Spichlerz w Kętrzynie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę "'''Spichlerz w Kętrzynie przy ul. Dworcowej 3-3a''' został wybudowany w 1903 r.; w okresie międzywojennym rozbudowano go o magazyn. Istniejąc do dziś stanowi histor...")
 
Linia 1: Linia 1:
'''Spichlerz w Kętrzynie przy ul. Dworcowej 3-3a''' został wybudowany w 1903 r.; w okresie międzywojennym rozbudowano go o magazyn. Istniejąc do dziś stanowi historyczny symbol gospodarczego prosperity miasta. Jest również interesującym architektonicznie zabytkiem techniki reprezentującym dziedzictwo poprzemysłowe regionu.
+
'''Spichlerz w Kętrzynie przy ul. Dworcowej 3-3a''' został wybudowany w 1903 r.; w okresie międzywojennym budynek zmodernizowano. Razem z drugim spichlerzem, istniejącym przy tej samej ulicy, pozostają dziś historycznymi świadkami gospodarczego rozwoju miasta. również interesującymi architektonicznie zabytkami techniki reprezentującymi dziedzictwo poprzemysłowe regionu.
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
 
  |nazwa                = Kętrzyn
 
  |nazwa                = Kętrzyn
Linia 32: Linia 32:
  
 
==Historia==  
 
==Historia==  
Kętrzyn rozwijał się na przełomie XIX/XX w. m.in. dzięki kolei i garnizonowi. W 1867 r. uzyskał połączenie z Królewcem, rok później z Ełkiem. W 1898r. uruchomiono kolejkę wąskotorową do Mrągowa, Rynu i Srokowa. Ulokowanie w Kętrzynie garnizonu (1897 – 1898) także było czynnikiem miastotwórczym. Ulica Dworcowa została wytyczona i zabudowana po uruchomieniu pierwszego połączenia kolejowego biegnącego przez Kętrzyn. Wzniesiono przy niej kamienice dla miejscowych przedsiębiorców (dziś nie istniejące), a po północnej stronie ulicy, w pobliżu dworca, budynki Wschodniopruskiego Towarzystwa Rolniczego, którego ówczesna nazwa w języku niemieckim widoczna jest do dziś na rozbudowanym w okresie międzywojennym budynku spichlerza (Ostpreussische Landwirtschaftsgesellschaft Rastenburg). Towarzystwo miało swoje magazyny również przy dzisiejszym Placu Słowiańskim. Była to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W późniejszych latach zmieniła ponownie nazwę. Spółka zajmowała się sprzedażą i magazynowaniem towarów, czemu sprzyjała bliskość dworca. Właśnie do tego typu celów przeznaczony był spichlerz przy ul. Dworcowej 3-3a. Do spichlerza doprowadzono bocznicę kolejową ułatwiająca transport towarów. W okresie międzywojennym spichlerz został rozbudowany.  
+
Kętrzyn rozwijał się na przełomie XIX/XX w. m.in. dzięki kolei i garnizonowi. W 1867 r. uzyskał połączenie z Królewcem, rok później z Ełkiem. W 1898r. uruchomiono kolejkę wąskotorową do Mrągowa, Rynu i Srokowa. Ulokowanie w Kętrzynie garnizonu (1897 – 1898) także było czynnikiem miastotwórczym. Ulica Dworcowa została wytyczona i zabudowana po uruchomieniu pierwszego połączenia kolejowego biegnącego przez Kętrzyn. Wzniesiono przy niej kamienice dla miejscowych przedsiębiorców (dziś nie istniejące), a po północnej stronie ulicy, w pobliżu dworca, budynki Wschodniopruskiego Towarzystwa Rolniczego, którego ówczesna nazwa w języku niemieckim widoczna jest do dziś na rozbudowanym w okresie międzywojennym budynku spichlerza (Ostpreussische Landwirtschaftsgesellschaft Rastenburg). Towarzystwo miało swoje magazyny również przy dzisiejszym Placu Słowiańskim. Była to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W późniejszych latach zmieniła ponownie nazwę. Spółka zajmowała się sprzedażą i magazynowaniem towarów, czemu sprzyjała bliskość dworca. Właśnie do tego typu celów przeznaczony był spichlerz przy ul. Dworcowej 3-3a. Do spichlerza doprowadzono bocznicę kolejową ułatwiająca transport towarów. W okresie międzywojennym spichlerz został zmodernizowany i przebudowany (zapewne w l. 20-tych XX w.).  
  
 
==Ulica Dworcowa==
 
==Ulica Dworcowa==
Wcześniej przy ul. Dworcowej, na miejscu zasypanego stawu młyńskiego, A. Gramberg wybudował spichlerz zakładów zbożowych (1912, rozbudowany w 1925r.). Ten okazały i interesujący architektonicznie budynek także istnieje do dziś. Przy ul. Dworcowej zachowały się także cały zespół budynków kolejowych związanych z funkcjonowaniem dworca. Dzięki czemu ul. Dworcowa zachowała po części swój historyczny charakter.
+
Przy ul. Dworcowej, na miejscu zasypanego wcześniej stawu młyńskiego, w 1912 r. Adolf Gramberg wybudował spichlerz na potrzeby własnych zakładów zbożowych (jedne z największych i w dawnych Prusach Wschodnich). Spichlerz rozbudowano w 1925 r. Ten okazały i interesujący architektonicznie budynek zachowany jest do dziś. Przy ul. Dworcowej istnieją również liczne budynki kolejowe związane z funkcjonowaniem dworca (normalno i wąskotorowego), dzięki czemu ul. Dworcowa zachowała swój historyczny, po części industrialny charakter. Przed drugą wojną światowa istniały tu także warsztaty naprawcze maszyn rolniczych, do dziś zachowany jest należący dawniej do Gramberga budynek mieszkalno-administracyjny ze stojącą obok niego, charakterystyczną fontanną przedstawiającą młynarza.
  
Po drugiej wojnie światowej
+
[[Plik:Kerzyn_spichlerz_2.jpg|290px|right|thumb|Drugi ze spichlerzy przy ul. Dworcowej, wznieisony przez A. Gramberga]]
 +
 
 +
==Po drugiej wojnie światowej==
 
W końcu stycznia 1945 r., po zajęciu miasta przez wojska radziecki, znaczna część staromiejskiej zabudowy Kętrzyna została spalona. Przy ul. Dworcowej przetrwały m.in. spichlerze i zabudowa dworca. W kolejnych latach funkcjonowała w Kętrzynie Rejonowa Spółdzielnia Rolniczo – Handlowa, przekształcona w Powiatowy Związek Gminnych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, która użytkowała na terenie Kętrzyna duże budynki magazynowe. Budynek spichlerza przy ul. Dworcowej 3 – 3a wykorzystywany był jako spichlerz i młyn.  
 
W końcu stycznia 1945 r., po zajęciu miasta przez wojska radziecki, znaczna część staromiejskiej zabudowy Kętrzyna została spalona. Przy ul. Dworcowej przetrwały m.in. spichlerze i zabudowa dworca. W kolejnych latach funkcjonowała w Kętrzynie Rejonowa Spółdzielnia Rolniczo – Handlowa, przekształcona w Powiatowy Związek Gminnych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, która użytkowała na terenie Kętrzyna duże budynki magazynowe. Budynek spichlerza przy ul. Dworcowej 3 – 3a wykorzystywany był jako spichlerz i młyn.  
  
 
==Dziedzictwo poprzemysłowe==
 
==Dziedzictwo poprzemysłowe==
Bryła główna spichlerza została wzniesiona w stylu historyzującym. Ceglane elewacje zdobią pilastry, gzymsy oraz elementy dekoracyjne wokół otworów okiennych. Realizując rozbudowę spichlerza w okresie międzywojennym, nawiązując do istniejącego budynku, zastosowano rozwiązania charakterystyczne już dla nowej epoki w architekturze. Elewację frontową nowego budynku, w arkadowych wnękach, zdobią ceglane dekoracje o geometrycznych formach. Wewnątrz spichlerza zachowały się do dziś pozostałości, zamontowanego w okresie powojennym, zespołu transportu pionowego ziarna zbóż. Spichlerz jest interesującym przykładem dziedzictwa poprzemysłowego miasta i regionu z początku XX w. i okresu późniejszego.
+
Bryła główna spichlerza została wzniesiona w stylu historyzującym. Ceglane elewacje zdobią pilastry, gzymsy oraz elementy dekoracyjne wokół otworów okiennych. Realizując modernizację i przebudowę spichlerza w okresie międzywojennym, nawiązując do istniejącego budynku, zastosowano rozwiązania charakterystyczne już dla nowej epoki w architekturze. Elewację frontową nowego budynku, w arkadowych wnękach, zdobią ceglane dekoracje o geometrycznych formach. Wewnątrz spichlerza zachowały się do dziś pozostałości, zamontowanego w okresie powojennym, zespołu transportu pionowego ziarna zbóż. Spichlerz jest interesującym przykładem dziedzictwa poprzemysłowego miasta i regionu z początku XX w. i okresu późniejszego.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==

Wersja z 23:58, 14 sty 2015

Spichlerz w Kętrzynie przy ul. Dworcowej 3-3a został wybudowany w 1903 r.; w okresie międzywojennym budynek zmodernizowano. Razem z drugim spichlerzem, istniejącym przy tej samej ulicy, pozostają dziś historycznymi świadkami gospodarczego rozwoju miasta. Są również interesującymi architektonicznie zabytkami techniki reprezentującymi dziedzictwo poprzemysłowe regionu.

Kętrzyn

Spichlerz przy ul. Dworcowej 3-3 a w Kętrzynie
Spichlerz przy ul. Dworcowej 3-3 a w Kętrzynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat kętrzyński
Gmina Kętrzyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Kętrzyn
Kętrzyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Kętrzyn
Kętrzyn
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Historia

Kętrzyn rozwijał się na przełomie XIX/XX w. m.in. dzięki kolei i garnizonowi. W 1867 r. uzyskał połączenie z Królewcem, rok później z Ełkiem. W 1898r. uruchomiono kolejkę wąskotorową do Mrągowa, Rynu i Srokowa. Ulokowanie w Kętrzynie garnizonu (1897 – 1898) także było czynnikiem miastotwórczym. Ulica Dworcowa została wytyczona i zabudowana po uruchomieniu pierwszego połączenia kolejowego biegnącego przez Kętrzyn. Wzniesiono przy niej kamienice dla miejscowych przedsiębiorców (dziś nie istniejące), a po północnej stronie ulicy, w pobliżu dworca, budynki Wschodniopruskiego Towarzystwa Rolniczego, którego ówczesna nazwa w języku niemieckim widoczna jest do dziś na rozbudowanym w okresie międzywojennym budynku spichlerza (Ostpreussische Landwirtschaftsgesellschaft Rastenburg). Towarzystwo miało swoje magazyny również przy dzisiejszym Placu Słowiańskim. Była to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W późniejszych latach zmieniła ponownie nazwę. Spółka zajmowała się sprzedażą i magazynowaniem towarów, czemu sprzyjała bliskość dworca. Właśnie do tego typu celów przeznaczony był spichlerz przy ul. Dworcowej 3-3a. Do spichlerza doprowadzono bocznicę kolejową ułatwiająca transport towarów. W okresie międzywojennym spichlerz został zmodernizowany i przebudowany (zapewne w l. 20-tych XX w.).

Ulica Dworcowa

Przy ul. Dworcowej, na miejscu zasypanego wcześniej stawu młyńskiego, w 1912 r. Adolf Gramberg wybudował spichlerz na potrzeby własnych zakładów zbożowych (jedne z największych i w dawnych Prusach Wschodnich). Spichlerz rozbudowano w 1925 r. Ten okazały i interesujący architektonicznie budynek zachowany jest do dziś. Przy ul. Dworcowej istnieją również liczne budynki kolejowe związane z funkcjonowaniem dworca (normalno i wąskotorowego), dzięki czemu ul. Dworcowa zachowała swój historyczny, po części industrialny charakter. Przed drugą wojną światowa istniały tu także warsztaty naprawcze maszyn rolniczych, do dziś zachowany jest należący dawniej do Gramberga budynek mieszkalno-administracyjny ze stojącą obok niego, charakterystyczną fontanną przedstawiającą młynarza.

Drugi ze spichlerzy przy ul. Dworcowej, wznieisony przez A. Gramberga

Po drugiej wojnie światowej

W końcu stycznia 1945 r., po zajęciu miasta przez wojska radziecki, znaczna część staromiejskiej zabudowy Kętrzyna została spalona. Przy ul. Dworcowej przetrwały m.in. spichlerze i zabudowa dworca. W kolejnych latach funkcjonowała w Kętrzynie Rejonowa Spółdzielnia Rolniczo – Handlowa, przekształcona w Powiatowy Związek Gminnych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, która użytkowała na terenie Kętrzyna duże budynki magazynowe. Budynek spichlerza przy ul. Dworcowej 3 – 3a wykorzystywany był jako spichlerz i młyn.

Dziedzictwo poprzemysłowe

Bryła główna spichlerza została wzniesiona w stylu historyzującym. Ceglane elewacje zdobią pilastry, gzymsy oraz elementy dekoracyjne wokół otworów okiennych. Realizując modernizację i przebudowę spichlerza w okresie międzywojennym, nawiązując do istniejącego budynku, zastosowano rozwiązania charakterystyczne już dla nowej epoki w architekturze. Elewację frontową nowego budynku, w arkadowych wnękach, zdobią ceglane dekoracje o geometrycznych formach. Wewnątrz spichlerza zachowały się do dziś pozostałości, zamontowanego w okresie powojennym, zespołu transportu pionowego ziarna zbóż. Spichlerz jest interesującym przykładem dziedzictwa poprzemysłowego miasta i regionu z początku XX w. i okresu późniejszego.

Bibliografia

  1. T. Korowaj, Rastenburg/Kętrzyn. Przewodnik historyczny po mieście, Kętrzyn 2005.
  2. R. Grenz (red.), Der Kreis Rastenburg. Ein ostpreussisches Dokumentarwerk, Marburg/Lahn 1976.
  3. Z. Licharewa, Kętrzyn. Z dziejów miasta i powiatu, Olsztyn 1962.