Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 9: | Linia 9: | ||
}} | }} | ||
<br/> | <br/> | ||
− | =Wydarzenia= | + | =Wydarzenia sportowe= |
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | ||
Wersja z 18:28, 20 gru 2014
Rajd Polski | |
| |
źródło: www.rajdpolski.pl | |
Pełna nazwa klubu | Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja Mistrzostw Świata |
Data założenia | 1921 |
Wydarzenia sportowe
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
Ostatni zwycięzcy
- 2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)