Dworzec w Iławie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 7: | Linia 7: | ||
|herb artykuł = | |herb artykuł = | ||
|dopełniacz wsi = Iławy | |dopełniacz wsi = Iławy | ||
− | |zdjęcie = | + | |zdjęcie = dworzec_w_Iławie_2.jpg |
− | |opis zdjęcia = Dworzec w Iławie. | + | |opis zdjęcia = Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
}} | }} | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | + | Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko – wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stała się ważnym węzłem kolejowym. Od 1876-1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko – mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy. | |
− | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej (2006 r.) | + | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) . |
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast regionu, w tym Malborka. | W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast regionu, w tym Malborka. | ||
− | Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień. | + | Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne. |
==Zobacz także== | ==Zobacz także== |
Wersja z 20:21, 4 sty 2015
Dworzec w Iławie zalicza się do najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w województwie warmińsko-mazurskim. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartości budynku.
Iława | |
| |
Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | iławski |
Gmina | Iława |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Historia
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko – wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stała się ważnym węzłem kolejowym. Od 1876-1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko – mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy.
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) .
Ciekawostki
W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast regionu, w tym Malborka.
Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne.