Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "'''Wiadukty kolejowe w Stańczykach''' {{Wieś infobox |nazwa = Stańczyki |herb wsi = |flaga wsi = |herb artykuł ...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ''' | + | '''Mosty kolejowe w Stańczykach''' to jedne z najładniejszych wśród konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. |
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Stańczyki | |nazwa = Stańczyki | ||
Linia 30: | Linia 31: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty wzniesiono w latach 1912-1918 (most południowy 1912-1914, 1917; most północny 1918 r.) nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki, na trasie linii kolejowej Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, na drugim (południowym) nigdy nie położono torów. W 1945 r. Armia Czerwona zdemontowała tory. | ||
+ | Mosty wzniesiono z żelbetu. Zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce (36 m, długość ok. 200 m.). | ||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]] |
Wersja z 20:54, 5 wrz 2014
Mosty kolejowe w Stańczykach to jedne z najładniejszych wśród konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym.
Stańczyki | |
| |
Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | gołdapski |
Gmina | Dubeninki |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty wzniesiono w latach 1912-1918 (most południowy 1912-1914, 1917; most północny 1918 r.) nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki, na trasie linii kolejowej Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, na drugim (południowym) nigdy nie położono torów. W 1945 r. Armia Czerwona zdemontowała tory. Mosty wzniesiono z żelbetu. Zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce (36 m, długość ok. 200 m.).