73% [2].
Ze ZPORR na Warmii i Mazurach sfinansowano łącznie 814 projektów, z czego 100 ze środków priorytetu I, 229 z II, 367 z III i 118 z pomocy technicznej. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 1.
Rys. 1. Liczba projektów zrealizowanych w ramach ZPORR – woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju
Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Wartość projektów wyniosła 1.270.639,7 tys. zł, a w tym: 707.607,7 tys. zł przypadło na priorytet I, 157.717,4 tys. zł na II, 393.143,2 tys. zł na III i 12.171,4 tys zł na pomoc techniczną. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 2.
Rys. 2. Wartość projektów zrealizowanych w ramach ZPORR – woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju (w tys. zł)
Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Bibliografia
Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. 2010. NIK, Warszawa.
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006
Przypisy