Ełcka Kolej Wąskotorowa: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | '''Ełcka Kolej Wąskotorowa''' jest jedyną w regionie kolejką wąskotorową, jedną z ostatnich tego typu funkcjonujących w Polsce. | ||
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Ełcka Kolej Wąskotorowa | |nazwa = Ełcka Kolej Wąskotorowa | ||
Linia 22: | Linia 24: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = 53 |minutN = | + | |stopniN = 53 |minutN = 49 |sekundN = 28 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 22 |minutE = 21 |sekundE = 39 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 29: | Linia 31: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | + | ==Początki== | |
− | == | + | Pierwszy projekt budowy Ełckiej Kolei Wąskotorowej powstał w 1905 r. Inwestycja miała przynieść głównie korzyści gospodarcze. Stację kolei wąskotorowej w Ełku zlokalizowano przy istniejącej już stacji normalnotorowej. Prace rozpoczęto na przełomie 1911/1912; w 1913 r. uroczyście uruchomiono kolejkę, której funkcjonowanie przetrwał wybuch pierwszej wojny światowej, podczas której kolej odniosła poważne zniszczenia. Po niezbędnych remontach (trwających do lat 20-tych XX w.) wznowiono ruch towarowy i osobowy, który miał miejsce nieprzerwanie praktycznie do końca drugiej wojny światowej. |
− | Pierwszy projekt budowy Ełckiej Kolei Wąskotorowej | + | |
+ | ==Od 1945 r. do dziś== | ||
+ | Ełcka Kolej Wąskotorowa została poważnie zniszczona podczas ofensywy Armii Czerwonej. Zniszczeniu uległ wówczas m.in.: budynek stacyjny w Ełku oraz przystanki w Milejewie i Kalinowie, a także most w Sypitkach. W kolejnych latach, w trakcie niezbędnego remontu przekuto torowisko z 1000 mm na 750 mm. | ||
+ | |||
+ | Na początku lat 90-tych XX w. do rejestru zabytków wpisany został przestrzenny układ komunikacyjny kolejki (wówczas funkcjonującej pod nazwą Ełckiej Kolei Dojazdowej), od stacji Ełk Wąskotorowy do stacji Turowo i od stacji Laski Małe do stacji Zawady-Tworki. Kilka lat później uruchomiono na trasie przejazdy turystyczne. W 2002 r. Zarząd Miasta Ełku przejął kolej wąskotorową. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Infrastruktura i tabor== | ||
+ | Ełcka Kolej Wąskotorowa przebiega przez tereny gmin: [[Ełk]], [[Kalinowo]] i [[Prostki]]. Łącznie długość linii kolejowej wynosi 48 km. W Ełku zachowane są do dziś historyczne budynki wąskotorowego dworca głównego oraz torowisko. Na trasie kolejki, poza Ełkiem, zachowana są związane z jej funkcjonowaniem zabytkowe budowle, tj. dworce, mosty, wiadukty, przepusty, wiata i inne. Ponadto na terenie stacji kolejowej w Ełku znajdują się interesujące przykłady historycznego taboru kolejowego (normalnotorowy i wąskotorowy). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Zobacz także== | ||
+ | Prywatne Muzeum Zabytków Kolejnictwa w Ełku | ||
+ | http://[http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Prywatne_Muzeum_Zabytk%C3%B3w_Kolejnictwa_w_E%C5%82ku] | ||
+ | |||
+ | Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ełku | ||
+ | http://[http://www.mosir.elk.com.pl/ekw/] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | S. Jasiński, Ełcka Kolej Wąskotorowa 1913-2001, Ełk 2002 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] |
Wersja z 20:26, 6 sty 2015
Ełcka Kolej Wąskotorowa jest jedyną w regionie kolejką wąskotorową, jedną z ostatnich tego typu funkcjonujących w Polsce.
Ełcka Kolej Wąskotorowa | |
| |
Dworzec kolei wąskotorowej w Ełku
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | ełcki |
Gmina | Ełk |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Początki
Pierwszy projekt budowy Ełckiej Kolei Wąskotorowej powstał w 1905 r. Inwestycja miała przynieść głównie korzyści gospodarcze. Stację kolei wąskotorowej w Ełku zlokalizowano przy istniejącej już stacji normalnotorowej. Prace rozpoczęto na przełomie 1911/1912; w 1913 r. uroczyście uruchomiono kolejkę, której funkcjonowanie przetrwał wybuch pierwszej wojny światowej, podczas której kolej odniosła poważne zniszczenia. Po niezbędnych remontach (trwających do lat 20-tych XX w.) wznowiono ruch towarowy i osobowy, który miał miejsce nieprzerwanie praktycznie do końca drugiej wojny światowej.
Od 1945 r. do dziś
Ełcka Kolej Wąskotorowa została poważnie zniszczona podczas ofensywy Armii Czerwonej. Zniszczeniu uległ wówczas m.in.: budynek stacyjny w Ełku oraz przystanki w Milejewie i Kalinowie, a także most w Sypitkach. W kolejnych latach, w trakcie niezbędnego remontu przekuto torowisko z 1000 mm na 750 mm.
Na początku lat 90-tych XX w. do rejestru zabytków wpisany został przestrzenny układ komunikacyjny kolejki (wówczas funkcjonującej pod nazwą Ełckiej Kolei Dojazdowej), od stacji Ełk Wąskotorowy do stacji Turowo i od stacji Laski Małe do stacji Zawady-Tworki. Kilka lat później uruchomiono na trasie przejazdy turystyczne. W 2002 r. Zarząd Miasta Ełku przejął kolej wąskotorową.
Infrastruktura i tabor
Ełcka Kolej Wąskotorowa przebiega przez tereny gmin: Ełk, Kalinowo i Prostki. Łącznie długość linii kolejowej wynosi 48 km. W Ełku zachowane są do dziś historyczne budynki wąskotorowego dworca głównego oraz torowisko. Na trasie kolejki, poza Ełkiem, zachowana są związane z jej funkcjonowaniem zabytkowe budowle, tj. dworce, mosty, wiadukty, przepusty, wiata i inne. Ponadto na terenie stacji kolejowej w Ełku znajdują się interesujące przykłady historycznego taboru kolejowego (normalnotorowy i wąskotorowy).
Zobacz także
Prywatne Muzeum Zabytków Kolejnictwa w Ełku http://[1]
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ełku http://[2]
Bibliografia
S. Jasiński, Ełcka Kolej Wąskotorowa 1913-2001, Ełk 2002