Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 3: | Linia 3: | ||
|grafika = Rajd_samochodowy.jpg | |grafika = Rajd_samochodowy.jpg | ||
|podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl | |podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl | ||
− | |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja | + | |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata |
− | |Data założenia = 1921 | + | |Data założenia = 1921 r. |
|Sekcje = | |Sekcje = | ||
|Adres = | |Adres = | ||
}} | }} | ||
− | <br/> | + | <br/><br/> |
− | =Wydarzenia sportowe= | + | ==Wydarzenia sportowe== |
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint. | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
*2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | *2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska) | ||
*2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja) | *2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja) | ||
− | =Bibliografia= | + | ==Bibliografia== |
− | + | [http://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Polski Rajd Polski, pl.wikipedia.org] [10.12.2014] <br/> | |
[[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]] | [[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]] |
Wersja z 16:46, 12 lut 2015
Rajd Polski | |
| |
źródło: www.rajdpolski.pl | |
Pełna nazwa klubu | Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata |
Data założenia | 1921 r. |
Wydarzenia sportowe
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
Ostatni zwycięzcy
- 2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
- 2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)
Bibliografia
Rajd Polski, pl.wikipedia.org [10.12.2014]