Dworzec w Iławie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Historia) |
|||
Linia 32: | Linia 32: | ||
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez [[Iława|Iławę]], [[Ostróda|Ostródę]], [[Olsztyn]], [[Barczewo]], [[Korsze]] do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. | + | Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez [[Iława|Iławę]], [[Ostróda|Ostródę]], [[Olsztyn]], [[Barczewo]], [[Korsze]] do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do [[Nowe Miasto Lubawskie|Nowego Miasta Lubawskiego]] i Brodnicy. |
− | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) . | + | Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) . |
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== |
Wersja z 13:08, 8 lut 2015
Iława | |
| |
Dworzec w Iławie, widok od ul. Dworcowej.
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | iławski |
Gmina | Iława |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dworzec w Iławie – jeden z najciekawszych pod względem architektonicznym dworców w województwie warmińsko-mazurskim. Przeprowadzony w latach 2010-2012 remont generalny wyeksponował wartość budynku.
Spis treści
Historia
Jedną z najważniejszych linii kolejowych w regionie była magistrala toruńsko–wystrucka przebiegająca z Torunia przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Barczewo, Korsze do Wystruci (Insterburg, dziś Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim). Została ona uruchomiona w 1873 r. Wówczas wzniesiono pierwszy dworzec w Iławie. Miasto szybko stało się ważnym węzłem kolejowym. W latach 1876 –1877 Iława znalazła się na trasie kolei malborsko–mławskiej, a w 1902 r. uruchomiono linię do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy.
Kolej pozytywnie wpłynęła na rozwój Iławy. Istniejący do dziś budynek dworca powstał w 1905 r., co było następstwem rosnącej roli rozbudowywanej iławskiej stacji kolejowej. Budynek przetrwał obie wojny światowe. Po 1945 r. wykorzystywany był przez PKP. W latach 2010-2012 dworzec przeszedł remont kapitalny; wcześniej wpisany został do rejestru zabytków (2006 r.) .
Ciekawostki
W neogotyckim budynku dworca znajdują się okna witrażowe m.in. z herbem Iławy, a na ścianach poczekalni malowidła ukazujące herby miast m.in. Malborka.
Historycznie zachowane są także tunele i zadaszenia peronów. W pobliżu dworca znajdują się dwie zabytkowe, kolejowe wieże ciśnień, prezentujące różne rozwiązania konstrukcyjno-techniczne.
Zobacz także
youtube.com [08.02.2015]
Bibliografia
A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842-1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.