Dworzec w Budwitach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 35: | Linia 35: | ||
== Historia== | == Historia== | ||
Pierwsze połączenie kolejowe na terenie dzisiejszego województwa warmińsko – mazurskiego uruchomiono w latach 1852 – 1853 na trasie Elbląg – Braniewo – Królewiec (na świecie w 1825r.). Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach, wybudowano ok. 1893 r. pierwotnie w Prakwicach, należących wówczas do rodu Dohna, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Obie miejscowości znajdowały się na trasie kolejowej Małdyty – Malbork, uruchomionej w 1893 r. , obecnie nieczynnej. | Pierwsze połączenie kolejowe na terenie dzisiejszego województwa warmińsko – mazurskiego uruchomiono w latach 1852 – 1853 na trasie Elbląg – Braniewo – Królewiec (na świecie w 1825r.). Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach, wybudowano ok. 1893 r. pierwotnie w Prakwicach, należących wówczas do rodu Dohna, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Obie miejscowości znajdowały się na trasie kolejowej Małdyty – Malbork, uruchomionej w 1893 r. , obecnie nieczynnej. | ||
− | Po pierwszej wojnie światowej drewniany dworzec rozebrano i ponownie wzniesiono w sąsiednich Budwitach (około 1921 r.), gdzie pozostaje do dziś. Po przeniesieniu budynku z Prakwic do Budwit zrezygnowano z ganku od strony torów, dobudowano natomiast nastawnię. Przez fakt, iż Wilhelm II był miłośnikiem stylu staronorweskiego w detalach budynku zastosowano elementy nawiązujące go kultury | + | Po pierwszej wojnie światowej drewniany dworzec rozebrano i ponownie wzniesiono w sąsiednich Budwitach (około 1921 r.), gdzie pozostaje do dziś. Po przeniesieniu budynku z Prakwic do Budwit zrezygnowano z ganku od strony torów, dobudowano natomiast nastawnię. Przez fakt, iż Wilhelm II był miłośnikiem stylu staronorweskiego w detalach budynku zastosowano elementy nawiązujące go kultury Wikingów. Budynek obecnie wpisany do rejestru zabytków. |
== Bibliografia == | == Bibliografia == |
Wersja z 21:01, 30 lis 2014
Dworzec w Budwitach Dworzec zalicza się do najładniejszych w regionie. Pierwotnie został wzniesiony we wsi Prakwice woj. pomorskie gm. Dzierzgoń.
Budwity | |
| |
Dworzec w Budwitach
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | ostródzki |
Gmina | Małdyty |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Historia
Pierwsze połączenie kolejowe na terenie dzisiejszego województwa warmińsko – mazurskiego uruchomiono w latach 1852 – 1853 na trasie Elbląg – Braniewo – Królewiec (na świecie w 1825r.). Dworzec znajdujący się dziś w Budwitach, wybudowano ok. 1893 r. pierwotnie w Prakwicach, należących wówczas do rodu Dohna, specjalnie na potrzeby lubiącego polować w okolicy cesarza Wilhelma II. Obie miejscowości znajdowały się na trasie kolejowej Małdyty – Malbork, uruchomionej w 1893 r. , obecnie nieczynnej. Po pierwszej wojnie światowej drewniany dworzec rozebrano i ponownie wzniesiono w sąsiednich Budwitach (około 1921 r.), gdzie pozostaje do dziś. Po przeniesieniu budynku z Prakwic do Budwit zrezygnowano z ganku od strony torów, dobudowano natomiast nastawnię. Przez fakt, iż Wilhelm II był miłośnikiem stylu staronorweskiego w detalach budynku zastosowano elementy nawiązujące go kultury Wikingów. Budynek obecnie wpisany do rejestru zabytków.
Bibliografia
A. Wysocki, Dworzec Budwity, [w:] Biuletyn Oddziału Warmińsko - Mazurskiego SKZ, Zeszyt 5, Olsztyn 2007, s. 52-64.